• Pepsi

Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)

Hej!

Nu har jag och min sambo gått igenom alla undersökningar som behövs göras för att få börjar med Provera och Pregotime!
    Känns både spännande och skrämmande.
    Det är ju nu det är allvar, förut var det mer blir det så blir det... Men nu har man ju verkligen chansen och bli gravid..

Med denna tråden hoppas jag att vi kan dela lite erfarenheter och tankar kring just den här behandlingen.

Har lite frågor som rör sig i huvudet på mig just nu.. :)

*Finns det någon som möjligen tänkt och börja med detta kring 1:a Maj? Och kanske vill följas åt?
    *Någon som har haft denna behandligen och isåfall hur lång tid tog det för er innan ni blev gravida?
    *Fick ni ägglossning på första försöket?

Mycket frågor i huvudet just nu.

En sak till, på nått sätt kan jag känna att det blir en liten press på en, att det inte känns så spontant längre...Har ni känt likadant och hur gjorde ni för att få bort/mildra den känslan?
    Är lite rädd att det ska bli för mycket press den beräknade ägglossningsdagen ( Om det nu blir något) och det bara blir konstigt..Hoppas ni förstår vad jag menar. :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-10 16:22
    Emmie02: Försökt i snart två år, men nyligen startat utredning, inga barn sedan innan. Ätit min andra pergo tablett idag enkeldos, VUL den 16/5 för att se om de vuxit till sig ett eller flera fina ägg :) BIM: förhoppningsvis kring slutet på denna månad :)

Choklaa: Försökt sedan februari, fick provera i januari som togs under tre månader för att få regelbunden mens efter att den uteblivit en längre tid. Tog första pergo-kurens sista tablet 3/5. VUL 7/5 visade att det fanns ett fint ägg som skulle lossna inom kort. Beräknad BIM förhoppningsvis runt 25/5 :)

Jojolita: Försökt sedan mars 2011. Inga barn sedan innan. Har ("mild") PCO och uteblivna menstruationer. Nekad hjälp av Landstinget, men får hjälp via privat gyn sedan 20/4 2012. Tar sista pillret i första pergokuren 11/5. Hoppas på omslag till ÄL nästa vecka, inget VUL inplanerat. BIM blir troligtvis mellan 28/5-4/6.

Szandra: Försökt sedan Augusti 2010. Blev gravid dec 2010 som slutade i ett MA besked feb 2011. Efter det har min mens ballat ur helt och nu har vi äntligen fått hjälp efter uteblivern mens sen november 2011. Efter hormonprover har jag tydligen pco hormon värden men inte "pco äggstockar". Jag fick min mens efter en provera kur 8/5 så nu är det pergo start 12/5 och vul 18/5...Bim förhoppningsvis i början på nästa månad!

Masken: Slutade med p-piller Januari 2011, endast en spontan mens i augusti 2011. Fick Provera i 4 månader i november för att få igång mensen, fick mens av proveran men inte utan. Sambon har lämnat spermaprov som såg bra ut. Provera och pergotime igen i april/maj 2012. VUL visade ingen överstimulering, inte heller någon perfekt mogen äggblåsa. Ev. ägglossning 15-16/5. Egen uträknad BIM i slutet av maj.

Nicholeski: 24 år och har försökt intensivt sedan 2011. Innan dess inte ätit p-piller på 4 år. Konstaterad "mild PCO". Fick min första enkelkur pergotime i mars vilket resulterade i en lyckad ÄL, dock ingen graviditet. Ostimulerad i april och ännu en lyckad ÄL utan graviditet. Avslutade min andra enkelkur pergo igår och imorgon skall jag på VUL.

Pepsi: 25 och vi har inte försökt så länge, drygt ett år. Men pga av min PCO fick vi hjälp direkt. Är inne på dag 3 på min första enkel kur av pergotime. Är mycket spänd på om det ger något resultat.
    Ska på VUL den 16/5.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-11 17:01
    Lillaregnbågsbebis: Har på grund av oregelbundna menstruationer nu börjat med Pergotime. Efter första kuren (enkeldos) ägglossade jag perfekt! Har för tillfället avslutat min andra kur och väntar på bim 16/5.

Renrot: Har försökt sens aug-sept 2011 med ett litet syskon. Men eftersom ingen ägglossning sker och mensen är extremt strulig med täta och långa blödningar på 14-30 dagar så sökte jag hjälp. Tagit första pergotime kuren och har förhoppningsvis BIM nån gång i slutet på maj månad. Annars blir det dubbel kur med pergo till nästa månad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-24 17:16
    Vi är några som lyckats plussa och vi hoppas och håller tummarna för att fler gör oss sällskap snart, till nästa tråd...Så Gravidsnacket kan vi ta där inne =)

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m70568448.html
  • Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)
  • 12324765767
    Emmie02 skrev 2012-05-30 23:12:24 följande:
    Vad ledsen jag blir för din skull, ge inte upp när du väl får plusset så är det så himla värt alla tårar och fall :) har du gjort en spolning också? Så de inte är något stopp, de fick jag göra innan pergo samt sperma prov, vet att alla gör olika.
    Nix :/ Ingen spolning.. Kanske skall höra med min gyn om det när jag ringer när mensen kommit..
    Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
  • lantisen02

Hejsan.
    Har uppdaterat mig lite vad som hänt er andra, har inte varit inne på ett tag, då jag har gift mig och varit på bröllopsresa. Underbart att gifta sig.Skrattande

Jag har nu ätit en pergotimekur och fått mens här i veckan, man börjar tappa hoppet lite, gjorde blodprov på dag 27 pga att vi var i Paris och som visade lågt progesteoronvärde. Dock tyckte läkaren att jag skall äta kur nr 2 med samma dos (jag tror att jag behöver ökad dos).
    Blir lite intresserad av att ni börjar med pergo dag 3 istället för dag 5? vad gör det för skillnad?

Ett stort Grattis till "Gravid till sommaren". Ger mig lite hopp.

• Emmie02
    Nicholeski skrev 2012-05-30 23:35:25 följande:
    Nix :/ Ingen spolning.. Kanske skall höra med min gyn om det när jag ringer när mensen kommit..
    Ja de borde du göra, de borde vara minst lika viktigt som sperma prov för är det någon blockering så kan man ju inte lyckas för de. Har även hört att risken för graviditet är mycket större under de tre första månaderna efter en spolning eftersom det blir rent och fint i livmodern ;)

De var de värsta jag har varit med om men gick jätte fort ca tre-fyra minuter så var det klart. Sen är de så olika på läkare också min är ju värdelös och hårdhänt, gör till och med ont när hon gör VUL!
  • Emmie02
    lantisen02 skrev 2012-05-31 08:09:57 följande:
    Hejsan.
    Har uppdaterat mig lite vad som hänt er andra, har inte varit inne på ett tag, då jag har gift mig och varit på bröllopsresa. Underbart att gifta sig.Skrattande

Jag har nu ätit en pergotimekur och fått mens här i veckan, man börjar tappa hoppet lite, gjorde blodprov på dag 27 pga att vi var i Paris och som visade lågt progesteoronvärde. Dock tyckte läkaren att jag skall äta kur nr 2 med samma dos (jag tror att jag behöver ökad dos).
    Blir lite intresserad av att ni börjar med pergo dag 3 istället för dag 5? vad gör det för skillnad?

Ett stort Grattis till "Gravid till sommaren". Ger mig lite hopp.
    Grattis till bröllopet :) vilken härlig start :)

Om man tar pergon på dag 3-7 så ska de ge större effekt och risken för överstimulering ska öka och det är därför de flesta rekomenderar dag 5-9. Men vissa ger rekomendationen om de ägglossar dåligt eller inte alls av pergon att ta dag 3-7.

Konstigt att du inte fick ta en dubbeldos, på dag 14 hade jag en äggblåsa på endast 13 mm och förmodligen få äl, vilket jag fick men lite senare och skulle endå ta dubbeldos :) Prata med din läkare och säg att det inte fungerar och vill ha dubbeldos :)
  • gipsybird

oki en fråga här och snälla tyck inte att jag e dumm nu. har svårt med det här att räkna ut ÄL. det va ju 4 år sen jag hade mens men nu har jag gått på provera o fått mn mens denna månad den 20 maj .tog pergo på den 5 dagen och den 29 slutade mensen så nu e jag inne på den 12:te dagen i menscykeln och har börjat med ägglossnings test.  e det rätt? och min vännina sa att jag ska ha sex varanann dag för då e spemirna starkare... vad säger ni?

• choklaa

Har en fråga om vad ni tror tjejer:

ÄL+ 7 (BIM-7) molande värk till och från i tjejmagen, ömma bröst.
    ÄL + 9 (BIM-5) fotfarande molande värk/hugg i magen till och från, ibland går de ut från sidorna, kände mig något uppblåst, och ömma bröst. Clear blues digitala graviditets test så negativt det kan bli :(

I dag är jag på dag ÄL + 12 ( BIM-2) hugger till ibland mindre än tidigare två tre dagar som gått. Ömma bröst över bröst vårtorna och lite runt om.
    Något illamående, men vet ej om de beror på annat. Och en extrem trött sista två dagarna.

Vad tror ni kan de vara en graviditet?? Eller är det bara mensen som är på väG??

• Pepsi
    Nicholeski skrev 2012-05-30 22:20:18 följande:
    Idag bröt jag ihop..

Jag har tagit min andra kur pergotime under maj, i väntan på kallelsen till IVF som också skickades nu i maj. Men jag går bara och trampar ovetandes just nu, utan varken plus eller mens..

Tekniskt sett borde jag inte ha haft ÄL senare än jag tror.. Jag gjorde VUL på CD11 och hade då 2 äggblåsor på 12mm respektive 12,5mm. Jag fick utslag på ÄL-testerna på CD15, då äggblåsorna bör ha varit 20mm och 20,5mm. Jag borde alltså ha haft ägglossning nästkommande eller två dagar senare. D.v.s. cykeldag 16 eller 17. Nu är jag på CD30 och jag har tidigare månader haft en lutealfas på 10 dagar. Nu är jag på ÄL+13 eller 14. Och 3 negativa graviditetstest är gjorda.. =(

Jag hatar min kropp ='( Behöver jag säga att jag bröt ihop när jag körde bilen hem idag, efter att ha varit på dagisavslutning för kompisens 2-åring? Jag har gett upp hoppet om pergotime nu.. Jag får uppenbar ägglossning, men det ger ändå inte ett skit.. Mannen är undersökt och allt är tipp topp med honom. Det är jag.. "Mild PCO"
    Förstår att du bröt ihop!
    Jag blev grymt besviken och kände mig sjukt misslyckad när min fösta pergotime-kur inte funkar.
    Och då vågar jag inte tänka på om det inte funkar en andra gång!
    Ibland känner jag oxå att jag hatar att man har PCO, det tar bort spänningen! Hade man klarat att bli gravid på egen hand hade det känts mer naturligt och inte som ett jobb som det känns en del dagar.

Men samtidigt är jag oerhört tacksam över att det finns så att man kan få hjälp.
    Det är en ständig bergochdalbana...Där åkturen förhoppningsvis är värd i slutändan!

Jag håller alla tummar för oss alla att det snart ska funka för oss!
  • Pepsi
    Emmie02 skrev 2012-05-30 19:57:19 följande:
    skulle också få dubbel kur den här gången om de nu inte tagit sig. Men jag ska nog endå ta de på dag 3-7, hellre att fler ägg bildas och att fler får chans att växa och släppa än ett som kanske växer till sig och kanske släpper för så känner jag nu. Börjar tvivla på om jag ägglossat fast testerna verkligen visade det, men det är väl bara för att man inte vill hoppas och bli besviken.

Men dock så vill jag inte få trillingar heller, kanske tvillingar och jag förstår ju såklart att chansen är större. Hrm, vi får se ska få mens först så får vi se.

tycker väntan är så lång, dagarna går så sakta. Om jag nu inte ägglossat så måste jag förmodligen ta provera för att få mens och då får jag vänta minst 12 dagar innan jag får en blödning. Jag brukar alltid få den två dagar efter avslutad kur. brukar ha ganska bra tålamod annars men nu är det noll, blir sjukt irriterad på allt och alla. Pergon sätter verkligen igång humörsvängningarna :/
    Vi ska väl hoppas att du gjort det, men det är lätt att intala sig något annat bara för att man inte ska bli besviken!
    Vänta på mensen och bestäm dig senare :)
    Ja..usch för all väntan! Först ska man ta proveran i 10 dagar och vänta på blödning och sen pergotime och sen vänta på vul och allt sånt!
    Men vi får hoppas att all väntan är värt i slutet :)
  • masken

Är på ÄL+10, haft molvärk sedan ÄL, även huvudvärk och ont i svanken och idag kom en liten brun blödning. Kan det vara en nidblödning? Får vänta och se helt enkelt....

• 12324765767

Min mens kom idag =( Det var det jag förstod med mega mensvärken jag fick igår.. Trist! Jag förstår verkligen inte varför det inte tar sig!! Två kurer med lyckad ÄL, en ostimulerad månad med lyckad ÄL. Men ändå funkar det inte =(

Jag blir så less...

Jag drömmer, jag vill och jag hoppas.. Snälla + bli vårt..
Svar på tråden Pregotime-start...Utbyte av tankar och erfarenheter... :)