• FuckGoggleAskMe

    Matvanor hos sexaring

    Har nagon har ett bra tips hur man ska uppmuntra att 6aringen ater sjalv i tillracklig mangd?

    Min snart 6 arige son har alltid varit ointresserad av mat, sa man har typ provat allt for att uppmuntra. Hans langd och vikt har alltid varit ok, men det har alltid varit slitigt, med perioder da han bara atit fiskpinnar / potatis / blabar eller knappt atit nagot och bara velat dricka mjolk. Ibland ater han riktigt bra, oftast nastan ok, och ibland som skrutt. Men ok, man kan ju inte tvinga i honom om det tar emot, utan om han velat ha typ en liten bit ris till middag har det stannat vid det. Ibland har en massa forklaringar om varfor han behover ata, och ata allsidigt hjalpt, men det har varit en kamp (typ prata om hur frisk man blir av gronsaker vid varje aten arta, eller armbrytning efter varje kottbit for att faktiskt kolla att man blir starkare av kott). Sen funkar ibland mutor (efterratt!) men oftast hjalper varken lek, mutor, hot eller likgiltighet.

    Pa sista tiden har han val atit hyfsat MEN de sista bitarna gar bara ner om han blir matad. Det gar sa latt att mata, att det marks att han ar fortfarande ganska hungrig och tycker det ar gott. Men, om man inte matar, ater han inget mer och fragar inte heller efter mer mat sen, bara mjolk, och sager man att han maste ata mer for att fa mjolk blir det varken det ena elller det andra.

    Han verkar alltsa inte lida av att ata pyttelite, men det ar ju knappast bra for honom, och jag tycker att jag vill inte mata honom tills han blir myndig.

    Tips? Rad?      

    ps- ja, och sa har han ju alltid varit high-needs, vill ha uppmarksamhet osv ... sjalv ar jag AP-light  
           

         

  • Svar på tråden Matvanor hos sexaring
  • Facklan84

    Min dotter som fyller 5 år i år är likadan. Har inga bra tips, sitter i samma sits. Även om jag försöker att inte oroa sig så är det svårt. Har kontakt med en psykolog av andra anledningar och vi ska prata mer ingående om det, håller matdagbok inför det samtalet. Om jag bfår några bra tips så kan jag vidarebefoga dem =)

    min dotter är inte den som kastar sig in i något nytt överlag, är vi på något nytt med mycket folk så vill hon oftast bara titta på första gången/rna och hennes dagmamma har även kommenterat det, att hon spanar in om de ska göra något nytt och om du tjatar så säger hon skarpt "nej", men om man väntar så provar hon gärna senare (eller nästa gång). Jag tror att det är lika med maten, dock betyder det inte att hon prövar om man inte tjatar... 

  • FuckGoggleAskMe

    Fast min son alskar nya saker, tycker det ar jattespannande och ar den forste att nappa pa nya ideer. Han ar dock inte sa pigg pa ny mat, dar vill han avvakta.

    Pa fritis (vi bor utomlands, sa han gar i skola) mutar dom tydligen honom (goda snacks senare om han ater bra), men papekade i dag att dom tycker att han tuggar konstigt och har sma tander, och tipsade om att kolla detta med tandlakaren. Tydligen kan barn ha svag kake eller tunga som paverkar tuggandet och atandet ... vi ska snart till tandlakare, jag skriver om det sen om nagot intressant framkommer.

Svar på tråden Matvanor hos sexaring