• Äldre 15 Apr 13:33
    19047 visningar
    37 svar
    37
    19047

    Hur var din tvillinggraviditet, förlossning samt första tiden hemma?

    Jag är väldigt färsk inom området tvillingar då det finns två stycken i min mage. Känner tyvärr ingen som har fått det tidigare som jag kan fråga om alla saker som snurrar i huvudet. Så jag vänder mig till er som vet och har upplevt det själva :).

    Hur var din graviditet? Var den liksamma mot att vänta ett barn, jobbig foglossning, ökade mycket i vikt, sömnlösa nätter m.m? Jag kan känna till skillnad från min förra graviditet (som var med ett barn) att detta är än så länge mycket mer ansträngande. Är i v.19 och magen är stenhård så att huka sig är redan jobbigt, huvudvärk och trött i både kropp och huvud är jag mest hela tiden, jag är lättväckt om nätterna och har även känningar av foglossning när jag gått mycket. Annars mår jag prima ännu :).

    Jag håller mina tummar stenhårt för att båda liven ska må bra där inne och sen komma ut friska och goa. Men hur står är risken att det bara är ena som klarar sig?

    Hur var din förlossning? Vaginal eller snitt? Jobbig eller helt okej?

    Sen då, hur funkar det då? Om ammningen kommer igång som den ska hur lägger man upp det med två små knoddar som är hungriga samtidigt? Sist hade jag mjölk så det räckte och blev över men oroar mig för att det inte skulle räcka till två...

    Många frågor snurrar runt och detta är bara några av dom. Jag vill gärna höra om din historia du har varit med om så jag kan få en liten inblick över hur det är.

    /Rockkarlsson           

  • Svar på tråden Hur var din tvillinggraviditet, förlossning samt första tiden hemma?
  • Söders fröjde­r
    Äldre 15 Apr 13:56
    #1

    Jag fick tvillingar först och sedan en enling så jag hade inget att jämföra med innan men jag tycker att jag mådde bra hela tiden visst blev magen stor och så tidigt så gick licksom inte att dölja lika länge som med enlingen. Twinsen blev akut snitt men gick bra det med fick bara tänka på att inte bära tungt ett tag efteråt. Försökt amma men de blev inte mätta så efter nån vecka så gav jag upp och de blev mätta och glada. Idag är twinsen 2år och lika friska som sitt lille syskon som jag amma länge. Njut av tiden med dem som små för nu hittar de på rackartyg men är är ren glädjekälla alla 3

  • Äldre 15 Apr 22:08
    #2

    Vilken bra tråd!
    Väntar också tvillingar (i sommar) och undrar en massa. Nu får vi hoppas att många tvillingföräldrar vill dela med sig.  

  • Äldre 16 Apr 01:24
    #3

    Fick en enling först och tvillingar efter. Jag mådde sämre med enlingen (pojke) på alla sätt. Var även konstigt nog större med 1 barn i magen än med två barn i magen. Men gick upp i vikt med ett barn och ner i vikt med två barn. Visst kändes det mera i kroppen med tvillingar (enäggsflickor) tog mera stryk av tyngden men var även ensamstående så fick göra allt själv med sonen (skiljer 19 månader) bodde 3 trappor upp utan hiss så kan lova att man visste att man levde hihi..

    Så förlossningen då :) startade vecka 34+6 med värkar dagen efter vecka 35+0 kände jag inte av värkarna alls utan hade ont konstant av foglossningen men använde ingen bedövning varken Eda, lustgas eller citadon eller Alvedon. Valde att få lustgas när krystvärkarna satte igång efter 5 minuter kom första ut, nummer 2 vände sig då i magen och la sig på tvären så blev vändningsförsök. Gjorde skit ont!! Sen föddes hon med fötterna först hon kom 14 minuter efter sin syrra på en krystningsvärk. Behövde inte sys som jag behövde med sonen :) tvilling 1 vägde 2385 och var 45 lång, tvilling 2 vägde 2075 och var 45 lång. Vi var kvar på neo ca 1,5 vecka.

    Japp då var det tiden efter :) var jobbigt på början innan man kom in i det hela en liten pojke plus två nyfödda flickor. Hade som tur var barnens pappa här vi hjälptes åt första tiden. När tjejerna var ca 3 veckor blev dom jätte sjuka i rs höll på att sluta riktigt illa. Då bestämde jag och pappan att vi behövde kämpa för våran familj :) vi flyttade åter ihop igen. Han började jobba och jag var själv med alla 3. Tackar verkligen den person som uppfunnit baby sitter! När dom blev lite större och stabilare blev allt lättare gick då att bära båda utan problem :) gick på promenader med alla 3 så underbart.. Nu är dom 1 år och fast det varit ett jobbigt år så har det varit helt fantastiskt :)

    Oj vad det blev långt med nu har ni något att läsa hihi :) vid frågor svarar jag självklart ;)

  • Äldre 16 Apr 08:46
    #4

    graviditeten var min första och riktigt hemsk! mådde illa från start till slut. foglossning började v 19. v 22 fick jag åka in akut för sammandragningar och blev sjuksriven 50%. 3 veckor senare när jag fått åka in 3 gånger per vecka för kontroll av tapp osv så blev jag sjukskriven 100%.
    v28 var det snabbt in till förlossning då värkarna inte gav med sig. inlagd 3 nätter fick åka hem. v 30 in igen fick kortison och brikanylsprutor. låg kvar 3 nätter igen och fick åka hem. detta var i mitten/slutet av november. sen var det kontroller ett par gånger per vecka då tappen var påverkad.
    dagen innan julafton var det TUL och koll på tappen igen, de diskuterade om de skulle låta mig ligga kvar då jag hade sammandragningar (men det hade jag regelbundet var 6e minut från v 22 konstant hela dygnet) så de släppte hem mig om jag lovade att komma in om jag fick ont.
    den 28 januari blev jag inlagd och skulle inte få komma hem alls innan barnen kommit. den 3 januari fick jag åka hem, med barnen i magen ännu. och då var jag trött på det. jag svällde upp totalt från då tills förlossning. fick HF och allt kändes fel.
    den 18 januari skulle jag få komma på igångsättning, v'l där satte de dropp men det hände inget mer än jag hade smärtsamma värkar hela dagen, fick åka hem dagen efter. den 21 var jag hos BM för kontroll och märkte att HF hade blivit värre. fick åka in igen och den 22 januari tog de hinnorna. och jag blev mamma 3 timmar efteråt =) v 38+6 föddes de.

    förlossningen var vaginal och helt fantastisk, visst det var intensiva värkar då det inte fanns pauser alls, men det gick bra. fick stanna 3 dagar pga HF och ena killen vägde lite lite.

    första månaderna hemma kommer jag knappt ihåg. sambon var vaken och tog barnen om nätterna, jag tog dem om dagarna första nästan 2 månaderna. sen rullade det liksom på. de är 15 månader nu =)

  • Äldre 16 Apr 08:57
    #5

    Jag fick tvillingar den 8 februari. Första barnen så jag har inget att jämföra med jag heller.

    Fram till v 23-24 mådde jag rätt bra.. sen blev foglossningen väldigt jobbig. Min mage blev inte så stor "framåt" utan var istället hög och jag bar den mycket inåt.
    Det innebar två saker, jag fick inte så mkt problem med ryggen... men barnen och livmodern tryckte mot de stora blodkärlen i buken så jag hade väldigt jobbigt med kräkningar och svimningar.. Sen tryckte de mot vänster njure också vilket gav jättejobbiga smärtor. Tillbringade större delen av dygnet stående på alla fyra sista 3-4 veckorna.

    När jag var 35+0 började jag be om igångsättning och vid 37+0 fick jag det beviljat, barnen kom 37+1 efter en vaginal förlossning.
    Ettan kom "lätt" men efter det upphörde mina värkar.. man väntade och väntade och höjde det värkstimulerande droppen hela tiden. Efter ca 40 minuter började tvåan må dåligt och han fick lite hjälpt ut med sugklocka. Det är tydligen ganska vanligt att värkarna avtar när ettan kommit ut. Livmodern är väldigt utspänd och orkar inte dra ihop sig riktigt.
    Ettan vägde 2350 och var 44 cm lång, tvåan 2500 och var 47 cm lång. Från igångsättning (med gel) till båda barnen är födda gick det ca 27 timmar. Jag är jättenöjd!

    VI stannade på BB 4 dagar och åkte sedan hem. Första veckorna var jättejobbiga ffa för mig. Jag kunde inte sova/somna och när jag väl gjorde det vaknade jag superlätt. Fick insomningstabletter och sov med öronproppar. Sambon tog nätterna så jag fick komma ikapp. Hade inte sovit mer än 45 minuter i stöten sedan mitten av november...
    Våra ammade lite första två dygnen men jag fick panik av att inte få ha min kropp ifred så för att kunna hjälpas åt mer så har våra fått enbart ersättning. (jag ska dessutom börja jobba deltid och sambon vara hemma innan de kommer vara "avvanda" så det här blir smidigare på flera sätt.)
    Ingen av oss är förknippade med maten, båda kan trösta lika bra. Toppen!

    Mina tvillingar blir 10 veckor på onsdag, det går fort!

    Grattis! Jag hoppas du får en smidig graviditet! Mitt första tips tiden efteråt är att ta emot all hjälp som erbjuds!


    ~ Hannes & Freja 120208 ~
  • tjooll­en
    Äldre 16 Apr 09:11
    #6

    Mina tvillingar är nu 3,5 år... 

    Jag tyckte graviditeten var jobbigast i mitten av graviditeten innan kroppen vant sig vid tyngden.. Hade ont i ryggen och var inne ganska många gånger för värkar.. Jag var gigantiskt stor... Blev igångsatt i vecka 39+0, hade bara lustgas under värkningsarbetet.. Pojken kom först med hjälp av sugklocka, vägde 3750g och var 51 cm lång, efter nästan en timme kom flickan även hon med hjälp av sugklocka, 3384g och 51 cm lång.. fick sys en del, svor att jag aldrig ville ha fler barn, men de tycker jag inte längre... Glad
    Amning räckte inte, så blev ersättning istället.. Rutin var viktigast, jag såg till att de åt samtidigt och var vakna samtidigt osv.. Så tillslut så följde de varandra så bra att man fick tid att göra lite där hemma med.. Babysitter och en stor amningskudde använde jag mycket, även om jag inte ammade, så man fick ha båda nära.. 

    Mannen var hemma första månaden och hjälpte mig sen hade han föräldraledigt varje onsdag ett tag framåt så vi kunde storhandla och fixa vardagsgrejer då och hitta på roligare grejer på helgen..

    Mina barn har alltid sovit bra på nätterna, tack och lov, så har alltid tyckt de har varit "lätt" med två..

    Har två väldigt aktiva barn som började gå redan vid 9 resp 10 månaders ålder, så man har ju haft och göra.. 

    Nu när de är äldre är det klart lite mer bråk men de leker även väldigt bra med varandra.. 

  • mandel­blomma
    Äldre 16 Apr 09:21
    #7

    Först Grattis! Det är verkligen dubbel glädje och i alla fall emellanåt dubbelt jobb, men inte hela tiden...långt i från Solig
    Jag fick mina tvillingar när jag hunnit fylla 41 år och efter två enlingar varav den sista 12 år tidigare.
    Jag mådde som en prinsessa hela tiden och det var klart min bästa graviditet även om jag mått bra med de andra två också.
    Gick upp 12 eller om det var 14 kg på hela tiden och jobbade heltid in i det sista utan en dags sjukskrivning, vet att det hör till ovanligheterna dock.
    Killarna föddes med planerat snitt i v 36 +0, då jag tidigare är snittad två gånger så vart det automatiskt det och det var bra.
    Väl hemma, den allra första tiden förvånades jag över hur enkelt det var, faktiskt! Hade förberett mig på mig på mycket "värre". De åt, sov och det liksom flöt på. Men då de blev runt 8 månader började sömnstrulande mycket relaterat till att de var sjuka mycket med många influensor gissar jag.
    Som värst var det ca 25 ggr per natt jag gick upp och vi provade verkligen allt; samsovning, fri mat, ingen mat, 5 minuters mm.
    I vintras opererades de för tonsillerna och polyperna och efter det har det blivit bättre ( de är nu 3½ år)
    Så sammanfattningsvis, allt har varit bra och hade det inte varit för den extrema sömnbrist vi haft så hade det varit ännu bättre :)

  • Äldre 16 Apr 09:26
    #8

    Minn tvillinggrav. var min sista graviditet och också den värsta. Var egentligen inte så farlig den heller men jag gick 40 veckor och hade mycket vätska, så det var bra tungt det sista. Början av grav mådde jag fruktansvärt illa och var jätte trött.  Mellanperioden hade jag lite foglossning ett tag men det blev bättre framåt slutet igen, var dock sjukskriven efter v. 22 för sammandragnignar så kanske därför det var bra ;)

    Förlossningen: Blev igångsatt v. 40 med att de tog hinnorna och gav mig dropp. Hade en vaginal förlossning som gick jättebra, 8 timmar från att de tog hinnorna., 4,5 tim med värkar.. Det skiljer 7 minuter mellan tjejerna Tv1: 3500g 49cm och Tv2: 3790g 50cm, Tv1 kom i "normal"  kronbjudning och Tv2 kom i vidöppen hjässbjudnig men det gick jättebra det  med.

    Stannade på BB 15 timmar innan vi åkte hem, längtade till mina andra tjejer hemma. Min sambo var hemma 2 månader innan han började jobba och det var skönt kan jag säga, svårt att bära två så små bebisar själv, nu är de 3,5 månad och det funkar faktiskt jättebra! Så jag kan inte tycka att det har vart sååå jobbigt. klart att det har vart mer att göra än vid ett barn men också så roligt! :)

  • Äldre 16 Apr 09:31
    #9

    Missade visst att svara om amningen.. mina tjejer blev aldrig riktigt nöjda med bara mjölk så har från dag 2 kört både amning och ersättning och gör det fortfarande !!

  • mandel­blomma
    Äldre 16 Apr 09:38
    #10
    mandelblomma skrev 2012-04-16 09:21:50 följande:
    Först Grattis! Det är verkligen dubbel glädje och i alla fall emellanåt dubbelt jobb, men inte hela tiden...långt i från Solig
    Jag fick mina tvillingar när jag hunnit fylla 41 år och efter två enlingar varav den sista 12 år tidigare.
    Jag mådde som en prinsessa hela tiden och det var klart min bästa graviditet även om jag mått bra med de andra två också.
    Gick upp 12 eller om det var 14 kg på hela tiden och jobbade heltid in i det sista utan en dags sjukskrivning, vet att det hör till ovanligheterna dock.
    Killarna föddes med planerat snitt i v 36 +0, då jag tidigare är snittad två gånger så vart det automatiskt det och det var bra.
    Väl hemma, den allra första tiden förvånades jag över hur enkelt det var, faktiskt! Hade förberett mig på mig på mycket "värre". De åt, sov och det liksom flöt på. Men då de blev runt 8 månader började sömnstrulande mycket relaterat till att de var sjuka mycket med många influensor gissar jag.
    Som värst var det ca 25 ggr per natt jag gick upp och vi provade verkligen allt; samsovning, fri mat, ingen mat, 5 minuters mm.
    I vintras opererades de för tonsillerna och polyperna och efter det har det blivit bättre ( de är nu 3½ år)
    Så sammanfattningsvis, allt har varit bra och hade det inte varit för den extrema sömnbrist vi haft så hade det varit ännu bättre :)
    missade också amningen, jag delammade från början varvat med flaskmatning så att vi båda kunde hjälpas åt. Det fungerade bra och vi gjorde så tills de var 4 ½ månad ungefär.

    BB tiden, stannade 48 timmar innan jag skrev ut mig själv efter att de "snodde" makens plats så jag skulle få dela rum med en arg ung mamma som tjatade ideligen och klagade om allt.
Svar på tråden Hur var din tvillinggraviditet, förlossning samt första tiden hemma?