• snusmumrik531

    Hur hård är ni mot era USK elever?

    Jobbar på sjukhus på en akut avdelning. Har fram till nu haft "tur" med mina usk elever och det har inte varit några problem att betygsätta / bedömma dem. Men nu känner jag mig kluven...

    Denna elev fungerar bra med patienterna, älskar att sitta och prata och gå promenader med dem i korridorerna. Men eleven vill inte ta blod prover eller lägga om sår.  Eleven säger sig inte tycka om blod ... Eleven har endast en praktik period kvar efter denna och är sedan färdig ...

    Hur bedömmer man en sådan elev? Kan man ge dem godkänt?    Jag skulle inte vilja ha denna elev som arbets kamrat i dagsläget, egentligen är väl det svaret men det känns så hemskt att underkänna någon...

  • Svar på tråden Hur hård är ni mot era USK elever?
  • Försök inte
    elmadumle skrev 2012-04-16 11:04:14 följande:
    Jag är uska och gjorde inte praktik på något sjukhus, det gör väl bara de som läser sjukvårdskursen? jag gjorde praktik på äldreboende. Som uska på boende i kommunen här så är det ssk som tar ev blodprover, uskor får sticka i fingret - vid p-glukos tagning, ge insulin och sätta kateter om man blir delegerad.
    Hej, jag funderar på att läsa till usk och arbeta inom äldrevården. Vad är de dagliga sysselsättningarna? Trivs du? Vad är det för lön? Är nu underbemannade?
  • Tesss

    Försök inte: jag tar mig friheten att svara med :) jag läser just nu till uska, har 8 v kvar. jobbar i hemtjänsten sen dec och jag kan inte beskriva mer än att jag älskar det. har jobbat på många olika ställen innan i olika yrken.. men detta är guld. nu känns det som att jag går hem till mina kompisar och hjälper till lite, skrattar och umgås. helt fantastiskt. du är enormt uppskattad och du gör flera goda gärningar dagligen. men så klart finns det tråkiga dagar med, då dina vårdtagare blir dåliga, behöver läggas in eller tillochmed går bort. jag har varit ledsen många gånger, senast förra lördagen då jag fick skicka in en dam.. hon är nu palliativ och ja, jag hoppas det får fort för henne då hon gav upp för 6 månadersen. även igår fick en man hjärt attack.. tuffa dagar ibland-men det är du som gjort ett bra jobb och vårdat i bästa möjliga mån. lönen är olika, vilken ut utbildnin och om
    du specificerat dig inom tex paykiatri, demens, pedagogik, sjukvård osv. erfarenhet innan och erfarenhet om
    hur länge du arbetet på samma jobb, och ålder. ingångslönen med vanlig uska utb är 17,000.. tror jag. man gör en otrolig insatts-utbilda dig :)

  • Försök inte
    Tesss skrev 2012-04-16 11:23:46 följande:
    Försök inte: jag tar mig friheten att svara med :) jag läser just nu till uska, har 8 v kvar. jobbar i hemtjänsten sen dec och jag kan inte beskriva mer än att jag älskar det. har jobbat på många olika ställen innan i olika yrken.. men detta är guld. nu känns det som att jag går hem till mina kompisar och hjälper till lite, skrattar och umgås. helt fantastiskt. du är enormt uppskattad och du gör flera goda gärningar dagligen. men så klart finns det tråkiga dagar med, då dina vårdtagare blir dåliga, behöver läggas in eller tillochmed går bort. jag har varit ledsen många gånger, senast förra lördagen då jag fick skicka in en dam.. hon är nu palliativ och ja, jag hoppas det får fort för henne då hon gav upp för 6 månadersen. även igår fick en man hjärt attack.. tuffa dagar ibland-men det är du som gjort ett bra jobb och vårdat i bästa möjliga mån. lönen är olika, vilken ut utbildnin och om
    du specificerat dig inom tex paykiatri, demens, pedagogik, sjukvård osv. erfarenhet innan och erfarenhet om
    hur länge du arbetet på samma jobb, och ålder. ingångslönen med vanlig uska utb är 17,000.. tror jag. man gör en otrolig insatts-utbilda dig :)
    Tack snälla för svar. Det låter otroligt utvecklande också. {#emotions_dlg.flower}
  • Ebba Caroline
    sär skriven skrev 2012-04-16 10:05:56 följande:

    Absolut, men ni förbereds på att göra allt. I min kommun tar inte undersköterskor venösa blodprov, bara kapillära och det är inget problem för min del. Vi erbjöds att försöka men jag tackade nej och det togs emot väldigt positivt. Jag tycker det är synd att kugga någon av den anledningen, en undersköterska i min kommun har som regel ganska lite med blod att göra.

    Fast inom just kommunen är det inte så vanlgit med att usk tar prover, då det görs av ssk. Men på sjukhusen är det detsto vanligare.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • sär skriven
    Ebba Caroline skrev 2012-04-16 15:49:21 följande:

    Fast inom just kommunen är det inte så vanlgit med att usk tar prover, då det görs av ssk. Men på sjukhusen är det detsto vanligare.

    Varför låter du som om jag sagt något annat?
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Ebba Caroline
    sär skriven skrev 2012-04-16 16:09:51 följande:

    Varför låter du som om jag sagt något annat?

    Du skrev som att du trodde att det var vanligt att usk tar prover i andra kommuner...
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • sär skriven
    Ebba Caroline skrev 2012-04-16 16:19:38 följande:

    Du skrev som att du trodde att det var vanligt att usk tar prover i andra kommuner...

    Åh jag tror ingenting om hur det är ställt i andra kommuner, jag vet hur det är i min egen och det får räcka. Eftersom jag inte förväntas ta blodprover i mitt yrke var det ingen som tyckte det var dåligt av mig att inte vilja ta venösa blodprover när jag gjorde praktik - jag gjorde allting annat, och förbannat bra också - så jag klarade mig finfint ändå. Jag gissar att anledningen till att ingen såg det som ett hinder var att de förstod att det här inte var en uppgift jag skulle komma att möta i yrkeslivet, och jag har idel goda referenser från mina praktikplatser.  Vilket var min ståndpunkt - en USK kan vara jätteduktig i sitt yrke utan att klara av blod, eftersom det fins så många forum att verka i.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • AngoStura

    Det borde ju vara studentens skola som kan svara på om det räcker. Och blodprover är ju faktiskt fråga om en delegation, men att lägga om sår? Är inte det en arbetsuppgift usk kan göra utan delegation?

    Och om alla nyutbildade fick 24000 kr skulle jag personligen hjula genom sjukhuset.

  • sär skriven
    AngoStura skrev 2012-04-17 13:34:05 följande:
    Det borde ju vara studentens skola som kan svara på om det räcker. Och blodprover är ju faktiskt fråga om en delegation, men att lägga om sår? Är inte det en arbetsuppgift usk kan göra utan delegation?

    Och om alla nyutbildade fick 24000 kr skulle jag personligen hjula genom sjukhuset.

    Nej, man har delegering på sårvård. Åtminstone här.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • AngoStura
    sär skriven skrev 2012-04-17 13:35:17 följande:
    Nej, man har delegering på sårvård. Åtminstone här.
    Jaha, ja, det förstås. Undrar hur skolan ser på det? För man måste ju inte ha delegation om man inte vill.
  • Ebba Caroline
    sär skriven skrev 2012-04-16 16:21:38 följande:

    Åh jag tror ingenting om hur det är ställt i andra kommuner, jag vet hur det är i min egen och det får räcka. Eftersom jag inte förväntas ta blodprover i mitt yrke var det ingen som tyckte det var dåligt av mig att inte vilja ta venösa blodprover när jag gjorde praktik - jag gjorde allting annat, och förbannat bra också - så jag klarade mig finfint ändå. Jag gissar att anledningen till att ingen såg det som ett hinder var att de förstod att det här inte var en uppgift jag skulle komma att möta i yrkeslivet, och jag har idel goda referenser från mina praktikplatser.  Vilket var min ståndpunkt - en USK kan vara jätteduktig i sitt yrke utan att klara av blod, eftersom det fins så många forum att verka i.

    Självklart kan uskan vara duktig utan att kunna ta blodprover. Har själv jobbat som usk och jag lärde mig inte ta blodprover förren ajg började på ssk, då hade jag jobbat som usk ett tag innan.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • sär skriven
    Ebba Caroline skrev 2012-04-17 14:59:44 följande:

    Självklart kan uskan vara duktig utan att kunna ta blodprover. Har själv jobbat som usk och jag lärde mig inte ta blodprover förren ajg började på ssk, då hade jag jobbat som usk ett tag innan.

    *nickar* Det jag tycker är så fel är om en kurs ska stå och falla med detta, när det inte alls är säkert att det är adekvat för yrket eller utbildningen i stort.
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • Ebba Caroline
    sär skriven skrev 2012-04-17 15:04:00 följande:

    *nickar* Det jag tycker är så fel är om en kurs ska stå och falla med detta, när det inte alls är säkert att det är adekvat för yrket eller utbildningen i stort.
    Sant. Fast i ts fall så borde ju iallfall studenten testa at ta ett blodprov för att se. Men tycker det är upp till skolan att bedömma om det är relevant för kursen eller inte och inte ts.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • sär skriven
    Ebba Caroline skrev 2012-04-17 15:07:00 följande:
    Sant. Fast i ts fall så borde ju iallfall studenten testa at ta ett blodprov för att se. Men tycker det är upp till skolan att bedömma om det är relevant för kursen eller inte och inte ts.

    Vi stack i plastarmar. När vattnet kom blev jag så vit i ansiktet att kurshandledaren frågade om jag behvöde lägga mig en stund. Vissa saker är geniunt obehagligt för vissa människor, förhoppningsvis väljer man yrken som faller i linje med det man faktiskt klarar av. För mig är USK-yrket ett arbete där jag slipper ta blodprov (kappilära prov och subkutana sprutor är jag emellertid van vid då sonen är diabetiker sedan 7,5 år, men inte heller detta är något tvång i USK-utb. i min kommun).
    Det här är världens bästa sidfot, och den är min.
  • SysterYster76

    Nu har jag bara läst TS.
    Men om mittbedömningen inte varit än skulle jag definitivt ta upp det. Jag skulle säga typ: "jag tycker du är jätteduktig på blablabla MEN känner att du måste jobba mer på blablabla för att nå godkänt." Blodprover och sårvård är ju ändå viktiga moment...

    Har mittbedömningen varit och det närmar sig slutet på praktiken måste du ju ge USK-eleven en chans att förbättra sig. Det gör du ju inte genom tystnad! Lyft fram det h*n är bra på och var öppen med det h*n måste jobba mer på för att få godkänt!
    Det är ju för elevens egen skull. :)

  • Fidusen

    Är medveten om att detta är ett gammalt inlägg, men svarar på detta ändå för andra som ev läser nu eller i framtiden.

    Jag tycker definitivt att om en USK-elev som har inriktat sig inom akutsjukvård, absolut skall få "minus"/icke godkänt, för att denna vägrar lägga om sår/ta blodprov. Denna eleven, eller framtida undersköterskan, kommer ju inte att kunna göra sitt jobb i framtiden sedan. Och det är ju just därför som praktiken görs, för att ni skall se huruvida de kommer att klara att jobba på akuten i framtiden. Så ni som ser detta och kanske själv undrar detsamma, bör verkligen underkänna, eller i alla fall ge minus för de segmenten som dessa innefattar.

    Men jag tycker att ni dock skall framföra detta till eleven i rätt så god tid i förväg för att eleven skall ev kunna förändra detta/ha möjligheten till att i alla fall försöka ändå, om denna klarar det. 

  • Lena74

    Har jobbat som uska i många år o jag håller med dig. Hade inte heller velat haft en som inte vill göra olika saker. Såromläggning görs av uskor inom kommunen. Men man måste ha delegering för det. Jag vill inte jobba med någon som inte kan utföra sina uppgifter för att den inte vill. Man är ju så beroende av varandra. Vad skulle hända om alla sa så? Då blir ju inget gjort.

  • Tiina87
    Lena74 skrev 2019-04-08 20:13:10 följande:

    Har jobbat som uska i många år o jag håller med dig. Hade inte heller velat haft en som inte vill göra olika saker. Såromläggning görs av uskor inom kommunen. Men man måste ha delegering för det. Jag vill inte jobba med någon som inte kan utföra sina uppgifter för att den inte vill. Man är ju så beroende av varandra. Vad skulle hända om alla sa så? Då blir ju inget gjort.


    Delegering på sårvård? Aldrig hört talas om det, varken i Sverige eller i Norge.
  • Fillibom

    Men kära nån, varför tar man upp en tråd som legat i träda sedan 2012? Utan att ens ställa en ny fråga menar jag.

  • Tiina87
    Fillibom skrev 2019-04-13 15:21:19 följande:

    Men kära nån, varför tar man upp en tråd som legat i träda sedan 2012? Utan att ens ställa en ny fråga menar jag.


    Därför att ämnet fortfarande kan vara aktuellt.
Svar på tråden Hur hård är ni mot era USK elever?