• Gambit

    Snart pappa? - förvirrad

    Hej, Ska försöka göra en lång tråd så komprimerad som möjligt och försöka hålla mig till objektiva fakta.

    Jag och min flickvän har varit tillsammans ett par år nu, vi är båda drygt 40 år och hon har ett antal barn
    sedan tidigare. Vi bor ej tillsammans.
    Ingen av oss har haft längtan efter barn, och detta har vi varit tydliga med mot varandra redan från början av
    förhållandet.
    Nu har det ändå blivit så att hon blivit gravid, trots att hon ätit p-piller och trots att vi båda börjar komma lite
    till åren.

    Detta har fått oss båda att fundera rejält då vad man än bestämmer sig för i detta läge är något stort och aventuellt traumatiskt.
    Jag kom, efter mycket funderande, på att jag inte ville bli pappa. Det var vad jag kände innan det som skedde, skedde, och att jag lagt detta med barn bakom mig.

    Min flickvän däremot brottades, helt förståeligt med vädligt blandade känslor. Det är hon som har nåt som växer i magen, hon som har hormoner som rusar runt i kroppen. Dessutom fasar hon för och vill egentligen inte genomgå en abort. När jag meddelade mitt beslut för henne blev hon märkbart besviken och kände sig troligen även pressad till att göra abort, mot sin vilja.

    Ett bråk utlöstes av detta där jag å ena sidan inte ville ha barn och hon å andra sidan inte visste vad hon ville.
    Mitt ställningstagande var ungefär att "Jag vill inte bli tvingad att få barn när jag inte vill och att det var fel av henne att ändra sig till att vilja ha barnet när vi tidigare varit överrens om att vi inte ville detta"
    Samtidigt sa jag att jag inte kan fortsätta ha ett förhållande med henne eftersom hon i så fall bestämt detta åt mig och inte brytt sig om tidigare överrenskommelser vi haft.

    Hon blev arg och tyckte att jag pressade henne till att välja mellan ett barn och vår relation (vilket man ju kan säga är sant). Detta ledde till att vi faktiskt gjorde slut i ilska men samtalade dagen efter när de värsta känslorna lagt sig.
    Jag insåg, och känner verkligen att jag inte vill förlora henne och sa detta till henne också. Jag sa att jag kommer att ta mitt ansvar och vara pappa då jag inte vill vara utan henne, samtidigt som att jag tycker att ett barn förtjänar att ha båda sina föräldrar i sitt liv.

    Vad är då problemet? Jo, att jag brottas med så otroligt många blandade känslor just nu och inte alls vet om jag gör rätt eller fel. Förstå mig rätt: jag KOMMER att ta mitt ansvar om hon väljer att behålla barnet och jag kommer att göra mitt bästa. Ändå känner jag att jag innerst inne inte vill detta, jag ville inte det innan och det känns inte alls som att det egentligen är mitt val. Samtidigt vet jag att jag inte kan kräva en abort, det är inte rätt mot min flickvän heller, det är hennes kropp och i slutändan helt och hållet hennes val.

    Jag känner mig bara så ledsen eftersom detta aldrig borde/skulle ha skett och att jag faktiskt, innerst inne känner mig sviken då något vi tidigare var helt överrens om har ändrats och jag bara får ändra mig i denna fråga utan att egentligen ha något att säga till om.

    Jag älskar min flickvän och vill vara med henne, samtidigt känner jag mig maktlös och är i händerna på vad hon beslutar.
    Jag vill gärna ha respons för jag kan inte avgöra vad som är rätt eller fel, om jag är helt ute och cyklar i mina tankar. Andras syn på saken helt enkelt.
    Har ni läst detta långa inlägg vill jag tacka för visat intresse!

  • Svar på tråden Snart pappa? - förvirrad
  • Falumamman

    P-piller är inte 100% säkert. Inte kondom heller. Det enda som är säkert är att sterilisera sig. Om du nu är så emot att bli pappa, varför har du inte gjort det?

    Att hota med att göra slut för att hon inte gör abort låter väldigt omoget av dig.
    Hon kanske inte ville ha barn och nu är hon gravid och börjar tveka, helt naturligt, Det är förmodligen now or never situation för henne. Det är inte rätt av dig att bestämma vad hon ska göra (gör som jag vill, annars är det slut). Du verkar inte vara någon större stöttepelare.
    Nu är det som det är och det är bara att bita i det sura äpplet, finns inte så mycket mer att göra.
    Förhoppningsvis så ändrar du dig när du ser barnet.


  • Lisan02

    Hej!


    Jag är en 24-årig tjej som förmodligen inte kan tillföra så mycket till detta förutom just min åsikt. Jag har i många fall har varit på "er", dvs, mannen sida, i sådana här frågor. Att sätta ett barn till världen med vetskapen att pappan i fakllet egentligen inte vill ha barnet borde vara ett stort skäl till att inte behålla detta. Speciellt om kvinnan i fråga är till åren då riskerna faktiskt är störra att något ska gå fel och dessutom om hon faktiskt redan har barn sedan tidigare. Det kan tyckas vara själviskt. Jag har tyckt så synd om killar i min närhet som varit med om precis detta och fått barn mot sin vilja.

    MEN (från andra sidan) så skulle du förmodligen odla en stark, villkorslös, enorm kärlek till detta barn under tiden i magen då du du sakta men säkert kommer växa in i rollen som pappa. Det kan ju vara så att du vaknar en dag och inser att det inte är så tokigt iallafall?
    Jag som tjej kan ju intyga, trots att jag i dagsläget inte vill ha barn, att detta i många fall handlar om den ultimata kärleksförklaringen. Kvinnan vill ge dig liv, och vill att du ska inse att hon ger dig liv och älska henna ännu mer. När du inte gör det är det enormt och omedvetet sårande, då man vet att man inte kan tvinga någon till att vilja ha barn. Om du kan tänka dig in i det? Alla vill bli älskade och när man är i en sådan situation, dvs redan gravid är det oerhört jobbigt att höra att den man älskar inte vill ha barn. DITT barn. ERT barn. Varför?
    Du måste förklara detta på ett bra sätt för henne. För trots alla känner du att du inte vill. Du kan inte hjälpa det. Och det var olyckligt att ni hamnat i det läget.
    Trots allt, om du sagt att du inte vill, och hon trots sin ålder och att hon redan har barn sedan tidgare går igenom detta tycker jag är själviskt. Om hon dock väljer att behålla barnet är det upp till dig om du vill fortsätta förhållandet. Vilket jag tror är svårt om du kommer hålla detta mot henne ochvara irriterad och känna dig överkörd. Mycket svår situation.

    Det enda du kan göra är att vara ärlig med dina känslor och överlåta beslutet till henne och ta det därifrån. Veslutet ligger hos henne. Oavsett hur det går kommer du finna ett sätt att hantera det till det bästa.

    Må väl /

  • Gambit

    Vill tacka för era två utförliga svar. Jag håller på flera vis med er båda fast ni
    svarat ganska olika. Ja, jag känner mig ansvarslös och orättvis. Samtidigt
    känner jag att det är orättvist för mig eftersom jag inte själv kan bestämma.
    Vill gärna ha flera svar!!
    Tack!

  • Gambit

    Många har läst tråden men inga fler som har lust att svara? Behöver få lite mer input känner jag...

    Hoppas på fler svar! 

  • Chrome

    Det är alltid en tuff sits där ett par bestämt sig för att de inte vill ha barn och vidtagit rimliga åtgärder för att se till att hon inte blir gravid och det sedan händer ändå.

    Det sagt är det (tyvärr) orimligt att begära att någon _måste_ hålla sig till vad man sagt innan "olyckan" var framme. Det är en sak att använda preventivmedel och en annan att göra abort. Att plötsligt få veta att man är gravid när det inte är planerat är en jättestor sak och det finns faktiskt ingen möjlighet att veta säkert hur man reagerar, precis på samma sätt som inget vet hur de reagerar vid en olycka eller liknande. Man kan _önska_ att man reagerar på ett sätt eller ett annat, men det finns inga garantier.

    Som situationen är nu så kan du bli pappa mot din vilja. Det är upp till henne.

    Rent krasst skulle jag nog råda dig till att stanna hos henne och acceptera hennes beslut. Du kan hoppas på att hon väljer att göra abort, men även det kan förstöra ert förhållande. Om hon känner sig pressad att göra abort så kommer hon för alltid att lägga skulden på dig, och det kan förstöra ert förhållande lika säkert som om du väljer att göra slut, speciellt om du sagt att du vill att hon ska göra abort.

    Det enda du kan vara helt säker på är att ert förhållande aldrig kommer att bli så som det har varit. Det kommer att förändras, frågan är bara hur. Om du inte kan välja att allt fortsätter vara så som det varit, vilken typ av förändring skulle du välja? Du har ju faktiskt möjlighet att välja nu. Tänk noga innan du bestämmer dig!

  • stormhatt

    Jag och min sambo är i en liknande situation som er. Jag är 35 och min sambo betydligt äldre. Han har vuxna barn sen tidigare, jag har inga barn. 

    Senaste året har jag funderat mer och mer på barn, men min sambo har sagt att han känner att det inte är hans grej längre. Vi planerar att flytta och byta jobb inom kort, så just nu är inte bästa tiden för barn.

    Nu är jag i vecka 10. Senaste halvåret har min mens varierat pga stress på jobbet, vilket ledde till att vi hade inte full koll på ägglossning och liknande. Nu när jag väl är gravid så vill jag ha barnet. Dock är min sambo fortfarande väldigt fundersam. Han säger att han älskar mig, och vill jag ha barn, så då vill även han det. Jag å andra sidan säger att jag vill inte ha barn med någon som inte vill ha barn med mig. Just nu är vi i moment 22. Min sambo "bestämde" förra veckan att "nu har vi bestämt oss - vi ska ha barn", vilket vi just nu blir mer och mer inne på. Dock saknar jag någon slags "glädje" med ett barn från honom, han ser bara problemen. Det gör iof jag också, men jag förstår ju älska ett barn, det går inte att jämföra med något annat och jag skulle vilja se en glimt av det från honom också.

    Ett alternativ som kom upp tidigt från oss båda var abort, för att sen "planera" in barn "när det passar bättre". Detta känns dock helt absurt eftersom jag vet att han egentligen inte vill ha barn, så att planera ett känns då helt fel. Som det är nu så är det oplanerat, men ändå nåt vi får acceptera. (kanske samma sak för vissa, men inte för mig)

    Som du nämnder, hormoner och känslor rusar i kroppen. Att ta bort ett barn (foster) känns avlägset. Dock känner jag hela tiden en osäkerhet att jag tvingar honom till något han inte vill, något jag kommer få ångra längre fram. Han säger att så kommer det aldrig att bli.

    Lycka till med dina tankar och beslut! 

  • Gambit

    Jag vill tacka så mycket för de senaste inläggen. Att läsa vad ni skriver hjälper mig
    mer än ni kan tro, både på gott och ont. Känner igen de flesta av de känslor, tankar och
    funderingar som ni beskriver. Stort tack!

    Uppmanar folk till fler svar, de betyder mycket!    

  • L1ber

    Kan bara tillägga en grej tyvärr då jag är betydligt yngre och inte riktigt kommit dit ni är i livet än. Jag blev gravid trots p-piller (något jag trodde hände andra - inte mig). Jag hade föreställt mig innan och funderat på hur jag skulle reagera men hur säker jag än kände mig på hur jag skulle tänka, så blev det helt annorlunda.

    Att ha ett nytt liv växa inom sig är så obeskrivligt stort och svårt att ta på. Det går inte att förutse hur vi ska reagera när vi väl är där.

    Vill därför bara säga att din flickvän har inte "lurat" dig eller med flit svikit dig. Även om du känner så. Modershjärtat är starkare än man tror hos många och det kan räcka med att veta att man har sitt framtida barn växa inom, sig så har man redan börjat skapa ett band med barnet.

    Hoppas ni kommer fram till något bra och jag tror att det band som din flickvän kanske redan börjat skapa till barnet, är ett band du också kommer skapa under graviditetens gång. Det tar bara lite längre tid för dig och är lite för svårt att hantera då det är i hennes kropp allt händer.

    Lycka till!

  • solstrålen

    Du har säkert inte fått så många svar för det låter på ditt inlägg som du hanterar dina känslor och tankar väl och på ett moget sätt trots er jobbiga situation. Det glädjer mig att du valt att stanna med henne pga er kärlek, trots att du känner dig besviken. Hon hade ju inte planerat detta så var inte för hård mot henne. Livet är spännande och ger en vad man behöver. Allt händer av en anledning. Du kommer älska ert barn från första sparken du känner, eller ultraljudet du ser. Lycka till! Det kommer gå bra!

Svar på tråden Snart pappa? - förvirrad