• hellof

    donatorinsemination - någon som har erfarenhet?

    Hej!

    Jag och min sambo står i kö för donatorinsemination.
    Känns som jag har några frågetecken så är på resans gång....

    Fler i samma situation? Då tycker jag vi samlas här och pratar lite grann och delar våra tankar.

    Jag undrar främst hur lång tid innan vi är framme i kön vi får kallelse om detta! men har även massa andra funderingar....

  • Svar på tråden donatorinsemination - någon som har erfarenhet?
  • Knyttis1

    Hejsan...

    VI har gjort insemination med donator. För oss tog det ca 1,5 år innan vi fick bli inseminerade.  
    Vi tog första kontakten april 2009 sen gick det till augusti innan vi fick komma på bedömning sen gick det fort. Vi inseminerade 5 nov 2009.

  • hellof

    Hej!

    Vi var på besök på fertilitetsenheten i början på dec- 11, då fick vi information att vi står i kö från aug-11 och att det skulle ta ca 12 månader....
    Men inför inseminationen...när får man papper på att man är framme i kön?
    Gick allt bra för er med inseminationen?

  • SmillaK

    Hej Hellof!

    Vi ringde och kollade med kliniken vid ungefär den tiden vi trodde vi skulle bli kallade och de sa att vi skulle få brev i slutet av februari. Det fick vi inte, så vi ringde igen och då fick vi en läkartid till 21 april. Därefter var vi på kuratorsbesök och sedan skulle det tas beslut om vi skulle få genomföra DI. Inseminationen blev 1 juni. Vi låg på kliniken som bara den för att vi skulle hinna med en insemination innan sommarstängningen...Detta var på Sahlgrenska i Göteborg, vad jag har förstått så ser det väldigt olika ut i olika delar av landet.

    I min presentation så står det mer.

    Lycka till med eran resa!

  • Längtan03

    Hej, Jag och min man påbörjade vår utrednining i juni 2010 och i april 2011 kom vi ner till RMC i Malmö och fick då reda på att DI var vårt enda alternativ. Vi fick reda på att det skulle var ca 1,5 års väntetid. Då var vi inte allt för glada...... Efter att ha funderat lite tog vi kontakt med CFC i Danmark och påbörjade DI-försök där i väntan på att få börja i Sverige. Efter 8 månader och 6 misslyckade försök fick vi reda på att vi skulle få påbörja behandling på RMC i Malmö. Idag, efter 3:e försöket plussade jag. Äntligen!!!! Hoppas bara att det går bra nu :). Lycka till!

  • hellof

    Tack för era svar!
    Hoppas det går bra för er nu Längtan03 :)


     


    Vi har stått i kö sen i augusti -11 och då sa dom att det var ungefär ett års väntetid, så vi hoppas på att få komma igång efter semestrarna ...


     

  • drömmaromsmått

    Vi ställde oss i kö men valde att åka till CFC i danmark under tiden, vi hann göra fyra inseminationer och bli gravida och föda barn utan att komma fram i kön, ringde efter att dottern var född och sa att det inte längre var aktuellt med donatotion hos dem på sahlgrenska och fick svaret "härligt att det tagit sig och var glad för ni hade annars ett tag kvar i kön"

    Hoppas på fjärde gången gilt igen nu när vi håller på med syskon, blev nog gravid denna gång som var men fick tidigt missfall förmodligen eftersom testerna visade svagt positivt flera dagar och ända fram tills jag började blöda, men vi hoppar på det igen direkt så jag ska ner på onsdag förmodligen om allt går bra  =)  

  • hellof

    Håller tummarna att det går bra för dig drömmaromsmått, min sambo ska ringa och fråga hur det ser ut med vår köplats...
    Vill verkligen komma igång så vi snart kan få en liten småtting :)

  • vårturnu

    Vi har från det vi kontaktade vården för hjälp första gången och utredningen började... väntat ett år tills vi fick komma till RMC i Malmö på samtal mm. Vi fick heller inga riktiga besked om hur lång väntetiden skulle bli. Men åkte till Danmark och gjorde två försök där så länge. Dessvärre lyckades dem inte. Men nu ska vi strax påbörja vårt första försök på RMC

Svar på tråden donatorinsemination - någon som har erfarenhet?