• PolyPond

    Omeprazol eller Lanzo?

    Har halsbrännan från helvetet och undrar om jag kan ta en Omeprazol eller Lanzo? Båda är angivna som "rådgör med din läkare om du är gravid".

    Tips!
    Ät inte pepparrot om du redan har antydan till halsbränna. 

  • Svar på tråden Omeprazol eller Lanzo?
  • sistersurround

    Jag får äta omeprazol för min barnmorska, hon slog upp det i FASS när jag var där och det var inga problem.

  • Madida

    Jag vet ingenting om graviditet och dessa mediciner men jag kan säga att Omeprazol är guds gåva till mig. Aldrig tagit nåt som lindrar så fantastiskt bra.


    Har inte jag rätt så har vi båda fel ;)
  • PolyPond

    Det verkar som några äter det i alla fall. När jag googlar står det att det kan vara olämpligt...
    Usch vad kluven jag är nu. Lida eller chansa?? 

  • Speciella Tina

    Du ska kunna ta omeprazol. Men om du känner dig osäker och inte vågar så kila iväg och köp Gaviscon eller novalucol, de får du garanterat ta! Gaviscon är vidrigt men mer effektivt, novalucol funkar, är lätt att ta men räcker bara i en timme.

  • Coyote

    Omeprazol Losec är godkänt för gravida, men alla märken är inte det, trots att Omeprazol är det verksamma ämnet.

  • PolyPond
    Speciella Tina skrev 2012-04-16 20:21:59 följande:
    Du ska kunna ta omeprazol. Men om du känner dig osäker och inte vågar så kila iväg och köp Gaviscon eller novalucol, de får du garanterat ta! Gaviscon är vidrigt men mer effektivt, novalucol funkar, är lätt att ta men räcker bara i en timme.
    kommer inte iväg någonstans ikväll. Men tack för tipset,
  • Coyote
    PolyPond skrev 2012-04-16 20:37:24 följande:
    kommer inte iväg någonstans ikväll. Men tack för tipset,
    Filmjölk eller yoghurt kan hjälpa för stunden om du har det hemma. Eller mjölk. Sötmandel lindrar lite för mig.
  • PolyPond
    Coyote skrev 2012-04-16 20:38:52 följande:
    Filmjölk eller yoghurt kan hjälpa för stunden om du har det hemma. Eller mjölk. Sötmandel lindrar lite för mig.
    Sötmandel?
    Man kanske skulle testa...

    Hittade lite glass. Känns något bättre i alla fall. 
  • Coyote
    PolyPond skrev 2012-04-16 22:22:27 följande:
    Sötmandel?
    Man kanske skulle testa...

    Hittade lite glass. Känns något bättre i alla fall. 
    Ja, sötmandel fungerar faktiskt som nödlösning när man inte har tillgång till läkemedel.
  • Coyote
    PolyPond skrev 2012-04-16 22:32:45 följande:
    Vad är det i mandeln som gör det?
    Ingen aning! Bara att det funkar, men att det inte fungerar med typ hasselnötter eller liknande... Sen hjälper det förstås inte alla, men många.

    Om du kan ta dig till apoteket i morgon så köp Novaluzid, tuggtabletter med mintsmak som har längre effekt än Novalucol. Jag kombinerar dessa och klarar mig hyfsat bra.
  • PolyPond
    Coyote skrev 2012-04-16 22:36:14 följande:
    Ingen aning! Bara att det funkar, men att det inte fungerar med typ hasselnötter eller liknande... Sen hjälper det förstås inte alla, men många.

    Om du kan ta dig till apoteket i morgon så köp Novaluzid, tuggtabletter med mintsmak som har längre effekt än Novalucol. Jag kombinerar dessa och klarar mig hyfsat bra.
    Jag ska testa både och (mandeln och tuggtabletterna).
    Tack för tipsen! 
  • dec2010

    Hade svarat ett långt inlägg, men det försvann. Suck. Nåväl jag börjar om igen.

    För det första, undvik glassen. Socker förvärrar. Varm mjölk brukar dämpa lite för mig iaf.

    Sen funkade omeprazol bra förra grav men inte denna. Denna gången gör det ingen nytta alls. Och halsbrännan är way worse denna gången. 

    Men förra gången använde jag omeprazol från en vit burk o pillrena var också vita. Men denna gången när jag köpte var det gula piller på karta. Vet inte alls om det är olika.

    Ska fråga bm på onsdag om det finns nåt starkare de kan skriva ut. För går under snart. Särskilt när det är 11 veckor kvar att stå ut. Eller 13 om jag har otur..

    Lycka till!            

  • PolyPond
    dec2010 skrev 2012-04-16 22:44:17 följande:
    Hade svarat ett långt inlägg, men det försvann. Suck. Nåväl jag börjar om igen.

    För det första, undvik glassen. Socker förvärrar. Varm mjölk brukar dämpa lite för mig iaf.

    Sen funkade omeprazol bra förra grav men inte denna. Denna gången gör det ingen nytta alls. Och halsbrännan är way worse denna gången. 

    Men förra gången använde jag omeprazol från en vit burk o pillrena var också vita. Men denna gången när jag köpte var det gula piller på karta. Vet inte alls om det är olika.

    Ska fråga bm på onsdag om det finns nåt starkare de kan skriva ut. För går under snart. Särskilt när det är 11 veckor kvar att stå ut. Eller 13 om jag har otur..

    Lycka till!            
    Det gjorde det inte faktiskt. Det blev lite bättre.
    Varm mjölk skulle jag inte få i mig utan att det kom upp igen. Jag avskyr mjölk. 
Svar på tråden Omeprazol eller Lanzo?