Inlägg från: saaaaaaaaaaara |Visa alla inlägg
  • saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • saaaaaaaaaaara
    Purpurbräcka skrev 2012-04-17 11:56:40 följande:
    När jag gick i gymnasiet (Jag har för mig att det är den åldern du är i TS) en gång på stenåldern så fick jag hela studiebidraget.

Det skulle då räcka till alla kläder, inklusive jackor och skor, och till de nöjen som inte var gemensamma familjeaktiviteter. Prylar jag ville ha köpte jag också för egna pengar, men jag fick även en del grejer på jul och födelsedagar.
    jag går i 8:an och är skillnad om man inte behöver köpa nått själv men om jag vill ha nått måste jag spara och tar över 2 månader om man får 50 kr i månaden och vill köpa nått som kostar över 100 kr, och nästan allt kostar över 100 kr... jag tycker man borde få minst 200 om man är 15 år!
  • saaaaaaaaaaara
    skogsvitter skrev 2012-04-18 09:57:52 följande:
    Som sagt, prata med dina föräldrar. Det kanske finns anledningar som du inte känner till, men så länge du inte tar upp det så kommer det ju inte heller bli någon förändring. Förklara vad som är vanligast och att det finns riktlinjer från bankerna för vad som är rimlig månadspeng i olika åldrar. Förklara vad du skulle vilja kunna köpa själv, att du vill börja ta mer ansvar över pengar och köpa vissa saker själv. Då funkar det inte med bara en 50-lapp i månaden, för den summan får man som sagt ingenting tyvärr. De kanske helt enkelt inte har tänkt på det eller hängt med i din utveckling. Eller så har de helt enkelt inte råd.

Du tycker kanske att man "borde" få minst 200 kr, men många familjer i Sverige idag har inte 200 kr att avvara till sina barn varje månad. Faktiskt helt sant. Barnfattigdomen har blivit förhållandevis hög i Sverige. Om de är rädda för att du ska slösa så föreslå veckopeng istället, tex 50 kr varje vecka istället för som nu varje månad. Några av ungdomarna jag arbetar med får veckopeng fortfarande, de tycker det är jätteskönt eftersom de lättare kan fördela pengarna jämnt över månaden istället för att göra av med allt på en gång.
    jag bor inte oss mina föräldrar och jag menar de som har råd och jag vet att det inte är nån mening att fråga efter som jag har frågat om jag får låna pengar... jag tror bara de tycker jag ska spara men är dumt tänkt efter som de tar jättelångtid!
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-04 08:38:51 följande:
    Du är inte skyldig att få barnbidraget. Barnbidraget är inte DINA pengar, utan dina vårdnadshavares pengar.
    jag vet men man får de när man har barn så pengarna är till barnen... om man är fattig så kan jag förstå men om båda jobbar så tycker jag man borde få mer en 50 kr av 1000 kr!
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-05 11:12:38 följande:
    Nej, pengarna är inte till barnen. Du har ingen rätt att få barnbidraget eller ens ta del av det synligt.
    Att dina vårdnadshavare har pengarna beror på att det inte är DITT barnbidrag. Istället för att du ska få pengarna till att gå på bio, köpa smink, köpa godis etc. så kanske dom använder pengarna till att betala elen. Du vet väl att vatten och el är dyrt? Och jag antar att du duschar minst 3 ggr/vecka och inte lever i ett ned släckt hus. 

Pengarna kan även gå till att betala din mat, alla äter. Mat är inte heller dyrt. 
    Att ta hand om dig kostar mycket mer än 1050 kr. Alltså är det inte konstigt att du inte får pengarna i hand. För den lön de tjänar går också till att försörja dig, och det som blir kvar av lönen? Ja, det är DERAS pengar som dom har jobbat för ! 

Barnbidraget är till för att försörja barn, inte att underhålla barn.
    Så det är dina vårdnadshavare som bestämmer vad barnbidraget ska gå till, tills du får studiebidrag eller börjar tjäna egna pengar.  
    el och mat är inte bara till barnen så jag fattar inte varför de ska betala för det och jag skulle mest köpa kläder om jag fick mer och är nått man behöver och de flesta får över 50 kr, så är endå orättvist men skit samma för jag ska endå snart börja jobba och tjäna EGNA pengar...
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-06 00:13:07 följande:
    Du fattar inte varför de skulle betala det? DU använder el, mat och vatten. Tror du det är gratis eller?? 

Förövrigt är ditt sätt att tänka absurt. 15 år, ska hoppa av skolan och du förväntar dig att få jobb. JA DU.. Hade det inte varit för att du är tonåring och jag är förstående så hade du fått en dumförklaring. Varenda inlägg du gör irriterar mig, då du inte verkar lärt dig något alls i skolan. 
    nej, skrev att de inte BARA är barnen som avänder el och mat!!

jag förväntar mig inte alls att få jobb för ska ha ett eget företag... om jag irriterar dig så läs inte!   
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-06 00:22:05 följande:
    Haha nej, men det är skillnad på att handla mat för 2 personer än att handla för 3 personer. 
    Maten på din tallrik kostar ÄVEN om andra också äter mat. 
    Du använder el på DITT rum och DU har tänt på toaletten. Alltså använder du el som inte andra tar del av samtidigt. 

När ska du starta eget företag då? 
    Vet du hur det går till?
    Vart ska du få pengarna ifrån för att starta företaget?  

jag vet men är endå vuxna som äter mest så jag tycker inte de borde köpa mat och el för barnbidrag om de har andra pengar... på sommarlovet och jag behöver inga pengar för att starta företaget!  
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-06 00:39:02 följande:
    Men herregud.. De betalar DIN mat för barnbidraget. Du äter, duschar och LEVER för MYCKET MER än 1050 kr per månad. Spela roll om de äter mer, din mat kostar fortfarande. Sluta ät, ha tänt på rummet, tvätta aldrig dina kläder, duscha aldrig, använd inte deras tandkräm, drick inte vatten, se inte tv, åk aldrig i deras bil, gå inte på deras golv- Så KANSKE du får pengarna!! 

Vart ska du hålla till? Vad ska du sälja? Hur ska du få kunder?
    jag äter inte för 1000 tusen i månaden och blir nästan ingen skillnad med elen....

ska ha ett eget hunddagis och jag kommer få kunder om jag sätter in annonser! kommer inte ta ett år innan jag får pengar..
  • saaaaaaaaaaara
    070104 skrev 2012-05-06 01:01:04 följande:
    Hunddagis tjänar man inte mer än 1000 kr på. 
    Annonser kostar pengar. 

Du äter inte för 1000 kr per månad men har du inte tänkt på att: 
    Duschkräm + schampo = 60 kr. 
    Tandborste + Tandkräm = 60 kr. 
    Sköljmedel + tvättmedel = 80 kr. 
    Bensin 15 kr/liter = 15-100 kr om du åker med dem. 
    Diskmedel = 40 kr. 
    Mat = 1000- 1500 kr. 

= Ca 1400. 

Dina prisuppfattningar är verkligen skeva. Har inte ens räknat med el, vatten, fritidsaktiviteter, de 50 kronor du får av barnbidraget, godis/biobiljetter m.m. 

En person äter för ca 1000-2000 kr / månad. 
    Tror du barnbidraget räcker till alla dina kostnader?
    om man har en hund så tjänar man 1000 kr men jag ska ha fler...

allt som du skrev använder inte bara jag så blir nästan inget extra och 50 kr räcker bara till att köpa mackor på rasten 3 gånger i månaden, bättre en INGET men endå inte mycket om man jämför med vad de andra får...
  • saaaaaaaaaaara
    ElectroDiva skrev 2012-05-06 01:15:16 följande:
    hur kan du vara så säker på att du kommer att få kunder då ?

jag är inte SÄKER men ska försöka och ska ha mindre betalt en de andra hunddagisen och göra olika saker med hundarna varje dag... inte bara gå promenader som de flesta andra hunddagis!
  • saaaaaaaaaaara
    tjej87 skrev 2012-05-06 01:49:34 följande:
    Har du någon hundutbildning, vet du t.ex hur du ska få hundarna att lyda dig? Jag hade inte lämnat min hund till en 15-åring utan många års hundererfarenhet och hundförarutbildning i bagaget.
    jag vet hur jag ska ta hand om hundarna och du behöver inte lämna din hund på mitt dagis så du behöver inte oroa dig för jag kommer inte tvinga NÅN och ålder spelar ingen roll hur bra man tar hand om djur, jag vet många äldre som är DÅLIGA hundägare!
    070104 skrev 2012-05-06 10:21:38 följande:
    Absolut! En inneboende (barn, tonåring, vuxen) kostar långt över 1000 kr/månad. Det räcker inte ens till mat. Och om barnet inte fanns skulle familjen säkert bo i en lägenhet/hus med ett rum mindre. Och även där skulle det blir några tusen kronor billigare. 

Sen tror jag inte att hela familjen använder samma schampoflaska. 
    JAG VET men jag fattar inte varför jag ska betala allas när jag har minst pengar, för om jag tex hade en egen shampo skulle den räcka flera månader  till skillnad från när alla använder och är samma med allt och jag är säker på att jag inte kostar 1000 kr i månaden!
  • saaaaaaaaaaara
    iceflower skrev 2012-05-07 09:19:17 följande:
    Du använder mer än 1000 kr i månaden, äter du?. Du äter för ungefär 1500-2000 kr i månaden, köper du kläder?. Det går kanske 500 kr. Du duschar, det går också åt pengar och elen, du sitter ju vid datorn nu?. Hobbies kostar pengar. Allt kostar pengar. Dina föräldrar måste betala ungefär 4000 kr för dig varje månad. Om du visar att du är självständig och kan ta hand om dina pengar och inte direkt slösar pengarna på smink, godis. Kanske du får pengar av din mamma och pappa. Det är bara inte säkert.

Känner mig som en smart 16:åring.
    jag äter inte alls för över 1000 kr i månaden.. särskilt inte sen jag sluta äta kött och jag har inte pengar för att köpa kläder och är allas dator och jag köper inte godis och smink för mina 50 kr så sluta skriv OM mig för du vet INGET om mig och jag fattar inte ens vad de spelar för roll vad JAG kostar för alla som är 14/15 får endå över 50 kr och jag har inte gjort nått fel så är ingen bra förklaring! inte för jag ville ha en förklang för vet att det inte finns nån... undra bara vad andra fick för jag fattar INTE HUR ALLA i min ålder har råd med ALLT!
    Spazy skrev 2012-05-07 11:00:02 följande:
    Ja, Jag får hela barnbidraget men då lever jag långt ifrån som dig. 

Jag bor i en lägenhet, vilket innebär att jag lagar maten själv, tvättar, städar och handlar själv. Jag använder varken el, vatten eller mat hos mina föräldrar och därför har de inget behov av att behålla pengarna eftersom de varken försörjer mig ekonomiskt eller husligt (städa, tvätta, laga mat).

Du säger att du inte kostar mer än 1000 kr i månaden. Det är FEL! Tusen kronor skulle inte ens räcka en halv månad. Mat är dyrt, men det är helt okej att tro att det inte alls kostar, om man inte har föräldrar som visat en hur det går till att ha ett hushåll. När jag var liten och min mamma var arbetslös så kunde hon komma och säga "Nu får du sluta duscha en timme per dag, kolla hur hög vattenräkningen är!" I och med det lärde jag mig att det kostar pengar att leva, och att man ska vara sparsam med mat, kläder och t.ex vatten. Om man går på toaletten behöver man inte använda en hel näve tvål, som jag gjorde när jag var 5 år för det var sååå kul att se det skumma i hela handfatet.. Man behöver inte äta den där extra portionen när man är så mätt att man håller på spy men maten är så god. Istället sparar man den till lunch dagen efter. 

Jag tar ansvar för de pengar jag får och jag är väl medveten om vad saker kostar. 
    Jag får 1050 kr i månaden för att jag inte bor hemma, mina föräldrar försörjer mig inte. Men då är det MITT ansvar att se till att jag har råd att bo.  Och det har jag inte med de 1050 kronor jag får. Varje månad för jag över 300 kr på mitt sparkonto och 750 kronor återstår. 

Hyran: 3000 kr
    Genomsnittlig kostnad el: 300 kr
    Badrumsprodukter: ca 300 kr (Behöver inte köpa tvål, schampo, tandkräm, deo varje månad)
    Mat: 1500 - 2000 kr. Jag äter inte lunch varje dag, men även smörgåsar, mjölk, smör, pålägg kostar.
    Telefon: 200 kr
    Summa: ~5300-5800

Sen finns det ju övriga kostnader så som kläder, underhållning (ny mobil, filmer, bio, godis, böcker, sport, resor) och så vidare som öknar kostnaderna med ca 500 kr beroende på hur ofta man handlar för eget intresse. Jag har heller inte räknat med bensinkostnader eftersom priset på det är detsamma oavsett hur många som åker. 

Och vad kan jag mer säga, Jo. Jag är 16 år, inte speciellt stor skillnad till skillnad från din ålder, men beteendet skiljer sig däremot! 
    men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer!
  • saaaaaaaaaaara
    Mornie Alantie skrev 2012-05-08 07:28:38 följande:
    Jag är vegetarian sedan många år. Det går ändå åt mycket mer än 1000 kr/månad i mat. Om du äter för mindre än 1000 kr per månad så äter du extremt lite. Sen spelar det ingen roll att alla andra också använder dator/schampo/tvål, din del kostar i alla fall. Jag antar att dina vårdnadshavare ändå ser till att du har kläder att använda? 

Har du pratat med dina vårdnadshavare om varför du inte får mer? Om inte tycker jag fortfarande att du ska göra det. Det kan finnas goda anledningar, till exempel att de inte har råd. Så var det för mig som inte fick ett öre i månadspeng, inte ens på gymnasiet. 
    kostar inte alls mer för att fler använder en dator och jag vill inte fråga men jag vet att de inte är fattiga för båda har jobb och 2 barnbidrag+extra för var vi bor och jag tänker inte att jag ska få ALLT men jag tycker man minst ska få 150 men kommer aldrig hända men ska endå ha ett eget jobb snart så spelar ingen roll!
    Spazy skrev 2012-05-08 10:23:52 följande:
    Jo, jag vet mycket om dig. Att skriva allt om sig själv på ett forum får sina konsekvenser. Men jag har aldrig påstått att jag är bättre än dig, för jag känner dig inte. Jag sa att JAG kan ta vara på pengarna, att mina föräldrar INTE försörjer mig och jag vet vad saker kostar. Därför är det inte konstigt att jag får hela summan och inte du. Om jag ska vara helt ärlig skulle inte jag heller ge 1000 kronor till någon som inte vet pengars värde och vad saker kostar. Du äter för mycket mer än 1000 kronor. Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.  

Hur kan du stå och säga att du kostar mindre än 1000 kronor när alla VUXNA här som själv har barn säger att du kostar minst 4500 kr /månad??  
    fast du skulle ha läst alla mina frågor så vet du inte alls mycket om mig och jag vet vad allt kostar och hur man tar vara på pengar så du kan vara tyst! kan inte bli dyrare för jag äter bara inte kött och inte särskilda maträtter och jag V.E.T att jag inte kosta flera tusen så därför och MÄRKS när folk tror de är bättre en andra!
  • saaaaaaaaaaara
    lisamartina skrev 2012-05-09 02:39:44 följande:
    För övrigt så tycker jag att du har otroligt dålig attityd och är väldigt otrevlig mot dem som försöker hjälpa dig. Skärp dig om du vill ha fortsatt hjälp från andra!!!
    jag är inte otrevlig men blir irriterad för vissa svar och är inget att hjälpa mig med, bara undra vad andra fick och de flesta skriver att jag inte borde få mer efter som jag är dålig på matte och använder shampo....
    iceflower skrev 2012-05-09 09:31:57 följande:
    Du äter fortfarande för över 1000 kr. Du äter mellan 1500 - 2000. Min familj äter för ca 8000-9000 kr!. Vi är 3 vuxna och två barn. Och jag räknar som vuxen. Ett barn äter ca för 1000 kronor. Och då blir det 2000 kr och då är 6000 kr kvar. Delar man det på 3 blir det ca 2000 kr och det blir billigare att laga mat då man gör storkok. Du äter för mer än 1000 kr, det är bara så.

Hur ofta duschar du och hur länge duschar du?, jag vet inte vattenpriserna men de är höga. Speciellt om man duschar i varmvatten. Det kostar också pengar, men det kanske du inte visste?

Du sitter vid datorn nu, det påverkar elkostnaderna.

Hur ofta köper du kläder?, en tröja kostar ca 300-400 kr. Det är inte heller billigt.

Vad har du för intressen?, det går pengar åt där.

Äter ni ute ibland?, går du på bio?, äter du lördagsgodis?

Allt kostar. Hyran, vatten- elräkningar, försäkringar, bilen.

Vi kan inte veta om dina föräldrar har dålig ekonomi! Men jag tycker nog att du ändå borde fråga om du kanske kan få 300 kr om det tillåter dina föräldrars ekonomi. För att leva på 50 kr är väldigt lite! :)                      
    om jag skulle ha råd för allt du skrev så skulle jag få mycket mer en 50 kr..
  • saaaaaaaaaaara

jag förstår vad de menar men om jag skulle få 300 i månaden för att köpa kläder och gå på bio och köpa godis så skulle jag inte räkna att jag fick 50 kr...  vet att man har skolplikt men jag vet de som har slutat tidigare och jag har mer en ett år kvar för jag måste gå om och jag tror aldrig jag kommer klara vissa ämnen om jag inte går i skolan hela livet och jag vill endå ha ett hunddagis och då behöver man ingen utbildning så spelar ingen roll...

• saaaaaaaaaaara
    skogsvitter skrev 2012-05-11 01:01:32 följande:
    Att ha grundläggande utbildning är en nödvändighet om du någonsin ska kunna ha ett hunddagis, så jo då behöver i allra högsta grad utbildning. Det behöver alla människor. Klarar du inte ens högstadiet har du större problem än dålig ekonomi. Väldigt mycket större.... det finns inga som kan hoppa av högstadiet i Sverige, då ljuger de. Och att du ens tänker tanken att hoppa av känns ju inte direkt seriöst. Hur i hela friden tror du att du ska kunna klara dig då?! Däremot finns det andra former för att kunna lära sig, i enstaka fall kan hemundervisning vara en tillfällig lösning tex. Men grundskolan måste alla genomgå, vare sig man vill eller ej.
    man behöver inte alls ha en utbildning och jag är efter för jag har missat i andra klasser men är inte dum och kan lära mig de jag behöver själv! orkar inte prata med er längre för ni är så negativa...
  • saaaaaaaaaaara
    lisamartina skrev 2012-05-12 00:29:52 följande:
    Det är ju du som är negativ. Alal här försöker hjälpa dig, men det enda du gör är att vara otrevlig mot dem?
    jag är inte alls negativ, jag tror det kommer gå och de försöker inte hjälpa mig och jag svarar bara som de är och är inte otrevligt!
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?