Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

hur mycket pengar får ni i månaden?

400-800 kr är rimligt beroende på mognad och grad av ansvarstagande. Hela barnbidraget, absolut inte. Ser alltför mycket vilken skit alla dessa pengar går till hos ungdomarna idag. Det är jättemycket pengar och de flesta vuxna har absolut inte sådana pengar att spendera på absolut ingenting. Det är inte rimligt att en 15-åring ska få så stora summor pengar eftersom de då aldrig kommer lära sig hur man hushåller med pengar. De behöver ju inte lära sig det!

• skogsvitter
    Jackson skrev 2012-04-17 01:13:05 följande:
    Men, jag betalade allt själv såsom kläder och skor, godis, tidningar, smink, hårfärg, bio, you name it.
    En förutsättning att man får hela bidraget är ju faktiskt att man betalar allt själv. Det är ju så verkligheten fungerar. När jag började gymnasiet började jag få hela bidraget och då bodde jag själv. Då gällde det att prioritera pengarna.
  • skogsvitter
    Purpurbräcka skrev 2012-04-17 11:56:40 följande:
    När jag gick i gymnasiet (Jag har för mig att det är den åldern du är i TS) en gång på stenåldern så fick jag hela studiebidraget.

Det skulle då räcka till alla kläder, inklusive jackor och skor, och till de nöjen som inte var gemensamma familjeaktiviteter. Prylar jag ville ha köpte jag också för egna pengar, men jag fick även en del grejer på jul och födelsedagar.
    Nej man börjar gymnasiet det år man fyller 16 år så i TS fall handlar det om högstadiet (åttan eller nian beroende på när på året hon fyller).
  • skogsvitter

Googlar lite och genomsnittlig månadspeng för barn mellan 13-15 år är ca 300 kr och 16-18 år är ca 560 kr.
    12 procent av alla barn mellan 13-18 år har ingen månadspeng alls utan då betalar föräldrarna det som behövs.
    www2.sofi.su.se/~joj/docs/SOU200155_3-7.pdf

På swedbanks sida om riktlinjer för månadspeng anger man istället vad som är vanligast.
    600 kr för en 15 åring och 1000 kr för en 16-åring.
    www.swedbank.se/privat/bara-for-barn/fickpengar/index.htm

• skogsvitter
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-04-17 23:49:03 följande:
    jag går i 8:an och är skillnad om man inte behöver köpa nått själv men om jag vill ha nått måste jag spara och tar över 2 månader om man får 50 kr i månaden och vill köpa nått som kostar över 100 kr, och nästan allt kostar över 100 kr... jag tycker man borde få minst 200 om man är 15 år!
    Som sagt, prata med dina föräldrar. Det kanske finns anledningar som du inte känner till, men så länge du inte tar upp det så kommer det ju inte heller bli någon förändring. Förklara vad som är vanligast och att det finns riktlinjer från bankerna för vad som är rimlig månadspeng i olika åldrar. Förklara vad du skulle vilja kunna köpa själv, att du vill börja ta mer ansvar över pengar och köpa vissa saker själv. Då funkar det inte med bara en 50-lapp i månaden, för den summan får man som sagt ingenting tyvärr. De kanske helt enkelt inte har tänkt på det eller hängt med i din utveckling. Eller så har de helt enkelt inte råd.

Du tycker kanske att man "borde" få minst 200 kr, men många familjer i Sverige idag har inte 200 kr att avvara till sina barn varje månad. Faktiskt helt sant. Barnfattigdomen har blivit förhållandevis hög i Sverige. Om de är rädda för att du ska slösa så föreslå veckopeng istället, tex 50 kr varje vecka istället för som nu varje månad. Några av ungdomarna jag arbetar med får veckopeng fortfarande, de tycker det är jätteskönt eftersom de lättare kan fördela pengarna jämnt över månaden istället för att göra av med allt på en gång.
  • skogsvitter
    hymafr skrev 2012-04-18 10:17:06 följande:
    Det beror ju på vad pengarna ska räcka till.

Min dotter har fått hela barnbidraget/studiebidraget och det ska räcka till precis allt förutom busskort (skolan betalar) mobil, klippning (måste dock betala färgning/slingor själv), glasögon/linser/synundersökningar, mediciner, semesterresor samt t ex inträdesbiljetter om vi hittar på något tillsammans (t ex idrottsevenemang). 

Det hon betalar själv är alltså  kläder, skor, godis, tidningar/böcker, fika, McDonald´s, färgning/slingor, specialschampo/balsam, dataspel, appar, vissa elektroniska prylar (hon köpte en minidator förra året trots att hon har en egen dator), presenter till kompisar/mig/släkten, julklappar till kompisar/mig/släkten, fickpengar om vi är iväg på någon resa el dylikt, saker till hennes rum (inte möbler förstås), inträde till nattklubbar, alkohol på nattklubbar, taxi hem (om inte jag kan hämta), etc...

Kanske är det jag som är snål, men jag försöker smyga in lite ekonomiska bidrag vid födelsedag/jul/påsk/namnsdag i form av lite kläder eller något annat jag vet att hon har nytta av, istället för presenter som inte blir använda (inga jättesummor). Det har visat sig att hon är väldigt ekonomiskt sinnad och inte har några problem att få pengarna att räcka till. Vet inte om det kan vara för att hon fått sköta sin ekonomi själv med (tydligen) tillräckligt med pengar för att det ska gå ihop (och bli över)?
    Du talar om alkohol och nattklubbar så jag förmodar då att din dotter är vuxen, dvs över 18 år. Det är ju lite skillnad jämfört med TS som bara går i 8:an. Tycker ni har en alldeles utmärkt lösning så förstår inte varför du vänder dig till just mig. I den åldern bodde jag själv och skötte min ekonomi helt på egen hand, såväl bensin till bilen som krogbesök. Så jag håller helt med dig. Jag tycker det är viktigt att man får lära sig sköta sin ekonomi själv, genom att successivt få ett större ekonomiskt ansvar.
  • skogsvitter
    Mornie Alantie skrev 2012-04-19 09:32:00 följande:
    Om du inte bor hos dina föräldrar kanske det finns något mer bakomliggande som vi i tråden inte känner till som även kan påverka månadspengen. Jag tror att det är en bra idé att prata med dina vårdnadshavare. Kanske finns en anledning till att du inte får mer och om det inte finns kanske du kan förhandla dig till ytterligare en slant.
    Håller med.
  • skogsvitter
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-09 23:43:16 följande:
    jag är inte otrevlig men blir irriterad för vissa svar och är inget att hjälpa mig med, bara undra vad andra fick och de flesta skriver att jag inte borde få mer efter som jag är dålig på matte och använder shampo....

om jag skulle ha råd för allt du skrev så skulle jag få mycket mer en 50 kr..
    Jag tror du missuppfattar det folk försöker säga till dig. De säger inte att du har råd med allt detta. Det de säger är att de du bor hos faktiskt betalar detta för dig. Du kostar ju fortfarande pengar! Inte bara det du får i månadspeng, utan på en uppsjö andra plan också. Det gör alla barn. Vare sig du äter kött eller ej, använder samma schampo som alla andra eller bara använder datorn några minuter per dag. Du kostar pengar. Att tro något annat är grymt naivt. Du har kläder på dig. Du har tak över huvudet. Du äter fortfarande mat, du lever och sköter din hygien med tandborstar, tvål, toapapper och allt annat som hör till. Du gör saker ibland, ibland sådant som är gratis men ibland sådant som kostar pengar. Många bäckar små vet du.

Hunddagis är en jättebra idé. Men du har skolplikt i ett år till. Självklart kan du prova under sommarlovet, men du kommer ju inte kunna tjäna några större summor egna pengar förutom då som sagt möjligtvis under sommaren, om du har tur. Och det är såklart jättebra! Alla former av liknande initiativ till sysselsättning hos tonåringar ska självklart uppmuntras. Man kan inte lära sig om man inte får chansen att misslyckas heller! Jag tycker att många här blev alldeles för hårda mot dig, men det beror antagligen på din extremt naiva och omogna attityd. Men du är bara ett barn! Jag jobbar med barn i din ålder. De flesta är naiva och omogna tills de får lära sig hur livet fungerar, det är precis så som det ska vara. Jättebra att du vill det, din drift och din motivation kommer vara din största tillgång! Kanske de där alldeles för låga 50 kronorna är den moroten som just du behöver för att blicka framåt och se möjligheter

Om du vill satsa på att jobba med hundar så sikta då på att söka ett sådant gymnasium. Då kan du på sidan av studierna jobba extra med att ta hand om hundar. Det är självklart högst möjligt! Och det är säkert en jättebra möjlighet för dig.
  • skogsvitter
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-10 23:49:08 följande:
    jag förstår vad de menar men om jag skulle få 300 i månaden för att köpa kläder och gå på bio och köpa godis så skulle jag inte räkna att jag fick 50 kr...  vet att man har skolplikt men jag vet de som har slutat tidigare och jag har mer en ett år kvar för jag måste gå om och jag tror aldrig jag kommer klara vissa ämnen om jag inte går i skolan hela livet och jag vill endå ha ett hunddagis och då behöver man ingen utbildning så spelar ingen roll...
    Att ha grundläggande utbildning är en nödvändighet om du någonsin ska kunna ha ett hunddagis, så jo då behöver i allra högsta grad utbildning. Det behöver alla människor. Klarar du inte ens högstadiet har du större problem än dålig ekonomi. Väldigt mycket större.... det finns inga som kan hoppa av högstadiet i Sverige, då ljuger de. Och att du ens tänker tanken att hoppa av känns ju inte direkt seriöst. Hur i hela friden tror du att du ska kunna klara dig då?! Däremot finns det andra former för att kunna lära sig, i enstaka fall kan hemundervisning vara en tillfällig lösning tex. Men grundskolan måste alla genomgå, vare sig man vill eller ej.
  • skogsvitter
    Spazy skrev 2012-05-11 08:35:47 följande:
    Hemundervisning är bara för dem med speciella anledningar och det är väldigt sällan det blir beviljat.
    Ja jag vet det, men det är ju inte vår sak att bedöma vem som får det eller inte. Det är fortfarande en möjlighet och det finns barn som fått det beviljat.
  • skogsvitter

Tycker också TS är grymt otrevlig och fullkomligt avstängd för att ta emot råd. Synd.
    Barn vet inte sitt eget bästa alla gånger (oftast inte) och du är inte ett undantag TS, då är det ju väldigt synd att inte kunna ta råd och hjälp från andra som faktiskt vet mer och kan mer.

Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?