• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • skogsvitter

Googlar lite och genomsnittlig månadspeng för barn mellan 13-15 år är ca 300 kr och 16-18 år är ca 560 kr.
    12 procent av alla barn mellan 13-18 år har ingen månadspeng alls utan då betalar föräldrarna det som behövs.
    www2.sofi.su.se/~joj/docs/SOU200155_3-7.pdf

På swedbanks sida om riktlinjer för månadspeng anger man istället vad som är vanligast.
    600 kr för en 15 åring och 1000 kr för en 16-åring.
    www.swedbank.se/privat/bara-for-barn/fickpengar/index.htm

• RedheadGirl

Tror jag var 15 när jag började få hela barnbidraget (då 950 kr) Det skulle täcka allt, förutom mat och dyrare saker (som vinterkläder) Oftast flög hälften in på sparkontot när nästa barnbidrag kom, så fanns en del när det var dags att flytta hemifrån

• saaaaaaaaaaara
    Purpurbräcka skrev 2012-04-17 11:56:40 följande:
    När jag gick i gymnasiet (Jag har för mig att det är den åldern du är i TS) en gång på stenåldern så fick jag hela studiebidraget.

Det skulle då räcka till alla kläder, inklusive jackor och skor, och till de nöjen som inte var gemensamma familjeaktiviteter. Prylar jag ville ha köpte jag också för egna pengar, men jag fick även en del grejer på jul och födelsedagar.
    jag går i 8:an och är skillnad om man inte behöver köpa nått själv men om jag vill ha nått måste jag spara och tar över 2 månader om man får 50 kr i månaden och vill köpa nått som kostar över 100 kr, och nästan allt kostar över 100 kr... jag tycker man borde få minst 200 om man är 15 år!
  • Thaleya1

När jag var 15 gick jag ettan på gymnasiet. Och det var första året som jag fick hela studiebidraget. Men då fick jag betala kläder, bio, fika, mobil, utlandsresor, sport, bussresor och övrigt själv.

• Mornie Alantie
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-04-17 23:49:03 följande:
    jag går i 8:an och är skillnad om man inte behöver köpa nått själv men om jag vill ha nått måste jag spara och tar över 2 månader om man får 50 kr i månaden och vill köpa nått som kostar över 100 kr, och nästan allt kostar över 100 kr... jag tycker man borde få minst 200 om man är 15 år!
    Du får väl tala med dina föräldrar om saken. Det kanske finns en anledning till att du inte får mer, till exempel att de inte har råd.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • skogsvitter
    Som sagt, prata med dina föräldrar. Det kanske finns anledningar som du inte känner till, men så länge du inte tar upp det så kommer det ju inte heller bli någon förändring. Förklara vad som är vanligast och att det finns riktlinjer från bankerna för vad som är rimlig månadspeng i olika åldrar. Förklara vad du skulle vilja kunna köpa själv, att du vill börja ta mer ansvar över pengar och köpa vissa saker själv. Då funkar det inte med bara en 50-lapp i månaden, för den summan får man som sagt ingenting tyvärr. De kanske helt enkelt inte har tänkt på det eller hängt med i din utveckling. Eller så har de helt enkelt inte råd.

Du tycker kanske att man "borde" få minst 200 kr, men många familjer i Sverige idag har inte 200 kr att avvara till sina barn varje månad. Faktiskt helt sant. Barnfattigdomen har blivit förhållandevis hög i Sverige. Om de är rädda för att du ska slösa så föreslå veckopeng istället, tex 50 kr varje vecka istället för som nu varje månad. Några av ungdomarna jag arbetar med får veckopeng fortfarande, de tycker det är jätteskönt eftersom de lättare kan fördela pengarna jämnt över månaden istället för att göra av med allt på en gång.
  • IssaPissa

Ja 50 kr i månaden låter väldigt lite, men de kanske inte har råd med mer? VAd säger de n'är du frågar om mer?
  • hymafr
    skogsvitter skrev 2012-04-17 13:04:26 följande:
    Googlar lite och genomsnittlig månadspeng för barn mellan 13-15 år är ca 300 kr och 16-18 år är ca 560 kr.
    12 procent av alla barn mellan 13-18 år har ingen månadspeng alls utan då betalar föräldrarna det som behövs.
    www2.sofi.su.se/~joj/docs/SOU200155_3-7.pdf

På swedbanks sida om riktlinjer för månadspeng anger man istället vad som är vanligast.
    600 kr för en 15 åring och 1000 kr för en 16-åring.
    www.swedbank.se/privat/bara-for-barn/fickpeng...
    Det beror ju på vad pengarna ska räcka till.

Min dotter har fått hela barnbidraget/studiebidraget och det ska räcka till precis allt förutom busskort (skolan betalar) mobil, klippning (måste dock betala färgning/slingor själv), glasögon/linser/synundersökningar, mediciner, semesterresor samt t ex inträdesbiljetter om vi hittar på något tillsammans (t ex idrottsevenemang). 

Det hon betalar själv är alltså  kläder, skor, godis, tidningar/böcker, fika, McDonald´s, färgning/slingor, specialschampo/balsam, dataspel, appar, vissa elektroniska prylar (hon köpte en minidator förra året trots att hon har en egen dator), presenter till kompisar/mig/släkten, julklappar till kompisar/mig/släkten, fickpengar om vi är iväg på någon resa el dylikt, saker till hennes rum (inte möbler förstås), inträde till nattklubbar, alkohol på nattklubbar, taxi hem (om inte jag kan hämta), etc...

Kanske är det jag som är snål, men jag försöker smyga in lite ekonomiska bidrag vid födelsedag/jul/påsk/namnsdag i form av lite kläder eller något annat jag vet att hon har nytta av, istället för presenter som inte blir använda (inga jättesummor). Det har visat sig att hon är väldigt ekonomiskt sinnad och inte har några problem att få pengarna att räcka till. Vet inte om det kan vara för att hon fått sköta sin ekonomi själv med (tydligen) tillräckligt med pengar för att det ska gå ihop (och bli över)?
  • skogsvitter
    hymafr skrev 2012-04-18 10:17:06 följande:
    Det beror ju på vad pengarna ska räcka till.

Min dotter har fått hela barnbidraget/studiebidraget och det ska räcka till precis allt förutom busskort (skolan betalar) mobil, klippning (måste dock betala färgning/slingor själv), glasögon/linser/synundersökningar, mediciner, semesterresor samt t ex inträdesbiljetter om vi hittar på något tillsammans (t ex idrottsevenemang). 

Det hon betalar själv är alltså  kläder, skor, godis, tidningar/böcker, fika, McDonald´s, färgning/slingor, specialschampo/balsam, dataspel, appar, vissa elektroniska prylar (hon köpte en minidator förra året trots att hon har en egen dator), presenter till kompisar/mig/släkten, julklappar till kompisar/mig/släkten, fickpengar om vi är iväg på någon resa el dylikt, saker till hennes rum (inte möbler förstås), inträde till nattklubbar, alkohol på nattklubbar, taxi hem (om inte jag kan hämta), etc...

Kanske är det jag som är snål, men jag försöker smyga in lite ekonomiska bidrag vid födelsedag/jul/påsk/namnsdag i form av lite kläder eller något annat jag vet att hon har nytta av, istället för presenter som inte blir använda (inga jättesummor). Det har visat sig att hon är väldigt ekonomiskt sinnad och inte har några problem att få pengarna att räcka till. Vet inte om det kan vara för att hon fått sköta sin ekonomi själv med (tydligen) tillräckligt med pengar för att det ska gå ihop (och bli över)?
    Du talar om alkohol och nattklubbar så jag förmodar då att din dotter är vuxen, dvs över 18 år. Det är ju lite skillnad jämfört med TS som bara går i 8:an. Tycker ni har en alldeles utmärkt lösning så förstår inte varför du vänder dig till just mig. I den åldern bodde jag själv och skötte min ekonomi helt på egen hand, såväl bensin till bilen som krogbesök. Så jag håller helt med dig. Jag tycker det är viktigt att man får lära sig sköta sin ekonomi själv, genom att successivt få ett större ekonomiskt ansvar.
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?