skogsvitter skrev 2012-04-17 13:04:26 följande:
Googlar lite och genomsnittlig månadspeng för barn mellan 13-15 år är ca 300 kr och 16-18 år är ca 560 kr.
12 procent av alla barn mellan 13-18 år har ingen månadspeng alls utan då betalar föräldrarna det som behövs.
www2.sofi.su.se/~joj/docs/SOU200155_3-7.pdf
På swedbanks sida om riktlinjer för månadspeng anger man istället vad som är vanligast.
600 kr för en 15 åring och 1000 kr för en 16-åring.
www.swedbank.se/privat/bara-for-barn/fickpeng...Det beror ju på vad pengarna ska räcka till.
Min dotter har fått hela barnbidraget/studiebidraget och det ska räcka till precis allt förutom busskort (skolan betalar) mobil, klippning (måste dock betala färgning/slingor själv), glasögon/linser/synundersökningar, mediciner, semesterresor samt t ex inträdesbiljetter om vi hittar på något tillsammans (t ex idrottsevenemang).
Det hon betalar själv är alltså kläder, skor, godis, tidningar/böcker, fika, McDonald´s, färgning/slingor, specialschampo/balsam, dataspel, appar, vissa elektroniska prylar (hon köpte en minidator förra året trots att hon har en egen dator), presenter till kompisar/mig/släkten, julklappar till kompisar/mig/släkten, fickpengar om vi är iväg på någon resa el dylikt, saker till hennes rum (inte möbler förstås), inträde till nattklubbar, alkohol på nattklubbar, taxi hem (om inte jag kan hämta), etc...
Kanske är det jag som är snål, men jag försöker smyga in lite ekonomiska bidrag vid födelsedag/jul/påsk/namnsdag i form av lite kläder eller något annat jag vet att hon har nytta av, istället för presenter som inte blir använda (inga jättesummor). Det har visat sig att hon är väldigt ekonomiskt sinnad och inte har några problem att få pengarna att räcka till. Vet inte om det kan vara för att hon fått sköta sin ekonomi själv med (tydligen) tillräckligt med pengar för att det ska gå ihop (och bli över)?