• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • Purpurbräcka
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-04-17 23:49:03 följande:
    jag går i 8:an och är skillnad om man inte behöver köpa nått själv men om jag vill ha nått måste jag spara och tar över 2 månader om man får 50 kr i månaden och vill köpa nått som kostar över 100 kr, och nästan allt kostar över 100 kr... jag tycker man borde få minst 200 om man är 15 år!

Ja, 50 kr är inte mycket. Vad är det meningen att det ska räcka till? Betalar dina föräldrar saker som godis, fika och biobesök eller måste du betala allt sådant själv?
  • Chokoretonoyuki

Jag får 300 kr i månadspeng (går i 8:an), men då jag regelbundet går på olika animekonvent som kostar ganska mycket kan det behövas lite mer ibland. Jag sparar därför helst 150 av de 300 kr jag får i månaden för att ha råd med det jag vill göra. Det jag betalar själv är ju då animekonventen, 'onödiga' kläder och saker, böcker, filmer, fika på stan, smink och biobesök.

• Mylla

Jag tycker 50 kr låter jättelite som månadspeng när man är 14 år.  Vill dom inte att du ska ha pengar av någon anledning?  

• saaaaaaaaaaara
    skogsvitter skrev 2012-04-18 09:57:52 följande:
    Som sagt, prata med dina föräldrar. Det kanske finns anledningar som du inte känner till, men så länge du inte tar upp det så kommer det ju inte heller bli någon förändring. Förklara vad som är vanligast och att det finns riktlinjer från bankerna för vad som är rimlig månadspeng i olika åldrar. Förklara vad du skulle vilja kunna köpa själv, att du vill börja ta mer ansvar över pengar och köpa vissa saker själv. Då funkar det inte med bara en 50-lapp i månaden, för den summan får man som sagt ingenting tyvärr. De kanske helt enkelt inte har tänkt på det eller hängt med i din utveckling. Eller så har de helt enkelt inte råd.

Du tycker kanske att man "borde" få minst 200 kr, men många familjer i Sverige idag har inte 200 kr att avvara till sina barn varje månad. Faktiskt helt sant. Barnfattigdomen har blivit förhållandevis hög i Sverige. Om de är rädda för att du ska slösa så föreslå veckopeng istället, tex 50 kr varje vecka istället för som nu varje månad. Några av ungdomarna jag arbetar med får veckopeng fortfarande, de tycker det är jätteskönt eftersom de lättare kan fördela pengarna jämnt över månaden istället för att göra av med allt på en gång.
    jag bor inte oss mina föräldrar och jag menar de som har råd och jag vet att det inte är nån mening att fråga efter som jag har frågat om jag får låna pengar... jag tror bara de tycker jag ska spara men är dumt tänkt efter som de tar jättelångtid!
  • Thaleya1

Kan ju vara så att de väntar tills du börjar gymnasiet med. Jag fick inte förän jag började gymnasiet. Innan dess betalade mamma och pappa allt.

• La Lola

Jag fick inga pengar regelbundet som 15-åring.
    Dock fick jag pengar när jag behövde/ville ha.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • fiiinally

Jag har aldrig fått nån månadspeng. Började jobba sommar/jullov när jag va 13 och fördelade pengarna över halvåret. Sen när jag va 18 och fick körkort så skaffade jag deltidsjobb (46:-/timme) och betalde 600:- i mån i försäkring på bilen. Växte iofs upp i USA men ändå. Man KAN faktiskt jobba.

• 7 michelingodingar

Här får våra barn ingen månadspeng alls utan dem får jobba ihop sin månadspeng. Vi har en lista med grejjer dem kan göra här hemma så utefter det så kan dem tjäna så lite dem vill eller så mycket dem vill.

• Zinara

Jag fick halva barnbidraget från ungefär den åldern (då ca 400:- i mån) Alla kläder och hygienartiklar köpte mina föräldrar men smink, godis nöjen, fick jag betala själv. Ville jag ha något speciellt brukade jag (beroende på vad det var) få spara ihop till hela eller halva beloppet själv. Ibland sköt mamma/pappa ihop till upp till halva beloppet. Som tex mitt första TV spel Då sparade jag ihop till 2 tredjedelar själv och pappa betalade resterande. När jag ville köpa en jättesnygg klänning för ungefär samma belopp fick jag dock spara ihop till hela själv.

För att få pengar var jag tvungen att hjälpa till hemma och framför allt sköta skolan ordentligt. Kan ju säga att om jag skött skolan så jag stavade/skrev som du gör i åttonde klass hade jag nog inte fått ett öre förens jag skärpt till mig. Har läst ganska många trådar du skrivit och en del är nästan totalt oläsliga vilket aldrig hade varit acceptablelt av mina föräldrar.

Tycker dock att 50 kr låter lite men det beror ju på vad det förväntas räcka till och hur mycket saker och kläder du får i övrigt. Fram tills jag började högstadiet fick jag 100 :- i mån och det behövde bara räcka till godis och läsk övrigt betalade mamma och pappa då. 100 :- räckte ju hur bra som helst då. Hade jag dock varit tvunget att även betala tex biobesök och smink på de pengarna hade det ju varit svårare.

• Mornie Alantie

Om du inte bor hos dina föräldrar kanske det finns något mer bakomliggande som vi i tråden inte känner till som även kan påverka månadspengen. Jag tror att det är en bra idé att prata med dina vårdnadshavare. Kanske finns en anledning till att du inte får mer och om det inte finns kanske du kan förhandla dig till ytterligare en slant.

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?