skogsvitter skrev 2012-04-18 09:57:52 följande:
Som sagt, prata med dina föräldrar. Det kanske finns anledningar som du inte känner till, men så länge du inte tar upp det så kommer det ju inte heller bli någon förändring. Förklara vad som är vanligast och att det finns riktlinjer från bankerna för vad som är rimlig månadspeng i olika åldrar. Förklara vad du skulle vilja kunna köpa själv, att du vill börja ta mer ansvar över pengar och köpa vissa saker själv. Då funkar det inte med bara en 50-lapp i månaden, för den summan får man som sagt ingenting tyvärr. De kanske helt enkelt inte har tänkt på det eller hängt med i din utveckling. Eller så har de helt enkelt inte råd.
Du tycker kanske att man "borde" få minst 200 kr, men många familjer i Sverige idag har inte 200 kr att avvara till sina barn varje månad. Faktiskt helt sant. Barnfattigdomen har blivit förhållandevis hög i Sverige. Om de är rädda för att du ska slösa så föreslå veckopeng istället, tex 50 kr varje vecka istället för som nu varje månad. Några av ungdomarna jag arbetar med får veckopeng fortfarande, de tycker det är jätteskönt eftersom de lättare kan fördela pengarna jämnt över månaden istället för att göra av med allt på en gång.
jag bor inte oss mina föräldrar och jag menar de som har råd och jag vet att det inte är nån mening att fråga efter som jag har frågat om jag får låna pengar... jag tror bara de tycker jag ska spara men är dumt tänkt efter som de tar jättelångtid!