• saaaaaaaaaaara

hur mycket pengar får ni i månaden?

jag undrar för jag vet de som får hela sitt barnbidrag och om man jämför så får jag jätte lite och tycker jag borde få mer efter som de får barnbidrag och specialbidrag och tjänar pengar.. inte frågat om jag kan få mer för om jag frågar om jag får låna pengar så säger de att jag ska spara men tar flera månader och då finns de som jag vill köpa inte kvar.... rösta vad ni får eller vad ni fick eller vad era barn får eller skulle fått om de var 15 år!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?
  • Spazy
    saaaaaaaaaaara skrev 2012-05-07 23:56:23 följande:
    men guuud vad duktig du är men du vet inget om hur jag beter mig eller vad jag kan! SUCK för alla som TROR de är bättre en alla anda.. HATAR såna personer!
    Jo, jag vet mycket om dig. Att skriva allt om sig själv på ett forum får sina konsekvenser. Men jag har aldrig påstått att jag är bättre än dig, för jag känner dig inte. Jag sa att JAG kan ta vara på pengarna, att mina föräldrar INTE försörjer mig och jag vet vad saker kostar. Därför är det inte konstigt att jag får hela summan och inte du. Om jag ska vara helt ärlig skulle inte jag heller ge 1000 kronor till någon som inte vet pengars värde och vad saker kostar. Du äter för mycket mer än 1000 kronor. Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.  

Hur kan du stå och säga att du kostar mindre än 1000 kronor när alla VUXNA här som själv har barn säger att du kostar minst 4500 kr /månad??  
  • Mornie Alantie
    Spazy skrev 2012-05-08 10:23:52 följande:
    Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.
    Nej, det där är inte sant. Vegetariska proteinkällor är väldigt billiga och några tillskott behövs inte alls. Men 1000kr/månad är väldigt lite, det håller jag med om.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Spazy
    Mornie Alantie skrev 2012-05-08 10:39:50 följande:
    Nej, det där är inte sant. Vegetariska proteinkällor är väldigt billiga och några tillskott behövs inte alls. Men 1000kr/månad är väldigt lite, det håller jag med om.
    Fast det beror på vad man äter. Jag syftade på quorn och liknande. För att bli mätt på BARA quorn så behövs det mer mat än om man äter kött. Men kombinerar man med grönsaker, bröd, såser, potatis osv så blir priset ungefär det samma. Men det beror ju också på vart man bor.
  • Mornie Alantie
    Spazy skrev 2012-05-08 10:47:49 följande:
    Fast det beror på vad man äter. Jag syftade på quorn och liknande. För att bli mätt på BARA quorn så behövs det mer mat än om man äter kött. Men kombinerar man med grönsaker, bröd, såser, potatis osv så blir priset ungefär det samma. Men det beror ju också på vart man bor.
    Quorn är dyrt men inte nödvändigt. Jag köper aldrig sådana produkter, baljväxter är godare och nyttigare tycker jag, dessutom billiga.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Jungblom

Jag röstade på över 100 kronor, men frågan är ju vad pengarna ska användas till exakt summa.
    15 år skulle det förmodligen handla om 500 kronor per månad, då får barnet stå för eventuella drickor, bio, tidningar och övriga nöjen.

Kläder, mat, hygien och mobil behöver inte barnet stå för i det fallet. Skulle barnet vilja ha hela barnbidraget skulle kläderna och mobilen få komma från dessa pengar.

• saaaaaaaaaaara
    Mornie Alantie skrev 2012-05-08 07:28:38 följande:
    Jag är vegetarian sedan många år. Det går ändå åt mycket mer än 1000 kr/månad i mat. Om du äter för mindre än 1000 kr per månad så äter du extremt lite. Sen spelar det ingen roll att alla andra också använder dator/schampo/tvål, din del kostar i alla fall. Jag antar att dina vårdnadshavare ändå ser till att du har kläder att använda? 

Har du pratat med dina vårdnadshavare om varför du inte får mer? Om inte tycker jag fortfarande att du ska göra det. Det kan finnas goda anledningar, till exempel att de inte har råd. Så var det för mig som inte fick ett öre i månadspeng, inte ens på gymnasiet. 
    kostar inte alls mer för att fler använder en dator och jag vill inte fråga men jag vet att de inte är fattiga för båda har jobb och 2 barnbidrag+extra för var vi bor och jag tänker inte att jag ska få ALLT men jag tycker man minst ska få 150 men kommer aldrig hända men ska endå ha ett eget jobb snart så spelar ingen roll!
    Spazy skrev 2012-05-08 10:23:52 följande:
    Jo, jag vet mycket om dig. Att skriva allt om sig själv på ett forum får sina konsekvenser. Men jag har aldrig påstått att jag är bättre än dig, för jag känner dig inte. Jag sa att JAG kan ta vara på pengarna, att mina föräldrar INTE försörjer mig och jag vet vad saker kostar. Därför är det inte konstigt att jag får hela summan och inte du. Om jag ska vara helt ärlig skulle inte jag heller ge 1000 kronor till någon som inte vet pengars värde och vad saker kostar. Du äter för mycket mer än 1000 kronor. Att vara vegetarian är dyrare än att äta kött också bara så att du vet. För du behöver mer grönsaker, kost tillskott och mat överhuvudtaget för att kroppen ska klara sig.  

Hur kan du stå och säga att du kostar mindre än 1000 kronor när alla VUXNA här som själv har barn säger att du kostar minst 4500 kr /månad??  
    fast du skulle ha läst alla mina frågor så vet du inte alls mycket om mig och jag vet vad allt kostar och hur man tar vara på pengar så du kan vara tyst! kan inte bli dyrare för jag äter bara inte kött och inte särskilda maträtter och jag V.E.T att jag inte kosta flera tusen så därför och MÄRKS när folk tror de är bättre en andra!
  • lisamartina

Jag får 600 kr i månadspeng, för dem ska jag betala egna nöjen, tex bio, godis, tidningar, ibland ngn bok.
    Kläder och allt annat betalar mina föräldrar så fort jag behöver något.

Även just nu när dem inte ens får något barn/studie-bidrag över mig då jag är 16 (snart 17) och inte studerar för tillfället så får jag pengar, men jag måste hjälpa till väldigt mycket att sköta hushållet då. Dvs tvätta, städa,skura och damsuga osv osv eftersom jag inte gör så mkt på dagarna numera.. :)

Jag tycker att mina föräldrar är väldigt generösa som trots att jag varken pluggar eller jobbar ger mig 600 kr att röra mig på per månad. Sen är jag väldigt sparsam så har ofta pengar kvar över till nästa månad ändå, och då kan jag köpa en och annat klädesplagg själv :)

Jag föreslår att du pratar med dina föräldrar och frågar om dom itne kan tänkas ge dig en liten ökning. Vill dem inte göra det bara sådär. erbjud dig att du ska hjälpa till hemma mot högre månads/veckopeng! :) Att säga att "alla andra får mer" brukar inte räcka för att få mer.. :P

Men fråga iaf! Det skarar ju inte! :)  

• lisamartina

För övrigt så tycker jag att du har otroligt dålig attityd och är väldigt otrevlig mot dem som försöker hjälpa dig. Skärp dig om du vill ha fortsatt hjälp från andra!!!

• iceflower

Du äter fortfarande för över 1000 kr. Du äter mellan 1500 - 2000. Min familj äter för ca 8000-9000 kr!. Vi är 3 vuxna och två barn. Och jag räknar som vuxen. Ett barn äter ca för 1000 kronor. Och då blir det 2000 kr och då är 6000 kr kvar. Delar man det på 3 blir det ca 2000 kr och det blir billigare att laga mat då man gör storkok. Du äter för mer än 1000 kr, det är bara så.

Hur ofta duschar du och hur länge duschar du?, jag vet inte vattenpriserna men de är höga. Speciellt om man duschar i varmvatten. Det kostar också pengar, men det kanske du inte visste?

Du sitter vid datorn nu, det påverkar elkostnaderna.

Hur ofta köper du kläder?, en tröja kostar ca 300-400 kr. Det är inte heller billigt.

Vad har du för intressen?, det går pengar åt där.

Äter ni ute ibland?, går du på bio?, äter du lördagsgodis?

Allt kostar. Hyran, vatten- elräkningar, försäkringar, bilen.

Vi kan inte veta om dina föräldrar har dålig ekonomi! Men jag tycker nog att du ändå borde fråga om du kanske kan få 300 kr om det tillåter dina föräldrars ekonomi. För att leva på 50 kr är väldigt lite! :)                      

lattsomenplatt.blogg.se Läs matbloggen!
  • saaaaaaaaaaara
    lisamartina skrev 2012-05-09 02:39:44 följande:
    För övrigt så tycker jag att du har otroligt dålig attityd och är väldigt otrevlig mot dem som försöker hjälpa dig. Skärp dig om du vill ha fortsatt hjälp från andra!!!
    jag är inte otrevlig men blir irriterad för vissa svar och är inget att hjälpa mig med, bara undra vad andra fick och de flesta skriver att jag inte borde få mer efter som jag är dålig på matte och använder shampo....
    iceflower skrev 2012-05-09 09:31:57 följande:
    Du äter fortfarande för över 1000 kr. Du äter mellan 1500 - 2000. Min familj äter för ca 8000-9000 kr!. Vi är 3 vuxna och två barn. Och jag räknar som vuxen. Ett barn äter ca för 1000 kronor. Och då blir det 2000 kr och då är 6000 kr kvar. Delar man det på 3 blir det ca 2000 kr och det blir billigare att laga mat då man gör storkok. Du äter för mer än 1000 kr, det är bara så.

Hur ofta duschar du och hur länge duschar du?, jag vet inte vattenpriserna men de är höga. Speciellt om man duschar i varmvatten. Det kostar också pengar, men det kanske du inte visste?

Du sitter vid datorn nu, det påverkar elkostnaderna.

Hur ofta köper du kläder?, en tröja kostar ca 300-400 kr. Det är inte heller billigt.

Vad har du för intressen?, det går pengar åt där.

Äter ni ute ibland?, går du på bio?, äter du lördagsgodis?

Allt kostar. Hyran, vatten- elräkningar, försäkringar, bilen.

Vi kan inte veta om dina föräldrar har dålig ekonomi! Men jag tycker nog att du ändå borde fråga om du kanske kan få 300 kr om det tillåter dina föräldrars ekonomi. För att leva på 50 kr är väldigt lite! :)                      
    om jag skulle ha råd för allt du skrev så skulle jag få mycket mer en 50 kr..
Svar på tråden hur mycket pengar får ni i månaden?