• Äldre 17 Apr 19:35
    17832 visningar
    32 svar
    32
    17832

    Vill veta mer om kurdisk kultur - yezidism

    Hej!

    Nån här som vill dela med sig av lite info om kurdisk kultur - yezidism?
    Vad har dom för högtider? När firar dom påsk, nyår och jul? (om dom nu firar detta)

    Vad har dom för traditioner när det gäller bröllop?
    -har dom tvångsgiftemål?
    -kan dom gifta sig med nån från en annan kultur?

    Jag är nyfiken! :)            

  • Svar på tråden Vill veta mer om kurdisk kultur - yezidism
  • Äldre 23 May 19:23
    #21
    CarlS skrev 2012-05-22 13:47:45 följande:
    Det kan bero på att ingen febrilt försvarade alla delar av kulturen. Även de avskyvärda yttringarna.
    Men att stena kvinnor som inte uppför sig är inte unikt för, den så kallade "hederskulturen", som du så väl vet.
    Det kanske är fel att dra slutsatsen att när man diskuterar källor i religionerna att det är att försvara. Varför inte se det för vad det är istället, att man diskuterar vad källorna talar om? Varför ska man då vända på det och tala om det som försvar? Det är ett dåligt argument som ibland förs fram tycker jag.

    Är det kanske så att när vissa företeelser tas upp i religionerna att de som är emot dessa religioner istället skulle bli nöjda om de själva fick diskutera det sinsemellan och att inga som är berörda så att säga ska delta? Eftersom det lätt klassas som försvar istället för vad det är?
  • Äldre 29 May 07:52
    #22

    Jag är gift men en kurd(underba) hehe.
    Han har ej hört om dessa tvångs gifter av hans släkt. visst fint att gifta sig men de väljer vem.
    De få gifta sig med nån från annat land och mannen får gifta mig men en kvinna med annan tro. dock har vi samma tro och är muslimer. men ej yezidismer .
    jag har en dotter sen tidigar blond döpt sen tidigare. och vi går ej i mosken med henne dock knappt vi heller, o vi ska fira allt hon vill fira vill ej ändra på henne hon får bestämma själv sen 

  • Äldre 24 Jun 22:00
    #23
    Ari skrev 2012-05-20 22:49:31 följande:
    Vet inte hur gammal den här tråden är, men jag är kurd och kan svara på dina frågor om Kurdistan och den kurdiska kulturen med glädje. Så, fråga på min vän.

    Vad jag har hört så är det tvångsgifte inom yezidism, stämmer det?
    Kan dom bara gifta sig med nån från samma kultur?
    Hur går ett bröllop till, vem väljer frun till en kille exempelvis... om det nu är tvångsgifte?
    I vilken ålder brukar dom gifta sig? 

    Skiljer det sig på män och kvinnor, ex anses männen mer värda osv? 

    Får dom träffa någon från en annan kultur? 

    Blev några frågor. :) Hoppas du kan svara. Tack på förhand!       
  • Chuwi
    Äldre 9 Jul 22:38
    #24
    oOHalalOo skrev 2012-05-02 09:56:50 följande:
    Jag noterar att eftersom det inte handlade om en muslim, så dog tråden, inte helt oväntat. Tycker det säger väldigt mycket om den Islam-hatarpropaganda som till mångt och mycket förs på FL.
  • Trekk
    Äldre 10 Jul 18:45
    #25
    Chuwi skrev 2012-07-09 22:38:49 följande:
    Jahupp? Du köper det resonemanget eller?
  • Chuwi
    Äldre 11 Jul 14:48
    #26
    Trekk skrev 2012-07-10 18:45:11 följande:
    Jahupp? Du köper det resonemanget eller?
    Ja.
  • Äldre 11 Jul 17:08
    #27
    Chuwi skrev 2012-07-09 22:38:49 följande:
  • Trekk
    Äldre 11 Jul 18:32
    #28

    Har nog mer att göra att ingen vet något om Yazidi trots att det finns en del här. Folk vet inte att det finns olika sorters kurder. Även judar är folk ointresserade av då det är så få. Samma sak med Khmerer från Kambodja. Har inget med nån hetsjakt på islam att göra.

  • Äldre 12 Jul 07:00
    #29
    +1

    Inget stämmer med det ni skrivit... Jag är själv ezidi och nej man har inte tvångsgiftermål, man kan bara gifta sig med en till BARA om din fru inte får barn eller om hon inte är bra. Och ja vi firar påsk och vi firar nyår men inte jul. Finns väldigt mkt folk som inte kan mkt om ezidier, den första religionen som kom ut var ezidier.

    Kan svara på alla frågor så

  • Halvtr­e
    Äldre 9 Aug 22:32
    #30
    Kaf Ha Ya Ain Sad skrev 2012-05-02 13:27:54 följande:

    Indeed! 

    Den här tråden är ett bra exempel på det faktiskt. 


    annars så dog inte tråden, många inlägg har gjorts efter erat men annars var stening

    något som låg varmt om hjärtat hos muhammad. och många mislimer törstar för det.
  • Naimaa
    Äldre 25 Mar 10:48
    #31

    Jag håller med Dinman! Jag är också en yezidisk flicka och det som de andra har skrivit stämmer dock inte, det är absoult inte trovärdigt. Lita inte på andra, har ni några frågor så kan ni höra av er till folk med denna religion för att få så trovärdiga svar som möjligt! Jag är en stolt yezidi, just för att vi har en såpass fridfull religion!

  • Äldre 28 Nov 20:56
    #32

    Jag är en stolt yezdi. Allt som står här är inte sant det är inte så att man tvingar en att gifta sig med nån man inte vill, man får gifta sig med vem man vill så är det iallafall hos mig, och om ni vill veta fakta om yezdi så tycker jag att ni borde fråga frågor till dom som har religionen.

    Här får ni lite fakta:

    Jag är 1/4 turk och i min familj så tror vi på gud och jesus, min familj är typ kristna för att min mammas farfar farfar farfar farfar var en kristen turk och därör är vi också lite kristna om man kan säga så. Om man vill bli en yezdi så kan man inte bli det för att dom säger att man måste vara född som en yezdi. jag tycker yezdier nu är lite mer mordent för att dom flesta är födda i europa som jag och så växer man upp hur dom lever.

Svar på tråden Vill veta mer om kurdisk kultur - yezidism