• Svar på tråden Kan man bli nekad fostervattenprov om CUB är ok, är 38!
  • Flodis Hjärtat

    Jag bad om fostervattensprov och jag var 33, och det var helt ok. Gjorde dock inget cub.

    De undrade bara varför och så var det ok och så bokade de in det. Inget konstigt! Men det kanske beror på vilket län man bor i. Jag bor i Västra Götaland.

  • Mally1

    Det låter som att man måste välja mellan fostervattenprov och CUB, vilket svårt beslut...hur är det med moderkaksprov då, kan man göra det tidigare än fostervattensprov? Jag kanske inte borde ha begärt CUB, vi kommer nog att vilja göra FVP, men jag vill inte vänta så länge (vecka 14-15), därför vill jag göra CUB medan jag väntar. Man vill ju veta något så fort som möjligt.

    Kan man göra FVP privat, ngn som vet?

    Jag är medveten om att man automatiskt får göra FVP om CUB är över 250 (tror jag) , men tänk om den är typ 280, då vill jag ändå göra FVP....aarrrh så svårt...

    Är det ngn som vet mkt om detta?

  • Tuvis0806

    Jag gjorde Fvp trots att jag gjorde KUB testet....fick värde som var bättre än gränsvärdet för förhöjd risk, dvs 1:615.....trodde oxå att jag inte fick göra Fvp då men ringde iaf bm (mvc) och frågade och det var ok även om dom var noga med att tala om riskerna etc.....ring och fråga och säg att du är orolig så ska det nog inte vara nga problem. Är själv 38 nu...

  • Jamtlandstaus

    I Jämtland får man göra FVP om KUB visar på 1:200 eller mindre eller om man väljer att inte göra KUB alls. MKP erbjuds enbart de som har kromosomfel eller vissa genetiska sjukdomar i nära släkt...
    Vi valde därför FVP utan KUB, oerhört jobbig väntan!!
    Men nu vet vi att vi väntar en frisk flicka

  • Jamtlandstaus

    Oj allt kom inte med i inlägget...

    Vi letade oxå efter FVP privat för att kunna göra både KUB o FVP men det finns inte i Sverige. Men jag hittade att någon hade åkt till Norge o någon till London...

    TS hur har det gått för er?
    Önskar lycka till!!

  • Mother of 4

    Det kanske är bättre att boka in kub privat och sen välja mkp/fvp?

    Jag gjorde kub och fick bra resultat, 1:20000 samt 1:3000, men ville ändå göra fvp. Läkaren på mvc skrev remiss till fvp utan att ifrågasätta när jag sa att jag var orolig. Så för min del gick det bra, var strax under 35 vid tillfället för fvp.

Svar på tråden Kan man bli nekad fostervattenprov om CUB är ok, är 38!