• Äldre 19 Apr 08:56
    29834 visningar
    9 svar
    9
    29834

    Mitt barn slår mej. Hur hantera detta?

    Jag har en dotter som snart fyller tre år. Hon är väl som de flesta treåringar är mest, lite trotsig med andra ord, men det har jag inga problem med att hantera.

    Problemet är att hon slår mej, dagligen. Till saken hör att det bara är mej hon slår, inte barnen på dagis, inte pappa, inte sina syskon, utan bara mej.
    Jag vet inte vad jag ska göra för att lösa detta poblemet. Jag har testat det mest pedagogiska jag kan tänka mej, dvs att förklara för henne att man inte får slåss, att mamma blir ledsen och får ont, att man inte är snäll om man slåss osv osv. Jag ser dessutom till att hon alltid får säga förlåt och att hon förstår vad hon säger förlåt till.
    Detta sättet har inte funkat alls. Hon säger förlåt visserligen men efter några minuter kan samma sak hända igen om hon tex. inte får som hon vill.

    Jag har även testat att skicka in henne på sitt rum, ibland till sin säng. Detta är inget sätt jag gillar eftersom att hennes rum eller säng inte ska förknippas med bestraffning, men i brist på annat så testade jag det ändå. När hon har suttit där ett tag, en bestämd tid som jag alltid sätter, så får hon komma ut om hon säger förlåt. Återigen så frågar jag henne om hon vet varför hon fick gå in på sitt rum och ser till att hon förstår.
    Men detta har heller inte hjälpt. Efter ett tag är det samma visa igen.

    Snälla hjälp mej med tips ni som har haft samma problem! Vad ska jag göra? Jag tycker själv inte att hon är för lite för att förstå att det är fel. Eller har jag helt fel i det?


    Googla det!
  • Svar på tråden Mitt barn slår mej. Hur hantera detta?
  • Younes
    Äldre 19 Apr 09:19
    #1

    För det första vill jag tipsa om ett radioprogram som heter "Knattetimmen" sänds på SR. De har ett stort podarkiv där jag ofta laddar ner programmen. De har även ett KLIPParkiv där man kan söka på ämnen. Jag skickar med en länk till just barn som slåss, trots osv. 

    Sedan vill jag säga att du behöver inte var så förbannat pedagogisk! Bli arg, visa med hela kroppen och rösten att det gör ont och att det är fel att slåss! 
    Sedan förstår hon säkert att det är fel att slå, men har inte impulskontroll än pga sin ålder. Det kommer med tiden.
    Att hon bara slår dig beror på att du är hennes mamma, hennes trygghet i livet. Tänk på hur du beter dig själv. Hur du bråkar med partnern t.ex. Inte 17 gör du på samma sätt med kollegan eller kompisen!?

    Lycka till!

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3888&grupp=14477&artikel=4491487
     
     

  • maximu­m
    Äldre 19 Apr 09:25
    #2

    Du är inte ensam. Min son har spottat mig i ansiktet, kastat en sko i ryggen och utövat jag vet inte hr många slag och sparkar. Dragit av stora hårtussar mm.....
    Han är också 3 år Demon

    Men ovanstående säger. Bli arg, jag brukar sätta mig på huk och hålla i båda hans armar så han inte kan slita sig, sen tittar jag honom i ögonen och säger till ordentligt.
    Sen går jag därifrån och säger att jag inte vill vara med någon som slåss. Det vill ju ingen    

  • Äldre 19 Apr 10:07
    #3

    Jag säger som de andra, bli arg. Det är inte fel att bli arg, barn behöver lära sig alla känslor. Barn och vuxna får bli arga, speciellt om man blir slagen!

    Självklart ska du inte skrika på barnet eller vara elak, men att visa arga känslor är inget fel.

  • Äldre 19 Apr 10:12
    #4

    Tack för era svar.
    Jag har redan testat att även bli arg. Precis som maximum skriver, ta tag i armarna och sätta sig på huk framför barnet, har jag också gjort. Men det har inte hjälpt :(  Men det kanske är som Younes skriver att de inte har impulskontrollen. Det har jag inte tänkt på innan.

    Tack också för länken Younes :)


    Lyckan kommer, lyckan går...
  • Äldre 19 Apr 10:23
    #5
    Nutcase skrev 2012-04-19 10:12:38 följande:
    Tack för era svar.
    Jag har redan testat att även bli arg. Precis som maximum skriver, ta tag i armarna och sätta sig på huk framför barnet, har jag också gjort. Men det har inte hjälpt :(  Men det kanske är som Younes skriver att de inte har impulskontrollen. Det har jag inte tänkt på innan.

    Tack också för länken Younes :)
    Det är absolut så att de inte har impulskontroll, att barnet slåss är helt normalt. Men beteendet får ändå inte tolereras. Perioden kommer att gå över, till slut. Även om ingenting biter är det viktigt att vara konsekvent, att tydligt visa att beteendet inte är okej.
  • Äldre 19 Apr 10:29
    #6

    Är samma situation med en treåring som slår, sparkar, klöser... Men det är mestadels mig det riktas mot. Försöker säga till så att han reagerar och det blir även konsekvenser som att gå in på sitt rum osv. Han ska säga förlåt osv innan han får komma ut igen.

  • Äldre 19 Apr 10:38
    #7

    Hmmm okej, då är det kasnke inte så ovanligt med ett barn som slår sin mamma ändå. Jag fick bara känslan av ett misslyckande eftersom det bara är mej det riktas mot, men det handlar nog kanske inte om vad jag gör för fel då heller. Är ju så klart alltid en lättnad :)

    Jag tolererar ju givetvis inte att hon slåss, utan visar på olika sätt att det är fel, tex genom konsekvenser eller genom att prata eller ryta i. Hoppas att det ger sig snart iaf :)


    Lyckan kommer, lyckan går...
  • maximu­m
    Äldre 19 Apr 10:42
    #8
    Nutcase skrev 2012-04-19 10:38:51 följande:
    Hmmm okej, då är det kasnke inte så ovanligt med ett barn som slår sin mamma ändå. Jag fick bara känslan av ett misslyckande eftersom det bara är mej det riktas mot, men det handlar nog kanske inte om vad jag gör för fel då heller. Är ju så klart alltid en lättnad :)

    Jag tolererar ju givetvis inte att hon slåss, utan visar på olika sätt att det är fel, tex genom konsekvenser eller genom att prata eller ryta i. Hoppas att det ger sig snart iaf :)

    Vet hur det känns. Särskilt när dom bara slår mamma och inte pappa. Då kan man undra vad man gjort för fel? Men här är det jag som är mest hemmma då jag jobbar mindre än sambon så det är väl därför.

    Man kan verkligen känna sig värdelös och ensam och tro att det bara är mitt barn som gör så. 
  • Younes
    Äldre 19 Apr 12:23
    #9
    Nutcase skrev 2012-04-19 10:38:51 följande:
    Hmmm okej, då är det kasnke inte så ovanligt med ett barn som slår sin mamma ändå. Jag fick bara känslan av ett misslyckande eftersom det bara är mej det riktas mot, men det handlar nog kanske inte om vad jag gör för fel då heller. Är ju så klart alltid en lättnad :)

    Jag tolererar ju givetvis inte att hon slåss, utan visar på olika sätt att det är fel, tex genom konsekvenser eller genom att prata eller ryta i. Hoppas att det ger sig snart iaf :)
    maximum skrev 2012-04-19 10:42:42 följande:
    Vet hur det känns. Särskilt när dom bara slår mamma och inte pappa. Då kan man undra vad man gjort för fel? Men här är det jag som är mest hemmma då jag jobbar mindre än sambon så det är väl därför.

    Man kan verkligen känna sig värdelös och ensam och tro att det bara är mitt barn som gör så. 
    Men i själva verket är det precis tvärt om! För att era barn känner sig så trygga och älskade av er så kan de bli arga och visar det väldigt tydligt. En himla klen tröst kanske, men ändock ett betyg på hur hen känner.

    (Detta är inte min teori utan programledarna Louise Hallin som är legitimerad barnmorska och terapeut och Malin Alfvén barn- och föräldrapsykolog.) "Knattetimmen" är ett himla bra program som ger lite perspektiv på föräldraskapet och faktiskt förenklar det genom att dessa damer har så enkla och naturliga råd att ge, Love it!
Svar på tråden Mitt barn slår mej. Hur hantera detta?