• Anonym (rimligt)

Rimligt umgänge och resor?

Min dotter är snart 2 år gammal, vi bor i en annan stad än hennes pappa och vi har svårt att komma överens om ett rimligt umgänge och han vägrar följa lagen att han ska betala och sköta umgängesresorna, fått en tid till familjerätten för samarbetssamtal.

Vad anser er familjerätt är ett rimligt umgänge? Hur gör ni med umgängesresorna?

• Svar på tråden Rimligt umgänge och resor?
  • BlättanBlä

Vet inte hur långt ifrån ni bor men var femte helg brukar rekommenderas om det är långt ifrån. Sen delas väl umgängesresorna, varför ska en betala allt? Har lagen sagt att han ska betala för alla resor, tur o retur. Tycker det låter konstigt.

• h8him

Hur långt är det mellan er?

Lagen säger även att en boendeförälder är skyldig att främja en god kontakt mellan barn och umgängesförälder.

Vad tycker du är rimligt och hur länge sen är det ni separerade?

• vetvadjagvill
    BlättanBlä skrev 2012-04-20 09:54:35 följande:
    Vet inte hur långt ifrån ni bor men var femte helg brukar rekommenderas om det är långt ifrån. Sen delas väl umgängesresorna, varför ska en betala allt? Har lagen sagt att han ska betala för alla resor, tur o retur. Tycker det låter konstigt.

men du..  man säger ju att täta kontakter är bra för småbarn. 
      5 veckor är alldeles för lång tid emellan.

umgängesresorna delas efter ekonomisk förmåga. men bara om enkel resa överstiger 10 mil.
    ja umgänget börjar och slutar på barnets folkbokföringsadress så umgängesföräldern är skyldig att hämta lämna.

om du inte vet vad som gäller rekommenderar jag dig att först ta reda på det sedan svara i trådar.

• Anonym

2åring? Inte mer än 1 vecka mellan besöken.

• vetvadjagvill
    Anonym (rimligt) skrev 2012-04-19 20:23:02 följande:
    Min dotter är snart 2 år gammal, vi bor i en annan stad än hennes pappa och vi har svårt att komma överens om ett rimligt umgänge och han vägrar följa lagen att han ska betala och sköta umgängesresorna, fått en tid till familjerätten för samarbetssamtal.

Vad anser er familjerätt är ett rimligt umgänge? Hur gör ni med umgängesresorna?

hur vill pappan ha det och hur vill du ha det?

gå till fr och få till ett avtal,då gäller att umgänget börjar och slutar i hemmet och han får således köra.. om han väljer att överlämna till dig att köra och hämta och du vägrar så i slutändan måste han ändå se till att umgänet slutar den tid ni har enligt avtal  och tvingas köra barnet för att lämna till dig.

så hans ansvar att köra.   

familjerätten anser inget alls....   de har inte mandat att bestämma. Går ni dit på samtal så är det frivilliga samta och det är ni föräldrar som ska komma överens.

men om ni bott ihop till nyligen är det rimligt att barnet får bibehålla en god kontakt med sin pappa och din skyldighet att se till att det kan bli av. 

genom att acceptera umgänget dvs.

hur mycket har barnet träffat pappan innan ?          
  • Anonym (rimligt)
    vetvadjagvill skrev 2012-04-20 14:43:28 följande:
    hur vill pappan ha det och hur vill du ha det?

gå till fr och få till ett avtal,då gäller att umgänget börjar och slutar i hemmet och han får således köra.. om han väljer att överlämna till dig att köra och hämta och du vägrar så i slutändan måste han ändå se till att umgänet slutar den tid ni har enligt avtal  och tvingas köra barnet för att lämna till dig.

så hans ansvar att köra.   

familjerätten anser inget alls....   de har inte mandat att bestämma. Går ni dit på samtal så är det frivilliga samta och det är ni föräldrar som ska komma överens.

men om ni bott ihop till nyligen är det rimligt att barnet får bibehålla en god kontakt med sin pappa och din skyldighet att se till att det kan bli av. 

genom att acceptera umgänget dvs.

hur mycket har barnet träffat pappan innan ?          
    har varit på samtal, han ska stå för resorna och hämtningen och lämningen.
    var bittra miner om avtalet men han fick godkänna det, för jag gav inte med mig och de tyckte inte barnet kunde ha två förskolor.
    kommer bli varannan helg, två dagar åt gången och telefonkontakt två gånger under veckorna, tydligen är telefonkontakt också umgänge.
  • vetvadjagvill
    Anonym (rimligt) skrev 2012-04-23 00:15:39 följande:
    har varit på samtal, han ska stå för resorna och hämtningen och lämningen.
    var bittra miner om avtalet men han fick godkänna det, för jag gav inte med mig och de tyckte inte barnet kunde ha två förskolor.
    kommer bli varannan helg, två dagar åt gången och telefonkontakt två gånger under veckorna, tydligen är telefonkontakt också umgänge.
    det låter bra det.. du  kan ju erbjuda lite extra om det är hans helg i samband medledighet som tex valborg då  är det ofta klämdag på måndagen och röd dag på tisdagen ellerkrisitihimmelfärdshelgen då är det ju ledigt tors fre då kan han passa på att träffa barnet längre tid också.

är avtalet skriftligt och inlämnat till familjerätten...  annars be om det.. då  gåller det som en dom.. alla andra avtal  är inte "giltiga"  i lagens mening kan man ändå göra som man vill.

• Anonym

Angående resorna. Pappan till min son flyttade 30 mil ifrån oss. Nu ligger vi i tvist om vårdnad, boende och umgänge. Om barnet får bo kvar här vill han att jag ska köra halvvägs och FR verkar tycka att det är rimligt! Jag fattar inget alls, jag vill verkligen inte alls behöva köa då han har flyttat osv. Jag ska ju främja umgänget och det gör jag så gott jag kan men att köra......är det verkligen rätt?

Tycker alla regler kring detta verkar luriga och kan tolkas hej vilt!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 18:53:38 följande:
    Angående resorna. Pappan till min son flyttade 30 mil ifrån oss. Nu ligger vi i tvist om vårdnad, boende och umgänge. Om barnet får bo kvar här vill han att jag ska köra halvvägs och FR verkar tycka att det är rimligt! Jag fattar inget alls, jag vill verkligen inte alls behöva köa då han har flyttat osv. Jag ska ju främja umgänget och det gör jag så gott jag kan men att köra......är det verkligen rätt?

Nekar du till att hjälpa till att köra halva så är du den som sätter käppar i hjulet för umgänget.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-04-23 18:53:38 följande:

Hur långa umgängen får pappan ha?
Svar på tråden Rimligt umgänge och resor?