• A0508
    Äldre 21 Apr 21:37
    19289 visningar
    74 svar
    74
    19289

    Hur mkt billån är rimligt?

    Vad är rimligt att ha billån på??

    Vi ska byta bil då vi behöver en större (7-sitsig) och har i dag en V70 -06:a.
    Har hittat en XC90 7-sits -08 och byter vi in vår gamla så kommer vi då ha ca 143.000kr i billån och det är ju mindre än vad bilden är värd idag då de begär 219.000kr för den...

    Är ett billån på 143.000kr mkt pengar (med tanke på modell osv givetvis, alla bilar kostar ju olika mkt).

    när vi köpte vår nuvarande bil så kostade den 160 och vi la in 70.000 kontant, så den har ju inte kostat så mkt varje månad.... nu blir ju kostnaden något högre... är det värt de? 
     
    Vad har/hade ni i billån??? 

  • Svar på tråden Hur mkt billån är rimligt?
  • Äldre 23 Apr 06:42
    #41
    chrissandra skrev 2012-04-23 01:37:51 följande:
    Vill man åka säkert och inte får plats i den bil man har längre så är det väl alldeles perfekt att det finns möjlighet att låna pengar till den bil man behöver.

    Ska man spara kanske det tar 5 år innan de fått ihop pengarna och det kan kännas lite drygt att inte kunna åka någonstans under den tiden.
    Visst, det finns billigare bilar men nu vill TS ha en så ny och så säker bil som möjligt för de ca 200.000:- som de är beredda att ge för bilen. 
    Man behöver inte köpa en bil för 200' för att den ska vara säker.

    Köper man en ny bil så är det för att man har lust att ha en ny bil, inte för att man "behöver" och det tycker jag personligen är en oerhört ogenomtänkt anledning till att låna pengar, inte mint när man har låg inkomst och en förestående föräldraledighet framför sig.

    Jag är hur chillad som helst men konsumtionslån för att kunna köpa dyrare saker än man har råd med när det finns billigare alternativ är fortfarande ingen bra idé.    
  • Äldre 23 Apr 06:49
    #42

    Folk får låna hur mycket de vill. De får snusa hur mycket de vill. De får låna pengar till snus om de vill. Det är ett fritt land.

    Men frågar man på nätet/forum då är väl det för att få ärliga svar?

    Mitt ärliga svar är att det sällan är klokt att låna till konsumtion, och därtill att 150' i billån med snabb avbetalningstakt inte är en rimlig nivå i en flerbarnsfamilj med låg inkomst och förestående föräldraedighet.  


  • Argo
    Äldre 23 Apr 08:09
    #43
    A0508 skrev 2012-04-21 21:37:27 följande:
    Vad är rimligt att ha billån på??

    Vi ska byta bil då vi behöver en större (7-sitsig) och har i dag en V70 -06:a.
    Har hittat en XC90 7-sits -08 och byter vi in vår gamla så kommer vi då ha ca 143.000kr i billån och det är ju mindre än vad bilden är värd idag då de begär 219.000kr för den...

    Är ett billån på 143.000kr mkt pengar (med tanke på modell osv givetvis, alla bilar kostar ju olika mkt).

    när vi köpte vår nuvarande bil så kostade den 160 och vi la in 70.000 kontant, så den har ju inte kostat så mkt varje månad.... nu blir ju kostnaden något högre... är det värt de? 
     
    Vad har/hade ni i billån??? 
    Har noll kronor i billån.

    143000 är alltid mycket pengar - oavsett om du talar om månadslön eller billån. Jag skulle inte kunna tänka mig att ta ett billån på 143000.

    *inte för att jag tar billån överhuvudtaget - men ändå*
  • Argo
    Äldre 23 Apr 08:19
    #44
    chrissandra skrev 2012-04-23 01:37:51 följande:
    Visst, det finns billigare bilar men nu vill TS ha en så ny och så säker bil som möjligt för de ca 200.000:- som de är beredda att ge för bilen. 
    Säkerhet är nog iofs det mest överutnyttjade argumentet när folk vil köpa nya bilar men säg att du absolut måste ha en XC90:

    Du kan lätt få en XC90 för 100 papp mindre än den summan som TS tänker köpa för. Om du vill.

    Men då får du inte en 2008 utan en 2004 med 15000 mil.

    Det är alltså i praktiken onödigt att ta 143.000 i lån om du vil lha en XC90. Däremot kan det mycket väl vara så att du VILL ta ett sådant lån.
  • Äldre 23 Apr 08:46
    #45

    Personligen tycker inte jag att 143 000 i billån är oöverkomligt. MEN för en -08... Jo då tycker jag att det blir en dyr affär.
    Det är ju faktiskt en (minst) 4 år gammal bil.

    Gå in på blocket ock sök på bilar. Välj Suv och familjebuss samt bilar mellan 100 -200 tusen så skall du se att du får ett hyfsat resultat.

    Gör jag så i Göteborg och dessutom väljer bilar fr.om 2010 får jag 53 träffar!

    Så lånet helt ok... Valet av bil... Riktigt dyrt!

  • guerni­ca
    Äldre 23 Apr 10:15
    #46

    Jag tycker också att det låter som ett mastigt lån i förhållande till inkomsten. Måste man ha en lyxbil, det måste väl finnas billigare modeller att satsa på? 

    Ett lån på den bilen kommer kosta er minst 3000 kornmer i månaden om ni ska betaa av i samma takt som värdeminskningen, till en början kanske mer. 

    Ingen av er tjänar särskilt bra, ni har snart fyra barn gissar jag då du skriver att ni måste ha en sjusitsig pga tillökning, och någon av er ska antagligen vara föräldraledig. Det kommer nog bli en kännbar utgift i familjeekonomin, det måste finnas viktigare saker att prioritera i er situation än att ha en häftig bil?

      

      

  • Äldre 23 Apr 10:15
    #47

    Jag påstår att det är rimligt att en 7-8 år gammal bil är skuldfri... vilket ger er 3 år att betala av era 140´. Kostnaden per månad blir då (med 4 % ränta) ca: 4200:- för bara lånet.

    Köper man en 2-3 år gammal bil och lånar lika mycket har man ju fler år att betala av på. Typ: 140´ på 5 år = 2,600/ månaden.

    Därav mitt tidigare svar!

  • Äldre 23 Apr 13:41
    #48

    Jag skulle gärna vilja ha en xc90 jag också men man kan inte alltid köpa allt man vill ha. Nu har vi tex en bil vi kan sälja för ca 100 000 och ca 70 000 som vi känner att vi kan avvara till en bil vilket ger oss typ en V70. Om något år så kan vi sälja den för kanske 150 000 och har samtidigt sparat ihop kanske 70 000 till som vi kan avvara till bil och då kan vi köpa den xc90 sol vi gärna vill ha nu. Samtidigt som vi sparar de pengarna så sparar vi precis som ni till huset och behöver spara ihop en hel del pengar till garage, inglasad veranda, utespa, murspis mm. Du skriver någonstans att ni är 26 och att man inte kan hinna spara så mycket när man är så ung. Det kanske helt enkelt är så att man inte kan räkna med att ha så mycket när man är så ung? Och om ni absolut vill ta ett lån på en så stor summa så får ni ju såklart göra det men det är ingenting ni måste göra, för ni måste inte ha en så ny bil även om ni har behov av den storleken. Se till att ni räknar på hur mycket ränta i kronor som ni kommer betala för bilen också. Slutpriset kommer bli mycket högre än 219 000.

  • Äldre 23 Apr 14:01
    #49
    A0508 skrev 2012-04-21 21:37:27 följande:
    Vad är rimligt att ha billån på??

    Vi ska byta bil då vi behöver en större (7-sitsig) och har i dag en V70 -06:a.
    Har hittat en XC90 7-sits -08 och byter vi in vår gamla så kommer vi då ha ca 143.000kr i billån och det är ju mindre än vad bilden är värd idag då de begär 219.000kr för den...

    Är ett billån på 143.000kr mkt pengar (med tanke på modell osv givetvis, alla bilar kostar ju olika mkt).

    när vi köpte vår nuvarande bil så kostade den 160 och vi la in 70.000 kontant, så den har ju inte kostat så mkt varje månad.... nu blir ju kostnaden något högre... är det värt de? 
     
    Vad har/hade ni i billån??? 
    För MIG är ett billån på så höga summor inte att tänka på. Vi köpte en mindre bil för 55000 kr för 1,5 år sedan och de pengarna la vi in kontant då jag inte vill ha billån alls. Men OM jag någon dag känner att en så dyr bil är viktig och vi har råd, så skulle jag kanske kunna tänka mig att ta billån, men aldrig på mer än 50% av vad vi köper bilen för tror jag. Så i er situation skulle jag nog ha sparat ihop minst 50000 kr till om jag tvunget skulle vilja ha en bil i den prisklassen, men det är ju jag det...
  • sLLi
    Äldre 24 Apr 16:09
    #50

    TS, har ni köpt någon bil ännu?

Svar på tråden Hur mkt billån är rimligt?