• Hanna73

    Dagisval

    Har svårt att bestämma mig om vi ska byta förskola eller vara kvar när lillasyster ska börja till hösten. Någon som kan bistå med lite input, ur AP-perspektiv?

    Sonen är snart 4 år, och dottern är 9 månader, och kommer att vara 13-14 månader när hon ska börja på deltid.(Ca 3 dagar/vecka, korta dagar).
     
    Fördelar med nuvarande förskola:
    -   Litet, mysigt föräldrakooperativ med max 20 barn i åldern 1- 5 år
    - 2 förskolelärare och 2 barnskötare, lugn och varm stämning med mjuk ton till barnen
    - Ute i olika parker i stort sett varje dag
    - Mycket roliga aktiviteter med barnen (teaterbesök, experiment, utflykter)
    - Ganska nära mitt jobb
    - Nära svärföräldrarna (svärfar är pensionär och kan hämta vid behov och ibland lämna på morgonen när han kört svärmor till jobbet intill oss)
    - Väldigt lite sjukdomar jämfört med i stort sett alla vänners dagis. 

    Nackdelar med nuvarande förskola:
    - långt hemifrån. 20-30 min.resa, bussbyte eller en bit att gå (10-15 min från mitt jobb, 30 min. extra för maken )
    - få barn i samma ålder som sonen (2 flickor som är 07-or, 1 flicka och en pojke i samma årskull som min son, 3 st. 09-or, 7 st. 10-or). Min son och pojken som är i samma ålder klickar inte riktigt, även om de leker ibland. Finns viss möjlighet att fler äldre barn börjar, men ingen på G just nu.
    - ingen egen kock, dock helt OK cateringmat
    - Sonen verkar inte ha någon "riktigt" kompis där sedan hans bästis flyttat.

      Fördelar med förskolan vi funderar på:
    - Nära hemmet.
    -Fler barn i samma ålder som sonen. 
    - Även manlig förskolepersonal
    - Egen kock
    - Verkar följa barnens intressen mycket
    - Mycket roliga aktiviteter och olika aktivitetsrum
    - Delvis åldersblandat, delvis gruppindelade aktiviteter 
       - Bra förbindelser till både makens och mitt jobb (10-15 min. med buss).

    Nackdelar med förskolan vi funderar på:                   
    - 14 barn, 3 personal i småbarnsgruppen som lillasyster skulle få börja på.  
    - Vi vet inte hur personalen är mot barnen.
    -Större förskola (ca 40 barn totalt) . En del av tiden är alla barn tillsammans på t.ex. storsamling- risk att det blir lite stökigt.

      Nuvarande förskola känns bättre för lillasyster som kommer att vara rätt så liten när hon ska börja, eftersom hon får en trygg och lugn miljö. Byte skulle vara av praktiska skäl och för att storebror ska få möjlighet till mer kompisar och lära känna barn i närområdet. 

Svar på tråden Dagisval