• olympia71

    tvillingar i samma klass

    Mina barn har gått i samma dagisgrupp under hela sin dagistid. I höst börjar dom i förskoleklass och vi har nu fått veta att det blir samma klass. Ni som är/var i samma situation, hur har ni resonerat? Några goda råd? Vad är för- resp nackdelar med samma eller olika klasser?

  • Svar på tråden tvillingar i samma klass
  • mandelblomma

    kopierar in ett svar från annan annan tråd i ämnet.
    Där någon blivit rekommenderad att dela

    "jag fick höra precis tvärtom häromdagen av en jobbarkompis som är tvilling.
    Att det sista jag skulle göra var att dela dem så som trenden nu säger lite.
    Att styrkan de haft av varandra är enorm och att det absolut går att bli en egen individ trots att man är tvilling och går i samma klass/dagis.
    Att se det som en styrka i stället för en nackdel för dem!"

    Hela tråden har du här
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m63970447.html

  • frökenelisabeth

    Jag är tvilling själv, och vi valde själva att dela på oss i olika klasser när vi började gymnasiet. Innan dess gick vi i samma klass och det var en stor trygghet att ha sin syster med. Jag tror jag hade tyckt det var jobbigt att gå i olika klasser som barn, vi var rätt blyga bägge två. Samtidigt är det ju svårt att veta om det ibland kanske kan vara bra att "tvingas" klara sig lite på egen hand. 

    Hade jag haft tvillingar hade jag nog ändå väntat med att dela på dem tills de själva kunde ta ställning till det  

  • olympia71
    mandelblomma skrev 2012-04-24 13:45:49 följande:
    kopierar in ett svar från annan annan tråd i ämnet.
    Där någon blivit rekommenderad att dela

    "jag fick höra precis tvärtom häromdagen av en jobbarkompis som är tvilling.
    Att det sista jag skulle göra var att dela dem så som trenden nu säger lite.
    Att styrkan de haft av varandra är enorm och att det absolut går att bli en egen individ trots att man är tvilling och går i samma klass/dagis.
    Att se det som en styrka i stället för en nackdel för dem!"

    Hela tråden har du här
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m63970447.html
    Tack för tips, många matnyttiga synpunkter!
  • olympia71
    frökenelisabeth skrev 2012-04-24 13:51:31 följande:
    Jag är tvilling själv, och vi valde själva att dela på oss i olika klasser när vi började gymnasiet. Innan dess gick vi i samma klass och det var en stor trygghet att ha sin syster med. Jag tror jag hade tyckt det var jobbigt att gå i olika klasser som barn, vi var rätt blyga bägge två. Samtidigt är det ju svårt att veta om det ibland kanske kan vara bra att "tvingas" klara sig lite på egen hand. 

    Hade jag haft tvillingar hade jag nog ändå väntat med att dela på dem tills de själva kunde ta ställning till det  
    Är du en- eller tvåäggs?
  • mandelblomma
    olympia71 skrev 2012-04-24 13:56:02 följande:
    Tack för tips, många matnyttiga synpunkter!
    vi kommer inte att dela dem i skolan heller Om det nu inte skulle bli ett stort problem förstå att den ena är jättedominant och tar för sig mycket mer och håller tillbaka den andre.
    Men som sagt var, jag hoppas det dröjer många år innan de vill eller behöver dela sig i skolan.Solig
  • sofiec5

    Jag och min syster gick i samma klass t.o.m 6:e klass sen i högstadiet och i gymnasiet gick vi i samma skola men i olika klasser...efter det har vi bott i olika länder i flera år lol...men nu bor vi faktiskt tillsammans igen. Om de går i samma klass kommer de nog att bli mkt tightare syskon men till högstadiet är det bra att börja dela på sig så man skapar en egen identitet och lär sig klara sig på egen hand.

  • frökenelisabeth
    olympia71 skrev 2012-04-24 13:56:36 följande:
    Är du en- eller tvåäggs?
    Vi är enäggs, men det har vi fått veta ganska nyligen. Har alltid trott annars att vi var tvåäggs, för det trodde man då vi föddes, så under hela skoltiden trodde vi det. Men vi har alltid varit rätt lika, både till sätt och utseende. 
  • olympia71

    Våra killar är tvåäggs- och väldigt olika till både utseende och sätt. Det är ganska mycket kiv (både hemma och på dagis) mellan dom för tillfället. Kanske mest det som fått mig att fundera... Samtidigt som jag vet att syskon öht kivas...gjorde jag och mina syskon med!

  • mandelblomma
    olympia71 skrev 2012-04-24 14:07:00 följande:
    Våra killar är tvåäggs- och väldigt olika till både utseende och sätt. Det är ganska mycket kiv (både hemma och på dagis) mellan dom för tillfället. Kanske mest det som fått mig att fundera... Samtidigt som jag vet att syskon öht kivas...gjorde jag och mina syskon med!
    båkar de på dagis med eller är det bara hemma?
  • MoaElis

    Jag tror det är bäst att dela på tvillingar, så dom får bli "sin egen"... Det fick inte jag riktig bli, med en syster i samma klass. Dock är det ju en stor trygghet, men det är kanske bättre att skapa sig den tryggheten själv. Kan ju bli svårt för dom att gå i olika klasser sen också, bättre att göra det när dom är små.

  • olympia71
    MoaElis skrev 2012-04-24 14:12:09 följande:
    Jag tror det är bäst att dela på tvillingar, så dom får bli "sin egen"... Det fick inte jag riktig bli, med en syster i samma klass. Dock är det ju en stor trygghet, men det är kanske bättre att skapa sig den tryggheten själv. Kan ju bli svårt för dom att gå i olika klasser sen också, bättre att göra det när dom är små.
    jag förstår hur du tänker. vet egentligen inte själv vad jag tycker är rätt eller fel. dock kommer det att bli samma klass eftersom vi fått plats på en skola där ingen annan möjlighet finns.
  • Dohgon

    min styvfar är tvilling och vi har diskuterat detta och han tycker vi skall låta våra killar gå i samma klass tills de själva inte vill  och jag håller med. den tryggheten kan vara väldigt bra att ha ändå.

    Sen finns det ju även studier på att tvillingar klarar sig bättre i skolan med bättre betyg, inte för att de är smartare, utan för att de har samma läxor och alltid kan hjälpa varandra. går de i parallell klasser så är det inte säkert de har samma uppgifter samtidigt.
    i samma studie visade det sig även att tvillingar hade mindre % risk att råka ut för droger, våldsbrott osv eller att de skulle göra dem också för att de har varandra.
    Nu vet jag inte hur mycket av studien som faktiskt stämmer, men just det med läxor och sådant det stämmer ju iaf =)

  • strojes

    Jag har tvillingtjejer som i år fyller 5 år. De har sedan de var 2 år gått hos en dagmamma tillsammans (första året gick även storasyster där samtidigt). Nu ska tvillingtjejerna börja på en förskola som har en ren 5-årsavdelning. De kommer gå tillsammans och även när de börjar skolan.
    De jobbar ofta i mindre grupper både i förskolan och i skola och då separeras mina tjejer så de får tid från varandra och möjlighet att skapa egna relationer till kompisarna. Vi kommer försöka att dela på de ibland när det gäller lek med kompisar hemma, att en följer med någon kompis hem och vi tar med en annan kompis hit eller att de följer med olika kompisar hem.

    Första åren i skolan tror jag inte det är några större problem att gå i samma klass om det inte är så att de är väldigt tajta och någon av de är beroende av den andra. Det går ju att byta senare om man märker att det inte funkar. Att prata med skolan om att sätta de i olika "arbetsgrupper" så att de får lite tid från varandra är nog bra.

Svar på tråden tvillingar i samma klass