• Äldre 25 Apr 20:44
    4610 visningar
    41 svar
    41
    4610

    Vi som tar vår första kur pergotime i maj-12

    Hejsan! Vi påbörjade vår utredning i Januari-12
    Anledningen till detta var att min mens är så fruktansvärt oregelbunden. Har näst intill ingen ägglossning.
    Nu i Maj ska jag ta min första kur primolut för att få igång mensen. Sedan Ta min första kur Pergotime för att få ägglossning :)
    Mellan mensen och ägglossningen ska jag göra en äggledarspolning för att se att det inte är stopp i maskineriet. Efter spolningen finns en ökad chans för graviditet enligt min gyn:)

    Nu vill jag ha fler i samma situation att ventilera tankar, idéer, medgångar och motgångar med. Välkomna hit! :)

  • Svar på tråden Vi som tar vår första kur pergotime i maj-12
  • Äldre 29 Apr 16:24
    #1

    För er som redan ätit pergo, hur lång tid tog det för er att lyckas? :)

  • Äldre 29 Apr 22:27
    #2

    Ska ta min första tablett pergo i veckan:) är nervös och förväntansfull . Vet även att det inte alltid funkar första gången! Men nu krånglar min mens:( det är ju lite den jag ska gå efter nu men den vill lixom inte komma, fick en liten lätt blödning i ons men nu har det inte kommit något på flera dagar. Tycker det är dumt! Nu när man vill komma igång med pergon:)

    När ska du ta din primolut?

    Kram

  • Äldre 30 Apr 09:59
    #3

    Hej!


    Jag har just börjat min första behandling med Provera +pergo. Fem tabletter kvar på på proveran nu så jag hoppas min mens kommer snart i alla fall..


    Fick ett Ma i början på förra året och sen dess har min kropp tydligen ballat ur.


    Lycka till alla!


    // S

  • Äldre 2 May 12:19
    #4
    AnnaViktoria skrev 2012-04-29 22:27:17 följande:
    Ska ta min första tablett pergo i veckan:) är nervös och förväntansfull . Vet även att det inte alltid funkar första gången! Men nu krånglar min mens:( det är ju lite den jag ska gå efter nu men den vill lixom inte komma, fick en liten lätt blödning i ons men nu har det inte kommit något på flera dagar. Tycker det är dumt! Nu när man vill komma igång med pergon:)

    När ska du ta din primolut?
    Kram
    Hejsan och välkommer till tråden:) roligt att någon ville svara:) Vad spännande har du hunnit börja med tabletterna redan? eller dök mensen aldrig upp..?
    mina primolut ska jag börja med på måndag, så jag hoppas verkligen att mina uträkningar stämmer eftersom äggledarspolningen ska göras i cykeldag 8-12.
    ska du göra en sån spolning?
  • Äldre 2 May 12:30
    #5
    Szandra skrev 2012-04-30 09:59:38 följande:

    Hej!


    Jag har just börjat min första behandling med Provera +pergo. Fem tabletter kvar på på proveran nu så jag hoppas min mens kommer snart i alla fall..


    Fick ett Ma i början på förra året och sen dess har min kropp tydligen ballat ur.


    Lycka till alla!


    // S


    Hej och välkommen till tråden:) spännande att se hur det går:)
    Har ni gjort någon utredning? jag har hört att om man har för högt tsh-värde kan det vara större risk för mf. Om ni inte redan har kollat upp det så är det ett gott råd. Jag har lite för högt tsh, därför har vi väntat ett tag till att väärdet skulle ha gått ner så nu känner vi oss mer trygg att påbörjavår pergo-behandling:) Lycka till!!
  • Äldre 2 May 16:09
    #6
    F r u B1 skrev 2012-05-02 12:30:50 följande:
    Hej och välkommen till tråden:) spännande att se hur det går:)
    Har ni gjort någon utredning? jag har hört att om man har för högt tsh-värde kan det vara större risk för mf. Om ni inte redan har kollat upp det så är det ett gott råd. Jag har lite för högt tsh, därför har vi väntat ett tag till att väärdet skulle ha gått ner så nu känner vi oss mer trygg att påbörjavår pergo-behandling:) Lycka till!!

    Tack så mycket!
    Ja, verkligen! Ena stunden känns det som att man har jätte höga förhoppningar för att sen tro att vi aldrig kommer kunna få ett gemensamt barn. Nej, dem valde att ge mig provera och pergotime direkt eftersom vi försökt över ett år efter MA och att jag har nästintill obefintlig mens. Tsh är det det som antyder att man har pco? Tydligen hade jag sån typ av hormon värden men jag hade inte såna äggstockar som tyder på pco. Hur gör man för att det värdet ska gå ner? Ska absolut höra med min läkare om det! Sjunde tabletten provera idag så nu är det bara att hålla tummarna att min mens kommer snart!

    Vad sa eran utredning? Fick ni som någon diagnos?

    //Sandra
  • Äldre 3 May 00:44
    #7
    Szandra skrev 2012-05-02 16:09:19 följande:
    Tack så mycket!
    Ja, verkligen! Ena stunden känns det som att man har jätte höga förhoppningar för att sen tro att vi aldrig kommer kunna få ett gemensamt barn. Nej, dem valde att ge mig provera och pergotime direkt eftersom vi försökt över ett år efter MA och att jag har nästintill obefintlig mens. Tsh är det det som antyder att man har pco? Tydligen hade jag sån typ av hormon värden men jag hade inte såna äggstockar som tyder på pco. Hur gör man för att det värdet ska gå ner? Ska absolut höra med min läkare om det! Sjunde tabletten provera idag så nu är det bara att hålla tummarna att min mens kommer snart!

    Vad sa eran utredning? Fick ni som någon diagnos?

    //Sandra
    Jag känner precis samma sak som du:) ena stunden tror man verkligen att det ska lyckas och nästa stund att det aldrig kommer att bli nått..men hoppet är det sista som överger en.
    Det låter nästan samma som mig, jag har knappt nån mens heller, max tre-fyra gånger/år. Så det var rätt skönt att få pergo utskrivet:)
    MEn pco och tsh är inte samma sak. Pco är väl när äggblåsorna ligger på rad i stället för utspritt tror jag det är. ÄR inte så insatt på vad pco är. Men tsh-värdet som för mig ligger lite högt, innebär att jag har låg ämnesomsättning och har med sköldkörteln att göra. Låg ämnesomsättning  kan innebära svårigheter att bli gravid och behålla ev graviditet. Det är väldigt vanligt med folk som har låg ämnesomsättning men alla vet inte att det kan bli svårigheter när man vill bli gravid. För att få ner värdet så äter jag levaxin. Har ätit det i ca två månader och nu har värdet blivit normalt igen. MEn vid graviditet så kan värdet bli högre och då kan man få höja dosen levaxin också...det är troligen något man får fortsätta äta hela livet också..
    sen hade jag ett annat högt värde också, prolaktin hette nog det. Det är jag inte alls insatt i men jag tror att det är ett ämne man har när man är gravid eller ammar. Och om kroppen redan är inställd på att en unge är på väg så blir det ju ingen ägglossning....om jag nu har fattat det rätt?
    Men det värdet hade också blivit bätte efter att jag började med mitt levaxin:):) så nu känner vi oss berädda på att börja med pergon:)
    ska börja med primoluten på måndag..har nog aldrig längtat så efter en mens... :D

    lycka till!!
  • Äldre 7 May 18:47
    #8
    F r u B1 skrev 2012-05-03 00:44:45 följande:
    Jag känner precis samma sak som du:) ena stunden tror man verkligen att det ska lyckas och nästa stund att det aldrig kommer att bli nått..men hoppet är det sista som överger en.
    Det låter nästan samma som mig, jag har knappt nån mens heller, max tre-fyra gånger/år. Så det var rätt skönt att få pergo utskrivet:)
    MEn pco och tsh är inte samma sak. Pco är väl när äggblåsorna ligger på rad i stället för utspritt tror jag det är. ÄR inte så insatt på vad pco är. Men tsh-värdet som för mig ligger lite högt, innebär att jag har låg ämnesomsättning och har med sköldkörteln att göra. Låg ämnesomsättning  kan innebära svårigheter att bli gravid och behålla ev graviditet. Det är väldigt vanligt med folk som har låg ämnesomsättning men alla vet inte att det kan bli svårigheter när man vill bli gravid. För att få ner värdet så äter jag levaxin. Har ätit det i ca två månader och nu har värdet blivit normalt igen. MEn vid graviditet så kan värdet bli högre och då kan man få höja dosen levaxin också...det är troligen något man får fortsätta äta hela livet också..
    sen hade jag ett annat högt värde också, prolaktin hette nog det. Det är jag inte alls insatt i men jag tror att det är ett ämne man har när man är gravid eller ammar. Och om kroppen redan är inställd på att en unge är på väg så blir det ju ingen ägglossning....om jag nu har fattat det rätt?
    Men det värdet hade också blivit bätte efter att jag började med mitt levaxin:):) så nu känner vi oss berädda på att börja med pergon:)
    ska börja med primoluten på måndag..har nog aldrig längtat så efter en mens... :D

    lycka till!!
    Som en berg och dal bana alltihopa!! Jag har tagit min sista provera tablett nu så jag väntar på min mens..
    Så jag hoppas verkligen den kommer! Vet inte om det händer ofta att man inte får någon mens efter man ätit en kur med provera. Min läkare sa bara att jag skulle få min konstgjorda blödning några dagar efter slutad provera kur, så det är bara håller tummarna för det. Det känns typ som det skulle vara renade att äntligen få en ordentlig mens på nå vis. Idag har det gått två dagar, jag har ont i brösten men det har jag haft hela kuren typ, lite mensvärk känningar men inte sådär att det känns som att den verkligen är på väg. Jaha, det värdet borde dem ju kolla på mig. Jag ska höra mig för nästa gång jag är i kontakt med dem! Är primolut samma som provera, för att få en konstgjord blödning?
    Kram
  • Äldre 7 May 21:13
    #9
    Szandra skrev 2012-05-07 18:47:19 följande:
    Som en berg och dal bana alltihopa!! Jag har tagit min sista provera tablett nu så jag väntar på min mens..
    Så jag hoppas verkligen den kommer! Vet inte om det händer ofta att man inte får någon mens efter man ätit en kur med provera. Min läkare sa bara att jag skulle få min konstgjorda blödning några dagar efter slutad provera kur, så det är bara håller tummarna för det. Det känns typ som det skulle vara renade att äntligen få en ordentlig mens på nå vis. Idag har det gått två dagar, jag har ont i brösten men det har jag haft hela kuren typ, lite mensvärk känningar men inte sådär att det känns som att den verkligen är på väg. Jaha, det värdet borde dem ju kolla på mig. Jag ska höra mig för nästa gång jag är i kontakt med dem! Är primolut samma som provera, för att få en konstgjord blödning?
    Kram
    Jag vet inte riktigt hur det är med proveran men med primolut så står det i bipacksedeln att mensen ska komma 2-3 dagar efter sista tabletten är tagen. Så jag hoppas då att de stämmer.
    Är de här första barnet ni försöker med eller har ni fler?
  • Äldre 8 May 19:43
    #11
    Szandra skrev 2012-05-08 10:07:47 följande:
    Jag fick då mitt svar idag:) Mensen är här!! Känns som att man äntligen är på ruta ett!

    Så den 12/5 är det start med pergon:) Tänk att man kan glädjas så mycket för så lite!

    Jag har en dotter sen tidigare:) Jag åt p-piller och var 18 år när jag blev gravid med henne dock är det
    inte hennes biologiska pappa som jag är tillsammans med nu. Men jag tror faktiskt inte det  har något med
    det att göra. Vi fick ju MA förra året och det barnen skulle ju min nuvarande sambo varit pappa till. Antar att det
    blev någon typ av rubbning av det. Är ju skillnad när man redan har ett barn sen tidigare men har ändå denna stora längtan att få ett till barn. Min dotters biologiska pappa är en idiot så vill verkligen göra det "på riktigt" denna gång...

    har du barn sen tidigare?  
    det känns nästan dumt att säga det men grattis till mensen!!!!
    inte många gånger man kan säga så:)
    nu är det kanske inte så länge man behöver vänta till det blir en liten en..längtar så otroligt mycket då vi har försökt i ett år med vår första lilla krabat:)
    oj vad tråkigt att pappan var en idiot..hoppas verkligen att ni lyckas nu då..hur funkar det med ivf om man har ett barn sen tidigare? det är väl olika för alla landsting, vart bor ni?
    kram
Svar på tråden Vi som tar vår första kur pergotime i maj-12