• Anonym (Hängp­atten :])
    Äldre 25 Apr 22:38
    2854 visningar
    14 svar
    14
    2854

    Operation via landstinget?

    HeHej!

    Jag är en 16 årig tjej, 17 om två veckor och jag har ett stort problem!

    Nu är det så att jag är väldigt storbystad. har 75 DD-E. Brösten har olika storlek där den högra är nästan en storlek mindre än den andra och som grädde på moset är dem väldigt, väldigt hängiga för att vara i min ålder. Det är alltså ca 30 cm från halsgropen till bröstvårtan på ena bröstet och ngr cm kortare på det högra (eftersom det är mindre = inte lika hängigt).

    Detta är då ett väldigt stort problem för mig, dels för att det är otroligt svårt att hitta snygga bikinis. Dem som finns är ofta fula, enfärgade tant-bikinisar, och det är inte vidare roligt att ha som tonåring, dessutom är det väldigt jobbigt physikst eftersom jag tänker på det varje dag och jag grämer mig som tusan för sommaren. Har inte varit med på en simlektion i skolan sen 6:an pga detta.

    Frågan är nu, vet ni om landstinget skulle 'godkänna' mina besvär för att dem ska finansiera en op? Eller är det något jag skulel behöva betala själv? Jag/min familj har inte supermycket pengar och att skrapa ihop 50'000 kr är inget alternativ i dagsläget.

    Skulel bli jättetacksam för både svar om operationen + kanske några tips om billiga, bra & snygga bikinisar man kan köpa? Helst inte onlinde då jag vill testa dem innan :)

    Mvh  Ledsen Tjej :(  

  • Svar på tråden Operation via landstinget?
  • Anonym (lina)
    Äldre 26 Apr 01:42
    #1

    Jag hade din storlek och har gjort bröstförminskning genom landstinget. Jag hade samma problem som du, skämdes som bara den och när jag närmade mig 20 började jag få värk. Hur du gör för att få hjälp beror lite på var du bor. Finns lite enklare väg i tex Stockholm, ifall du bor där? Annars måste man gå till vc och få en remiss till sjukhuset. Undrar du något mer, så fråga gärna

  • Anonym (Hängp­atten :]) Trådstartaren
    Äldre 26 Apr 21:54
    #2
    Anonym (lina) skrev 2012-04-26 01:42:21 följande:
    Jag hade din storlek och har gjort bröstförminskning genom landstinget. Jag hade samma problem som du, skämdes som bara den och när jag närmade mig 20 började jag få värk. Hur du gör för att få hjälp beror lite på var du bor. Finns lite enklare väg i tex Stockholm, ifall du bor där? Annars måste man gå till vc och få en remiss till sjukhuset. Undrar du något mer, så fråga gärna
    Jag bor i Stockholm! :) Jag har konstant värk i nedre delen av ryggen, som jag inte vet om det beror på bröstens tyngd eller något annat.. Men gör dom operationen ordentligt? Alltså, både förminsktning + lyft? Läste i ngt annat forum där det var en annan ung kvinna, i 20 års åldern kanske som skulle göra en op via landstinget. Hon frågade då om resultatet, om det skulle bli fint. Hon fick som svar "Det här är ett medicinskt ingrepp, Ingen skönhetsoperation." Det känns ju inte särskilt betryggande att få höra/läsa det svaret :s 
  • Anonym (lina)
    Äldre 27 Apr 02:17
    #3
    Anonym (Hängpatten :]) skrev 2012-04-26 21:54:13 följande:
    Jag bor i Stockholm! :) Jag har konstant värk i nedre delen av ryggen, som jag inte vet om det beror på bröstens tyngd eller något annat.. Men gör dom operationen ordentligt? Alltså, både förminsktning + lyft? Läste i ngt annat forum där det var en annan ung kvinna, i 20 års åldern kanske som skulle göra en op via landstinget. Hon frågade då om resultatet, om det skulle bli fint. Hon fick som svar "Det här är ett medicinskt ingrepp, Ingen skönhetsoperation." Det känns ju inte särskilt betryggande att få höra/läsa det svaret :s 
    Det finns kliniker i Sthlm som har landstingsavtal så man slipper remiss, de jag vet är Plastikkirurggruppen och Akademikliniken. Jag ringde till Plastikkirurggruppen och fick tid hos en jättebra plastikkirurg, den som sedan opererade mig. Det kostar som vanligt läkarbesök. Dom kommer antagligen att fråga i telefon om du har normal vikt osv. Hur dom ser på din ålder vet jag inte, för brösten kanske inte växt färdigt. Känns det jobbigt att ringa, kan du maila frågor först.

    De gör operationen "ordentligt" (dom opererar privat med) och jag fick bestämma storlek själv. Lyft ingår alltid. Kolla hemsidorna, där står mer och du kan se namn och foton på kirurgerna ifall du önskar träffa nån särskild. Resultatet är jättefint och jag är supernöjd :)
  • Anonym (Hängp­atten :]) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 13:52
    #4
    Anonym (lina) skrev 2012-04-27 02:17:49 följande:
    Det finns kliniker i Sthlm som har landstingsavtal så man slipper remiss, de jag vet är Plastikkirurggruppen och Akademikliniken. Jag ringde till Plastikkirurggruppen och fick tid hos en jättebra plastikkirurg, den som sedan opererade mig. Det kostar som vanligt läkarbesök. Dom kommer antagligen att fråga i telefon om du har normal vikt osv. Hur dom ser på din ålder vet jag inte, för brösten kanske inte växt färdigt. Känns det jobbigt att ringa, kan du maila frågor först.

    De gör operationen "ordentligt" (dom opererar privat med) och jag fick bestämma storlek själv. Lyft ingår alltid. Kolla hemsidorna, där står mer och du kan se namn och foton på kirurgerna ifall du önskar träffa nån särskild. Resultatet är jättefint och jag är supernöjd :)
    Okey tack! Ska genast kika på deras hemsidor! :) Ringde faktiskt för en timme sen till vc och fick en tid där för en remiss. Men den tiden var först 4:e Juni. Det kanske går fortare att ringa direkt till kliniken. Skulle vara trevligt om man kanske hinner få op innan skolstarten till hösten igen, på höstlovet eller jullovet. Antar att väntetiden är rätt lång? :P 
  • Anonym
    Äldre 27 Apr 13:57
    #5

    Om landstinget kan hjälpa till eller inte vet jag inte men jag undrar om du köper riktigt bra BH:ar och bikinis? Alltså inte från HM, Lindex etc utan i en riktig underklädesaffär. Det kan göra mycket för både självförroendet, ryggvärken och utseendet.

    Jag har 65F och jag kan absolut inte hitta BH:ar på vanliga kedjorna men med välsittande BH:ar mår jag, brösten och axlarna bra  

  • Äldre 27 Apr 14:00
    #6

    Är inte TS för ung för en sådan operation? Brösten har väl inte ens växt färdigt ännu.

  • Anonym
    Äldre 27 Apr 14:00
    #7

    Ja, de kan bevilja en operation men dock inte förren du fyllt 20 år eftersom brösten inte är färdigvuxna förren vid 20-års ålder.

  • Anonym (Hängp­atten :]) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 14:02
    #8
    Anonym skrev 2012-04-27 13:57:08 följande:
    Om landstinget kan hjälpa till eller inte vet jag inte men jag undrar om du köper riktigt bra BH:ar och bikinis? Alltså inte från HM, Lindex etc utan i en riktig underklädesaffär. Det kan göra mycket för både självförroendet, ryggvärken och utseendet.

    Jag har 65F och jag kan absolut inte hitta BH:ar på vanliga kedjorna men med välsittande BH:ar mår jag, brösten och axlarna bra  
    Nej Nej. Använder tex inte H&Ms bh:ar eller bikinis. Dels finns dem oftast inte i min storlek, men sen så håller dem så kort tid.
    Köpte min bikini inne på Change, 400 kr för bara överdelen som dessutom är superful. Ser ut som en riktigt tant-bh i svart bikini-tyg.. o.o Inte så kul att ha på sig när mina tjejkompisar har superfina trekantbikinis, Bandue(?)bikinis m.m i en massa roliga färger och mönster :P

    När brösten väl är på plats i BH:n ser det inte så tokigt ut, men det är när man släpper dem fria som det inte är lika.. vackert.. :(  
  • Anonym (lina)
    Äldre 27 Apr 19:08
    #9
    Anonym (Hängpatten :]) skrev 2012-04-27 13:52:22 följande:
    Okey tack! Ska genast kika på deras hemsidor! :) Ringde faktiskt för en timme sen till vc och fick en tid där för en remiss. Men den tiden var först 4:e Juni. Det kanske går fortare att ringa direkt till kliniken. Skulle vara trevligt om man kanske hinner få op innan skolstarten till hösten igen, på höstlovet eller jullovet. Antar att väntetiden är rätt lång? :P 
    Det går mycket snabbare om du beställer tid hos kliniken direkt. (inte ens säkert vc vill ge dig remiss-och isf får du nog remiss till vanligt sjukhus och mycket längre väntetid) Vet inte hur långa väntetider dom har nu, men inte mer än några månader tror jag. Kan gå snabbare. Tror det gick på nån månad för mig att bli opererad. Jag vet några tonåringar som gjort bröstförminskning, så det behöver inte vara ett hinder :)
  • Anonym (Hängp­atten :]) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 21:49
    #10
    Fia 28 skrev 2012-04-27 14:00:40 följande:
    Är inte TS för ung för en sådan operation? Brösten har väl inte ens växt färdigt ännu.
    Anonym skrev 2012-04-27 14:00:49 följande:
    Ja, de kan bevilja en operation men dock inte förren du fyllt 20 år eftersom brösten inte är färdigvuxna förren vid 20-års ålder.
    Jag har hört & läst om personer i min ålder som gjort en op. Jag började utvecklas väldigt tidigt, började få bröst redan som 10 åring och mens på min 12årsdag och nu har inte brösten vuxit, och inget annat heller för den delen på säkert 3 år.  Sen ändrar dem ju storlek när jag i övrigt går upp och ner i vikt. Har precis gått ner 10 kg så då minskade ju tuttarna en aning... :P
  • Anonym (Hängp­atten :]) Trådstartaren
    Äldre 27 Apr 21:50
    #11
    Anonym (lina) skrev 2012-04-27 19:08:03 följande:
    Det går mycket snabbare om du beställer tid hos kliniken direkt. (inte ens säkert vc vill ge dig remiss-och isf får du nog remiss till vanligt sjukhus och mycket längre väntetid) Vet inte hur långa väntetider dom har nu, men inte mer än några månader tror jag. Kan gå snabbare. Tror det gick på nån månad för mig att bli opererad. Jag vet några tonåringar som gjort bröstförminskning, så det behöver inte vara ett hinder :)
    oh okey! Då borde jag kanske ringa direkt dit istället. Skulle vara skönt att få det gjort så fort som möjligt! :)
  • Äldre 28 Apr 09:46
    #12
    Anonym (Hängpatten :]) skrev 2012-04-27 21:50:34 följande:
    oh okey! Då borde jag kanske ringa direkt dit istället. Skulle vara skönt att få det gjort så fort som möjligt! :)
    Du är verkligen jätteduktig som tar tag i det här på egen hand!

    Jag tycker att du ska tänka på att framhålla ryggvärken ordentligt, som skäl för operationen, och även att storleken skiljer så mycket. Jag antar att du inte har någon övervikt eftersom du bara har 75 i omkrets på behå, så de kan ju inte hävda att du ska gå ner i vikt för att även brösten ska minska i omfång. Du har säkert goda chanser att få hjälp!

    Tur att du bor i STHLM där det finns bra kliniker!
  • Anonym (lina)
    Äldre 28 Apr 10:24
    #13
    Anonym (Hängpatten :]) skrev 2012-04-27 21:50:34 följande:
    oh okey! Då borde jag kanske ringa direkt dit istället. Skulle vara skönt att få det gjort så fort som möjligt! :)
    Ja, ring och hör med dom :) Dom var jättegulliga på den klinik jag var och kirurgen tyckte att det bara var självklart att jag skulle få hjälp. Jag håller med föregående om att du är duktig som vågar ta tag i det själv. Och som sagt framhåll att du har ont i ryggen. Det enda jag ångrar är att jag själv inte fick mina opererade mycket tidigare.
  • Anonym (Hängp­atten :]) Trådstartaren
    Äldre 28 Apr 14:26
    #14
    Vitamin skrev 2012-04-28 09:46:30 följande:
    Du är verkligen jätteduktig som tar tag i det här på egen hand!

    Jag tycker att du ska tänka på att framhålla ryggvärken ordentligt, som skäl för operationen, och även att storleken skiljer så mycket. Jag antar att du inte har någon övervikt eftersom du bara har 75 i omkrets på behå, så de kan ju inte hävda att du ska gå ner i vikt för att även brösten ska minska i omfång. Du har säkert goda chanser att få hjälp!

    Tur att du bor i STHLM där det finns bra kliniker!
    Tack! :)

    Jo det ska jag göra, då ökar ju chanserna att det blir godkänt också! Nja, väger 66 nu, men bör väga 59-60 kg, så lite mycket väger jag ju, men det är borta till juli! Har ju som sagt redan gått nre 10 kg!! :D 

    Hihi ja tur det! (:
    Anonym (lina) skrev 2012-04-28 10:24:12 följande:
    Ja, ring och hör med dom :) Dom var jättegulliga på den klinik jag var och kirurgen tyckte att det bara var självklart att jag skulle få hjälp. Jag håller med föregående om att du är duktig som vågar ta tag i det själv. Och som sagt framhåll att du har ont i ryggen. Det enda jag ångrar är att jag själv inte fick mina opererade mycket tidigare.
    Det ska jag! Tack så jätte mycket för all hjälp! :) 
     
Svar på tråden Operation via landstinget?