• Anonym

Byta förskola???

Hej,
    Jag har en dotter och en son på 3 och 5 år. Vi går på en förskola en bit ifrån där vi bor och har nu fått erbjudande om att byta till en förskola nära oss. Funderar fram och tillbaka på vad som i längden är bäst för barnen. På den nuvarande fsk trivs barnen och det är bra personal men det finns inga barn från vårt område där och alltså ingen som de kommer gå i skolan med så småningom. Den fsk vi fått erbjudande om ligger nära oss. Verkar bra och har hört mycket gott om den, men är större och många fler barn. Ett byte skulle innebära att vår 5-årige son bara kommer gå ett år där innan han börjar förskoleklass. Däremot är det troligt att flera av de som han då kommer gå med också går på denna fsk. Men jag undrar om det blir  för många omställningar under för kort tid? Det kan ju ta ett tag att känna sig hemma på ett nytt ställe. Vår yngre dotter trivs på sin nuvarande avdelning men för hennes del vore fördelen främst att hon skulle lära känna barn i området där vi bor nu, och även barn hon kommer gå i skola med senare. Hon behöver ofta lite tid på sig för att börja leka med andra barn, gör det inte bara sådär direkt i parken. Det skulle bli mycket lättare att ta med kompisar hem efter dagis, något som vi i princip aldrig kan göra nu. Och på vår nuvarande fsk tycker jag att man kan se att de barn som bor nära och ses även utanför fsk ju blir lite närmare varandra så tänker att det kanske är en stor fördel. Vad är dina erfarenheter av detta, byta fsk när man är lite äldre, betydelsen av att bo i närheten, kompisar osv?

• Svar på tråden Byta förskola???
  • Förskolepedagogen

Hej!
    Jag tycker att du har kloka funderingar och alla argument väger tungt.
    När jag läser din text tycker jag nog att det låter som du väger åt att byta. Tycker att det är klokt med närhet även om jag själv inte valt att ha det så. Låter bra också med dottern som behöver längre anpassningstid än sonen. 
    Du verkar känna dina barn och dina argument för eller emot, lita på din magkänsla.

Min erfarenhet av att byta förskola är, att barn brukar klara det bra bara de inte byter varje år. Då blir de lätt rotlösa.

Mvh Inger

Svar på tråden Byta förskola???