• Anonym (?)

Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?

Zara10 skrev 2012-04-26 19:38:59 följande:
    Ser nu att jag är lyckligt lottad som har en man som tar lika mycket ansvar för mina tidigare barn som vårt gemensamma ! Vi skulle aldrig få ihop vardagen annars med jobb dagis skolor o träningar !

Varför har du skaffat fler barn än du klarar av att ta hand om?
  • Anonym (?)

Här är det jag som har 3 tonåringar, min kille har ett utfluget barn. När det gäller hushållsarbetet gör han ungefär lika mycket som vi andra i hemmet, vi turas om med matlagning och tvätt alla fem. Städningen tar vi gemensamt. Barnen är mitt ansvar, jag har varit ensam med dem i många år och har full koll på läget (skjutsningar, läxläsning, samtal om livet, osv). Ibland erbjuder sig killen att ta en enstaka skjutsning eller att tex laga en cykel, men mer är det inte och jag har inga intentioner att tvinga på honom något ansvar.

• Anonym (?)
    Anonym skrev 2012-04-26 18:55:37 följande:
    Hur mycket ansvar tar ni över era styvbarn? Vad är rimligt när man bor tillsammans? Delar ni på allt ansvar såsom köra till dagis, lägga barnet osv.

Min högst personliga åsikt är att det är rimligt att de vuxna delar på ansvaret för hushållsarbetet medans den av de vuxna som är förälder tar hela ansvaret för barnen. Delvis pga att det inte är så kul för barnet att inte få tillgång till sin förälder som det kanske bara träffar varannan helg eller varannan vecka, om man nu ser sin förälder sällan så vill man ju att det är föräldern som nattar och läser sagan.
  • Anonym (?)
    Zara10 skrev 2012-04-29 10:01:49 följande:
    Sa jag att jag inte klarar av dom ? Nä , det skulle jag göra men känns onödigt att byta jobb då vi jobbar skift när jag har en man som kan o VILL ta ansvaret ! Eller behöva ha nattis för att jag jobbar kvällar o nätter när han ändå är hemma !

Det funkar ju så länge han inte protesterar, men en vacker dag sitter han här på styvföräldersforumet och skriver inlägg om att han blir tagen för givet och att han är trött på att vara gratis barnvakt.

Kollar man inläggen här så blir det uppenbart att det man gjorde i början av förhållandet för att man antingen ville ställa sig in hos den nya partnern eller för att man trodde att det var så det SKULLE vara så (tex natta eller skjutsa bonusbarnen) i längden inte känns okej. Om bonusföräldern då försöker protestera och be föräldern själv ta ansvar för sina barn så heter det "du hatar mina barn så du får packa ihop dina saker och dra".
Svar på tråden Hur mycket ansvar tar ni över era bonusbarn?