Varför är flickor bättre i skolan än pojkar?
Spännande eftersom jag har en 9-årig son som av skolan bedöms vara ljusår före sina klasskamrater, såväl tjejer som killar....
Spännande eftersom jag har en 9-årig son som av skolan bedöms vara ljusår före sina klasskamrater, såväl tjejer som killar....
Jag är lärare och maken civilingenjör. Maken har en doktorsexamen och jag har dubbla examina (förutom lärarexamen även en kandidatexamen). Vi läser mkt för barnen och diskuterar sådant vi gillar. Sonen, som alltså är låååååångt före sina klasskamrater i skolan, gillar t ex SO och matte. Senast i morse diskuterade vi en artikel vid frukostbordet. Artikeln handlade om att vi nordbor har delar av såväl jägarfolk som jordbrukande folk i oss. Klart att han får mkt uppmärksamhet i skolan när han berättar om sådant! Fröknarna är lika intresserade som vi och som han. Han älskar museer och historia/arkeologi samtidigt som han är en riktig sportkille. Så ja, akademikerpojkar presterar ofta bra i skolan och det är värt att tänka på i debatten. Pojkar från "arbetarhem" klarar sig, vilket vi vet, inte alls lika bra. Hemmet är alltså en otroligt viktig faktor.