• SweetSue

    18 mån gammal, dricker välling 3-5 ggr per natt, vad göra?

    Hej, jag lägger denna tråd i AP-forumet för här hänger de vettiga människorna på familjeliv. Jag har tröttnat på alla måsten och pekpinnar och har börjat intressera mig för AP, vilket började med att vår dotter bara ville bli buren, amma och samsova.

    Nu till problemet. Vår dotter var riktigt amningstokig och har alltid ammat mycket, hon vaknade alltid en gång i timmen hela kvällarna för att amma fram tills hon var dryga året och vi tog fajten, pappa gick in istället och gav välling. Hon var alltid i en famn när hon blev ledsen men det tog tid att acceptera flaskan. Det tog verkligen tid, inte alls de där 3 nätterna BVC påstod utan snarare en månad...idag tänker jag att jag borde ha fortsatt amma henne och lyssnat mer på mitt barns behov, samtidigt som jag då det begav sig var helt slut och höll på att knäckas psykiskt av att konstant amma. Kan tilläggas att det som löste strulet med amningen till slut var samsovning. Idag ligger jag och dottern fortfarande tätt tätt i samma säng hela nätterna.

    Jag vågar knappt berätta för folk att min 18 månaders fortfarande vaknar 3-5 gånger per natt för att dricka välling. Det känns tabu. Naturligtvis vore det skönt om hon kunde vänja sig av med detta, samtidigt som jag inte vill göra det med tvång. Men hon dricker omkring 700 ml välling per natt och äter naturligtvis dåligt på dagen pga detta. Hon är dock helt frisk och har alltid haft en bra viktkurva men jag är rädd för att hon dricker mer välling än vad som är bra för henne. Det eskalerar snarare med mer välling än att hon skulle hålla på och lägga av med det av sig självt.

    Alltså; dricker min dotter mer välling än vad som är bra för henne? Har ni några bra AP-tips för hur vi kan minska vällingdrickandet? Hon är 1,5 år gammal...

  • Svar på tråden 18 mån gammal, dricker välling 3-5 ggr per natt, vad göra?
  • Zara10

    Har ni testat att ge vatten istället ? Blanda ut vällingen med mera vatten vart efter ?

  • SweetSue

    Hon blir skitförbannad om hon får vatten Men spä ut lite funkar, har tagit 5 msk istället för 6 i en vecka nu, tänkte försöka lite mindre pulver snart igen, men nu är hon rejält sjuk så det får vänta lite.

  • camillas1985

    Tipset vi fick av bvc när sonen skulle sluta äta på natten var att minska mängden välling i flaskan. Börja med lite åt gången och minska sen mer och mer. Blir hon inte nöjd är det bara säga att nu är det slut och så är det. Vill man verkligen bli av med nattätningen så kan det kanske krävas att man är lite hård. Hon blir inte trött på dagarna när hon vaknar så ofta på nätterna?


    Isak 090201 William 100721 Flickan i magen 120710
  • dripdrop

    Tror också ni måste minska successivt, klart hon är hungrig nu när hon är van att äta så stor mängd nattetid... Så där tänker ni ju helt rätt!

    Välling är ju tydligt väldigt mättande för många barn. Du kan inte försöka blanda vänligen med ersättning istället? För att sedan ge endast det? Tänker att det kanske är mindre mättande och att hon då börjar äta bättre på dagen (i samband med att ni minskar ner på mängden).

    Sen vet jag inte...men är det så att hon somnar med vällingen? Så att hon kanske behöver lära sig somna och sedan somna om utan? Har hon napp?

    Vet hur svårt det är, nattammar fortfarande min 17 månaders... Så jag har inga jättebra tips. Men vill bara säga att ni verkar ändå ha rätt tänk! Och att det är ju grymt att ta bort allt direkt, så försök minska ner som sagt.

  • dripdrop

    Och med lära sig somna utan vällingen menar jag självklart inte på något grymt vis! Men se till att hon är mätt och att sen ligga bredvid henne tex. Vår dotter kan ibland somna bredvid oss om man liksom ligger där och låtsas sova själv. Det tar bara lång tid.

  • SweetSue

    Bra tips! Tack

    Jo, hon dricker välling i sängen innan hon somnar, fast det är bara ibland hon somnar med flaskan i munnen, oftast inte. Napp har hon aldrig förstått sig på trots att vi försökt.

    Alltså grejen är den att hon ofta vaknar och bara vill snutta lite, typ en deciliter, inte säkert hon dricker hela flaskan just då, så det är en riktig ovana...hon vill inte somna om utan det där snuttandet. Är ju också orolig det ska förstöra hennes tänder så småningom.

    Ska pröva med ersättning! Det låter smart!

Svar på tråden 18 mån gammal, dricker välling 3-5 ggr per natt, vad göra?