• Anonym (Kaffedraken)

    Snälla! Vad har du i DIN köttfärssås?

    Jag är såååå trött på min egen köttfärssås och jag saknar verkligen inspiration för att komma på nåt nytt. Hur jag än gör så smakar den alltid likadant...

    Så vad har DU i DIN kötfärssås? Enkel eller avancerad spelar ingen roll. Jag är tacksam för ALLA nya idéer jag kan få! 


    ♥ (¯`°?.¸ ♥ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel - 070222 ♥¸.?°´¯) ♥
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-07 21:31
    Som sagt: TACK för alla svar! Hade verkligen inte förväntat mig så många. Jättekul! Jag har inspiration och goda recept för flera år framöver ju.
    Förr så jobbade jag på ett ställe där vi lagade mat (och åt) varenda dag, och just köttfärssås var alltid lika gott att äta när nån annan hade gjort den. Tror inte det finns många som gör sin köttfärssås på samma sätt.
  • Svar på tråden Snälla! Vad har du i DIN köttfärssås?
  • Anonym (Kaffedraken)

    En snabb o enkel köttfärssås när man har bråttom:

    500 gram köttfärs

    1 hackad gul lök

    1 burk Uncle Bens sweet n sour - sås eller annan valfri sås ur det sortimentet + halva burken med vatten

    Salt, peppar, en skvätt soja          


    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Kaffedraken)

    Köttfärs
    Krossade tomater
    Sambal Oelek
    Grönsaksbuljongtärning
    Svartpeppar
    Vitpeppar
    Grädde
    Rivna morötter 

  • Anonym (Kaffedraken)
    iceflower skrev 2012-05-07 21:41:07 följande:
    Jag använder svartpeppar!
    En blandning.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det brukar bli lite olika varje gång när jag gör köttfärssås. I förrgår hade jag i:

    * Blandfärs
    * Finkrossade tomater
    * Gul lök
    * Burkmajs
    * Färska champinjoner
    * Salt
    * Svartpeppar
    * Lite oregano
    * Lite havremjölk + vatten som sås


    ~ Alice 5/2-2011 ~
  • Anonym (Kaffedraken)

    Rödvin! En skvätt lyfter hela skiten. Fast jag gör på sojafärs för vi äter veg. Men prova rödvin, och färsk basilika.

  • Anonym (Kaffedraken)
    cariny skrev 2012-05-08 12:02:51 följande:
    Rödvin! En skvätt lyfter hela skiten. Fast jag gör på sojafärs för vi äter veg. Men prova rödvin, och färsk basilika.
    Jepp!
    Men blanda inte rödvin och buljong! Tag fond istället. Brukar bli en rätt "fel" smaksensation :-P
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Anonym (Kaffedraken)

    Finkar skitbra med grönsaksbuljong. Dock inte för

    Mycket. Sen spelar det jättestor roll vilka krosstomater som används. Prova köpa en burk eurosjopper och en mutti polpa och könn skillnaden. Ni kommer aldrig mer köpa billigaste sorten. Det är ren skit och smakar inte hälften så mycket som ekologiska kvalitetstomater!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag brukar ha i en påse tacokryddor, då behövs ingen mer krydda tycker jag. Möjligen en skvätt sweet chilisås:)
    Krossade tomater, majs,gul lök,vit lök,rivna morötter, ibland creme fraiche om jag har det hemma. 

  • Anonym (Kaffedraken)

    600 gKöttfärs
     1 gullök
    50 g smör
    1 dl vatten
     1 burk passerade tomater
    3 dl Grädde
    1 msk Mörk soja
    1-2 Oxbuljong
    3 msk ketchup
    1 lagerblad
    lite pulver ifrån  bea sås
    Salt
    pepparmix
    paprikapulver
    vitpeppar
    grillkrydda 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ibland gör jag som mamma och mormor gör & gjorde - mer som en brunsås. Det låter lite skumt förstås, men då bryner jag färs med riven lök, kryddar med salt och vitpeppar och låter puttra i vatten och fond ett... tag. Reder sedan av med en enkel bottenredning om det behövs. Man kan ha i lite ketchup också om man vill vara riktigt autentisk ;)

    Gör jag mer bologneseinspirerat så har jag i rotsaker, tomat, vin, gärna bacon eller fläsk om jag har, och hela köret.


  • Anonym (Kaffedraken)

    Bland- eller nötfärs
    Gul lök
    Vitlök
    tomatpuré
    Kalvfond
    passerade/krossade tomater (helst mutti)
    oregano
    svartpeppar
    salt
    creme fraiche (naturell eller paprika/chili-varianten)
    en skvätt ketchup eller chilisås
     

    Toppas med riven parmesan och torrostade jordnötter :) 

  • Anonym (Kaffedraken)

    Den "gömda" grönsakssåsen:

    Lök
    Olja
    Morötter
    Celery
    Zucchini
    Vitlök
    Tomatpuree
    Crossade tomater
    Grönsaksbuljong
    Köttfärs

  • Anonym (Kaffedraken)

    Min är av den enklare arten.
    Köttfärs, lök, vitlök, riven morot, krossad tomat, basilika, timjan, köttbuljong, sällan vatten.
    Men gör jag nått, så är det riven selleri, rödvin och yamasa soja, även kan hjälpa med tomatpuré.


    Sen gör jag hellre en annan gryta om det ska va mer i.


    hur många meter var det? 88-ägd och avklarad!
  • Anonym (Kaffedraken)

    En heeelt annan variant: nötfärs el blandfärs, lök, vitlök, tomatpuré, chilisås, mango chutney, grädde, curry och svartpeppar. Den enda k-såsen jag får göra nu för tiden :)

Svar på tråden Snälla! Vad har du i DIN köttfärssås?