• Mjaooo

Nojjig morsa!

Hej

Jag är en person av den oroliga typen. Oroar mig ofta för saker som kanske kan ske längre fram och vanligtvis helt i onödan! Men men sån är jag!..

Mitt dilemma just nu är att vi till sommaren ska ut och resa med vår dotter på 1,5 år. Jag tänker ang transport till och från flygplkats tex hur gör man med bilbarnstol, airbags osv.. Vi ska resa och hälsa på släktingar till min sambo och dessa dricker rätt friskt. Det är inte olagligt att dricka och sedan köra bil vilket också oroar mig. Vet att det brukar drickas på rätt bra både vid stranden under dagen och även på kvällen om man är ute och äter el så.. Vi kommer vara beroende av dem och deras bil då vi bor hos dom och tyvärr ej gångavstånd till varken strand eller city.

För dom är det en självklarthet och en del av deras kultur. Känns som både min sambo och dem inte kommer att ta mig på allvar utan tycka att jag är löjlig! Men för mig är säkerheten prio 1!!

Hur gör ni andra som reser med småbarn?
    Tacksam för tips och råd!!        

• Svar på tråden Nojjig morsa!
  • Dixie

jag är inte särskilt nojig av mig  - men det låter ju inte alls bra........ 

kan ni inte hyra egen bil, ta med bilstol så slipper ni bekymra er + att ni kan bestämma lite själv vad ni vill göra! 

• evaoregon
    Dixie skrev 2012-05-04 20:46:00 följande:
    jag är inte särskilt nojig av mig  - men det låter ju inte alls bra........ 

kan ni inte hyra egen bil, ta med bilstol så slipper ni bekymra er + att ni kan bestämma lite själv vad ni vill göra! 
    Jag håller med och om ni av någon anledning inte kan hyra en egen bil så ordna i alla fall med en bilstol genom att ta med, hyra eller låna. 
  • Mjaooo

Ja det får nog bli så. Det som känns jobbit är att min sambo inte alls känner som jag utan blir typ irriterad och tycker jag tjatar och oroar mig hela tiden!

Ska jag vara ärlig hade jag helst sluppi åka alls! Men det är min sambos mor och far som bor utomlands och när de då bara ses ca 1 gång per år så anser dem att det är viktigt att vi kommer dit för att spenera tid med dom. Och gör vi inte detta så ska det gråtas och bli ett jäkla stå hej.. Verkligen inte min drömsemester utan snarare ett 2 veckor långt släktkalas!..

Dom är ju trotts allt vuxna människor som själva valt att flytta ifrån barn och nu barnbarn!

Svärmor säger att hon fixat bilbarnstol som hon lånat av någon granne men jag vet inte om jag känner mig så trygg i det! Blir nog bäst att ta med våran!

Åhhh ångest!        

• tahira

Men du kommer väl inte sätta dig i bilen med en chaufför som druckit alkohol? Det är ju fullständigt galet och oansvarigt, både med och utan barn!

Säg att du vill vara säker på att det är någon nykter som kör, annars stannar du hemma. Svårare än så är det inte!

Och om du är säker på att den som kör er kommer vara nykter, och alltså främst oroar dig för andra bilister, så ta med er bilstol för guds skull. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • evaoregon
    tahira skrev 2012-05-08 15:37:42 följande:
    Men du kommer väl inte sätta dig i bilen med en chaufför som druckit alkohol? Det är ju fullständigt galet och oansvarigt, både med och utan barn!

Säg att du vill vara säker på att det är någon nykter som kör, annars stannar du hemma. Svårare än så är det inte!

Och om du är säker på att den som kör er kommer vara nykter, och alltså främst oroar dig för andra bilister, så ta med er bilstol för guds skull. 
    Jag håller med!
  • Mjaooo

Klart jag inte kommer utsätta varken mig själv eller mitt barn för någon risk. Vet jag att den som kör dricker så stannar jag hemma! Men det som oroar mig är mest deras reaktion och det känns som dem kommer tycka att det är jag som är "knäpp" trotts att de är dem själva!

Ska nog maila min svärmor och berätta min oror redan nu så slipper vi ta det på plats ( vilket jag kanske oxå får göra)  

• gugeligu
    Mjaooo skrev 2012-05-16 12:45:33 följande:
    Klart jag inte kommer utsätta varken mig själv eller mitt barn för någon risk. Vet jag att den som kör dricker så stannar jag hemma! Men det som oroar mig är mest deras reaktion och det känns som dem kommer tycka att det är jag som är "knäpp" trotts att de är dem själva!

Ska nog maila min svärmor och berätta min oror redan nu så slipper vi ta det på plats ( vilket jag kanske oxå får göra)  

ja gör det men gör ocksåklart för din make redan nu att du faktiskt skiter i vad de tycker i frågan, det ÄR så
  • zest

Hejsan, jag undrar bara vilket land det är, trodde de flesta länder hade lagar som förbjöd fyllekörningar?

• tahira
    zest skrev 2012-05-16 14:19:03 följande:
    Hejsan, jag undrar bara vilket land det är, trodde de flesta länder hade lagar som förbjöd fyllekörningar?
    Jo, fast var gränsen går är ju olika från land till land. En viss promillehalt är ju tillåtet och i vissa länder, och delstater i USA är den gränsen oroväckande hög.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
Svar på tråden Nojjig morsa!