• Johanniis

    photoshop går inte att öppna upp

    när jag ska starta upp Photoshop så startar den som vanligt. men den går inte att öppna så man kan se programmet. ikonen är kvar längst ner på skärmen. provat starta om dator och installera om hela programmet... men fungerar ändå inte... någon som vet vad som kan vara fel??

  • Svar på tråden photoshop går inte att öppna upp
  • Ash

    Jag har flera skärmar kopplade till min dator och när jag byter mellan olika konfigurationer så kan det hända att program-fönster ligger på en skärm som inte längre är aktiv. I det fallet så ser jag bara ikonen nere i aktivitets fältet men när jag klickar på den så kommer aldrig programmet fram.

    Jag använder Win 7, och då gör jag såhär:
    Håller musen på ikonen i aktivitetsfältet och väntar på att miniatyrerna dyker upp.
    För musen till den miniatyr av det fönster jag vill få fram.
    Högerklickar på miniatyren och väljer att maximera fönstret.

    Då maximeras fönstret vanligtvis på den skärm som är aktiv så att man kan se fönstret.
    Sen brukar jag ta tag i programlisten och dra den nedåt för att flytta omkring fönstret på skärmen.
    Och i PSs fall så avslutar jag med att maximera fönstret igen för jag vill ha helskärm. Steget innan är för att flytta den icke maximerade positionen dit jag vill ha den.

    Om du änvänder någon annan version av Windows eller ett annat OS så går det säkert att göra något liknande.

    Låter inte riktigt som om det är problemet som du har tyvärr. Men om du tror att det kan vara det så testa.    


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Ash

    Får du upp splashen (loggan/bilden men text och tillverkare med mera) innan huvudfönstret ska dyka upp?
    Om du går in i aktivitetshanteraren, står det att programmet svarar eller inte svarar?


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Johanniis

    den startar som vanligt. när jag för över pilen på ikonen så ser jag programmet så där i miniatyr...... men den går inte att öppna......

  • Ash

    Har du nu eller vid något tillfälle haft fler än en skärm kopplad till datorn?

    Om du klickar på ikonen på aktivitetsfältet kan du se animeringen för minimering/restore?

    Ser du miniatyren så har programet startat men ligger någonstans du inte kan se.

    Det kanske finns säkert någon fil någonstans som innehåller positionen för program-fönsterna. Kanske möjligt att ändra/reseta något där.      


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Johanniis

    har försökt koppla hdmi till tv.... men nog tror jag ps har fungerat efter de?! du får gärna förklara lite lättare om jag ska förstå hur man ska göra :P

  • Ash

    Om du startar PS och sen trycker CTRL+N följt av ENTER så har du öppnat ett nytt PS-dokument. Om du sedan trycker F några gånger så växlar den mellan olika visnings-lägen.

    Poängen är att se om något dyker upp på skärmen i något av lägena och på så vis bekräfta någon slags respons.

    Går även att hålla koll på miniatyren och se om något händer där också.   


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Ash

    Det med att skapa ny fil och växla visningsläge påverkar inte andra skärman än den programmet visas på vad jag kan se när jag testa. Så det är dött lopp där.


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Ash


    Det enda jag kan tänka mig är att din dator tror att det finns en skärm till inkopplad fortfarande. För annars när man maximerar så maximeras programmet till den skärm som man har igång.

    Gå in på bildskärmsinställningar och kolla vad det står där. På bilden ser du ett exempel på hur det kan se ut om man har 2 skärmar inkopplade.
    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Ash

    CTRL+N fungerar bara för PS om du har PS aktivt. Du kan inte ha webbläsaren aktiv när du trycker ctrl+n. Klicka på PS ikonen.


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Ash

    Hittat något som kan vara intressant.

    För att flytta ett fönster man inte kan se.

    1. Se till att det inte är maximerat. (Se min första post)
    2. Tryck ALT+SPACEBAR och släpp.
    3. Tryck M och släpp.
    4. Använd piltangenterna för att flytta fönstret.

    Jag skulle rekomendera att du håller först höger eller vänster en längre stund. Sedan det motsatta.   


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
  • Ash

    Kul att det löste sig!

    Happy Photoshopping!  


    Photoshop. Inte bara klippa och klistra.
Svar på tråden photoshop går inte att öppna upp