• Anonym

    Phadiatoptest i Januari negativt men nu allergisk mot Pollen?

    Hej!
    Under hela livet har jag lidit av vad jag trott vara förkylning varje vår och augusti när björk och gråbo släpper ut sitt pollen

    i januari gjorde jag ett blodprov på VC PADIATOP som visade negativt
    nu i veckan var jag på en ny VC (pga flytt)  och de tog ett blodprov mot allergi, jag trodde de skulle ta pricktest men de svarade bara att nej vi tar bara blodprov

    men om de tog samma test och det blir negativt igen trots att jag har alla pollensymtom, svullna röda ögon, näsa, kliar, nyser, orkeslös, rinner ur näsa och ögon

    kan jag kräva att de gör ett pricktest? eller mer specifikt allergitest?
    jag är 30 år

  • Svar på tråden Phadiatoptest i Januari negativt men nu allergisk mot Pollen?
  • Allergiexperten

    Hej! Immunförsvaret är komplicerat och det är inte helt lätt att ge klara besked om allergier. Det du beskriver låter som pollenallergi trots att du inte fått positivt besked via testet. Besvär som kommer regelbundet under pollenperioden och inte annars behöver man egentligen inte få klart positivt besked via test att man är allergisk utan symtomen har redan visat det. 
    Alltså: är du symtomfri övrig tid men har symtom på vår och höst rekommenderar jag dig att ta till receptfria läkemedel mot dina symtom. Det som är minst lika viktigt är att undvika att utsätta sig för pollen, dvs byta kläder från ute- till innekläder, duscha varje kväll, inte vädra dagtid, inte hänga tvätt ute, tvätta av ansikte och händer ofta och borsta igenom håret. Vistas inte bland träd utan hellre på öppna platser och i närheten av vatten.
     Dessa råd gör att pollenhalten och symtomen på pollenallergi minskar. 
    Du kan också fråga om du kan få göra mer specifikt allergitest men risk finns att du inte heller där får ett klart besked. Pricktest och blodprov visar samma sak har, det är bara två olika analysmetoder.
    Vänliga hälsningar Anitha    

  • Anonym

    Men hur ska jag kunna veta vilket pollen jag är allergisk mot? Det finns ju flera stycken som pågår från vår till sensommar.

  • Allergiexperten

    Hej igen! Pollenperioden pågår från mars till oktober.
    Symtom på våren betyder allergi mot björk.
    Symtom på sommaren tyder på gräsallergi och symtom på hösten är oftast allergi mot gråbo.
    Det finns en mängd andra blommande växter som kan ge allergier men ofta har man en blandkänslighet för de växter som blommar samtidigt. Det vill säga får du symtom på våren är du björkpollenallergisk men kan också vara känslig för exempelvis al, vide, hassel och maskros. På sommaren kan du även vara känslig mot exempelvis prästkragar och nässlor och på hösten exempelvis lind och vass.
    Vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Phadiatoptest i Januari negativt men nu allergisk mot Pollen?