• millac­herie
    Äldre 4 May 18:17
    1775 visningar
    4 svar
    4
    1775

    Adpotera

    Hur har ni gått tillväga för att partnern som inte föder barnet ska bli vårdnadshavare och ha lika rättigheter? Hur går det till?

  • Svar på tråden Adpotera
  • Äldre 4 May 22:26
    #1

    När man inseminerar via klinik i Sverige löser det sig av sig självt då den andra mamman skriver på papper. I andra fall har jag ingen aning...

  • UoM
    Äldre 7 May 00:12
    #2

    Om ni använder en privat donator måste han ta på sig faderskapet och sen rekommendera att mamman som inte burit ska få adoptera. Detta kräver ju att man verkligen kan lita på donatorn och är medveten om att det kan ta lite tid innan allt är klart. Men då brukar det inte vara något problem. Om ni åkt till Danmark så tror jag att man får med sig ett intyg därifrån som man lämnar till familjerätten (tror jag det är) och då lägg faderskaps utredningen ned.
    Hoppas du blev lite klokare :)

  • presen­s k
    Äldre 8 May 11:07
    #3

    Insemination på klinik i Sverige: Skriva på papper före inseminationen plus efter förlossningen.

    Övriga fall: Faderskapsutredningen ska antingen läggas ner, med hjälp av kvitto från en utländsk klinik eller genom brist på information, eller så ska donatorn ta på sig faderskapet. Därefter ansöker ni om adoption hos er tingsrätt.

  • Annie2­012
    Äldre 1 Jun 18:27
    #4

    Vi barnproducerar i Sverige och har därmed skrivit på papper på kliniken. Men hur funkar det när bebisen är född? Kommer pappret automatisk hem, eller måste man kontakta någon/något? 


Svar på tråden Adpotera