• älskarminfamilj

    Vad tyckte ni om epiduralen ?

    Var skitnervös när narkosläkarn skulle sätta epiduralen på mig, är sjukt spruträdd i vanliga fall.
    Till min förvåning så kändes den knappt, vad tyckte ni andra ?

  • Svar på tråden Vad tyckte ni om epiduralen ?
  • Idaped

    Har inte provat men har beräknad förlossning i juni och har funderat mycket kring epiduralen. Ska bli intressant att se svaren i denna tråden :)

  • Blöjor111111

    Kändes inget jämfört med förvärkar att ta sprutan. Det negativa var att jag kände inte krystvärkar men fördjävligt ont gjorde det att föda barn oavsett.

  • GulTussilago

    Gjorde inte ont att ta, men jag tyckte inte att den hjälpte nåt större. Inte för de vanliga värkarna. Däremot kände jag inga krystvärkar. (vilket ju inte heller var så positivt) Vid andra förlossningen hade jag lustgas och TENS, fungerade mycket bättre tycker jag.

  • Pilu

    Bedövningssticken stack till litegrand men det enda jag kände av epiduralen var att det pirrade lite i ena benet när hon sprutade in vätskan, sticket kändes inte direkt nånting.

  • KMW

    Minns inte att jag tyckte själva nålen var jobbig alls. Jag hade jättemycket hjälp av EDAn och kunde sova en stund. Däremot stannade värkarbetet av och jag fick värkstimulerande dropp för att sätta igång allt igen. Lite trist, men jag fick en välbehövlig vila...

  • GulTussilago
    älskarminfamilj skrev 2012-05-08 17:57:42 följande:
    Vad är tens ?
    sv.wikipedia.org/wiki/TENS

    Som en liten freestyle med sladdar där det sitter klibbiga elektrodplattor i ändarna. Dessa sätter man på huden och så får man stötar. Man reglerar själv styrkan.
    Man kan hyra eller så gör man som jag å köper en på Clas Olsson (de som är avsedda för förlossningar har snabbläge för av och på. Jag fick trycka en massa på knapparna, men det var trevligt att ha nåt annat att koncentrera sej på )

    Jag tyckte att det fungerade utmärkt för värkarbetet hemma och på vägen in till bb (har en dryg timmes bilresa dit). Vid vissa värkar testade jag att ha den avstängde men det gjorde in i h*****e ont!
    När jag öppnat mig mer övergick jag till lustgas istället.

    Funkade förresten utmärkt även på eftervärkarna (och ryggvärk mm)
Svar på tråden Vad tyckte ni om epiduralen ?