• Äldre 8 May 23:31
    1986 visningar
    8 svar
    8
    1986

    Spermadonation

    Jag har under en längre tid funderat på att bli spermadonator. Det här är en tanke som jag hållit för mig själv och inte diskuterat med någon. Jag lever i ett samboförhållande med en sexårig underbar liten dotter. För några månader kontaktade jag Karolinska för att höra mig för hur det går till. Jag fick komma på intervju och provlämning. Efter några månader blev jag kallad till ett nytt samtal. Innan samtal två berättade jag för min sambo att jag ska till Karolinska för samtal om att bli donator. Min sambo blir lite chockad och uttrycker sitt missnöje men säger att det är min kropp och mina spermer.
    Kvällen efter mitt samtal har vi ett långt samtal. Jag inleder med att säga att inget är beslutat att jag vill diskutera igenom detta. Det visar sig att min sambo tycker det är väldigt fel med provrörsbarn över huvud taget och att det är sjukt att jag som frivilligt går med på något sådant här. Det här är värre än att vara otrogen eftersom det är helt onaturligt enligt henne. Det känns som om det inte finns någon gräns hur dåligt det är att donera spermer. Hon säger till och med att hon ska ta vår dotter och flytta här ifrån.

    Min fråga till forummet är : Är det en så stor sak att donera spermer för mig är det nämligen inte det.

    Anledningen till att jag gör det här för jag tycker att alla som kan ska få möjligheten att bli förälder.   

      

  • Svar på tråden Spermadonation
  • Äldre 8 May 23:39
    #1

    Jag tycker att det är en fin sak att göra och jag hade inte haft något emot om min kille skulle vilja göra det. Det är väldigt överdrivet att tala om att separera för en sån sak. Det är din kropp, dina spermier. Hon har inget med det att göra.

  • Äldre 8 May 23:58
    #2

    Tycker som föregående att du gör en fin sak.
    Tråkigt att din sambo har ett sånt synsätt ang det här. Låter lite väl extremt att lämna dig pga detta. Och kalla det otrohet, ja vad säger man?
    Gissar på att hon inte tycker om att du delar med dig av dina gener (en av dom vanligaste orsakerna att man inte donerar.)
    Skönt i alla fall att du har en avslappnad syn på genernas betydelse.
    Har själv fått donerade ägg och jag tycker inte gener är viktiga alls.
    Skulle hon tänka annorlunda tror du om hon fick veta att infertillitet är en sjukdom? För så är det.

  • Äldre 9 May 00:12
    #3

    Tack för dom värmade orden.

    Nej jag tror inte hon skulle tänka annorlunda om hon viste att infeertillitet är en sjukdom.
    En anledning till hennes åsikter kan vara att hon är adopterad. Hon tycker att man ska ta hand om de barn som finns inte skaffa nya i första taget.        

  • Äldre 9 May 00:19
    #4
    fredrikle1 skrev 2012-05-09 00:12:51 följande:
    Tack för dom värmade orden.

    Nej jag tror inte hon skulle tänka annorlunda om hon viste att infeertillitet är en sjukdom.
    En anledning till hennes åsikter kan vara att hon är adopterad. Hon tycker att man ska ta hand om de barn som finns inte skaffa nya i första taget.        

    Tycker hon har rätt i det, men det är ju heller inte alla som får adoptera, och inte den enda vägen till barn.
    Tycker hon är väldigt inskränkt.
  • Äldre 9 May 07:22
    #5
    fredrikle1 skrev 2012-05-09 00:12:51 följande:
    Tack för dom värmade orden.

    Nej jag tror inte hon skulle tänka annorlunda om hon viste att infeertillitet är en sjukdom.
    En anledning till hennes åsikter kan vara att hon är adopterad. Hon tycker att man ska ta hand om de barn som finns inte skaffa nya i första taget.        
    Så hon tänker inte skaffa några egna biologiska barn med dig då?
  • Äldre 9 May 08:04
    #6

    Vi har en sexårig dotter tillsammans

  • Äldre 9 May 08:11
    #7
    fredrikle1 skrev 2012-05-09 08:04:54 följande:
    Vi har en sexårig dotter tillsammans
    Då tycker jag att hennes argument faller lite...
  • Gördet­nu
    Äldre 14 May 10:52
    #8

    Är själv donator och tycker din sambos inställning är väldigt inskränkt och trist, men det handlar väl om en slags svartsjuka på primitivaste reptilhjärnenivå, hon vill ha monopol på dina spermier och vill inte att du ska få andra avkommor än med henne, detta fenomen är inte alls ovanligt. Min sambo blev bara glad och tyckte istället att det var
    fint av mig att ställa upp och skänka denna lycka åt de som inte kan få barn på annat sätt.

Svar på tråden Spermadonation