• SBP

    Bebis sova ute under pollensäsong?

    Hejsan!

    Min son som är ca 9 mån gammal sover alltid middag utomhus. Hans äldre syskon har också alltid sovit middag utomhus, de är idag 6 och 8 år gamla.
    Min äldsta son fick björkpollenallergi när han var 2 år gammal. Det var det året som det uppmättes otroligt höga halter med björkpollen under en period och han sov också utomhus detta år. Jag fick höra att det var väldigt tidigt att utveckla pollenallergi vid så låg ålder.
    Nu undrar jag om det är dumt att låta lillebror sova utomhus när det är björkpollen i luften? Är detta något som kan skapa pollenallergi eller kommer han bli allergisk ändå om han har anlag för det? Det är ju vad jag förstår ganska extrema halter av björk även detta år.
    Han har dock redan sovit utomhus alla dessa dagar med höga halter i luften så det kanske ändå är försent isåfall?
    Tacksam för svar och råd.

    M v h Sofie

  • Svar på tråden Bebis sova ute under pollensäsong?
  • Allergiexperten

    Hej! Allergi är till stor del ärftligt men man kan utveckla allergi trots att  man inte  har ärftlighet för det. I år är det, som du också skriver, stora halter av björkpollen i luften och jag skulle nog avråda från att fortsätta sova ute så länge halterna är så här höga.
    Om han utvecklar allergi eller inte går inte att svara på men mitt på dagen är det nog bra att ha honom sovande inne så länge björkpollen är i luften, då har du gjort så bra som du kunnat.
    vänliga hälsningar Anitha  

Svar på tråden Bebis sova ute under pollensäsong?