• NICU

    Allergi hos förälder = allergi hos barn?

    Hejsan!

    Jag har en fråga som jag inte tror att jag kan få besvarad, men hur stor risk löper mitt ofödda barn att få multipla allergier då jag har det?

    Jag är allergisk mot pollen och har astma sedan barnsben men har på senare år utvecklat korsallergier med pollen. Jag är i princip allergisk mot allt som korsar mot pollen; kryddor, stenfrukter, kärnfrukter, rotfrukter etc.

    Hur stor risk är det för min bebis att utveckla olika allergier? Vågar jag mata bebis med banan, äpple, nötter etc när han/hon blir större utan att riskera andnöd och svullna luftvägar?

    Vänliga hälsningar C

  • Svar på tråden Allergi hos förälder = allergi hos barn?
  • Allergiexperten

    Hej! Om man inte har föräldrar som har allergi så löper man ändå cirka 10 % risk att utveckla allergi, därefter ökar risken. Om ena föräldern är allergisk så ökar alltså risken att utveckla allergi till cirka 25 %. Men observera att man endast pratar om risk och man kan alltså vända på resonemanget och säga att i till exempel ditt fall har ditt barn alltså cirka 75 % chans att inte utveckla allergi alls. Men immunförsvaret är komplicerat och inte helt lätt att ge enkel beskrivning hur det fungerar. Det är heller inte bara ärftlighet som gör att man utvecklar allergi utan många andra faktorer har betydelse.

    Att ha diet till barn för att minska risken för att utveckla allergi rekommenderas inte utan vanlig kost är det som barnallergologer rekommenderar. Däremot rekommenderas att inte ge nötter till barn under 6-7 år på grund av att nötallergi kan ge kraftiga symtom med exempelvis svullna luftvägar.
    Vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Allergi hos förälder = allergi hos barn?