• tinato­on
    Äldre 10 May 12:26
    4567 visningar
    9 svar
    9
    4567

    Min 17månaders slår mig i ansiktet - vad göra?

    Som rubriken lyder har jag en 17månaders liten ängel som envisas med att slå mig (aldrig pappan) i ansiktet.
    Hon gör det, jag säger nej och att det gör ont, att jag blir ledsen och att man inte får göra så. Ändå fortsätter hon tills jag sätter ner henne eller går därifrån.
    Har både Jesper Juul och Lars Gustafsson i bokhyllan, men inte hittat orken att börja läsa dem än. Har dock läst Cecilia Moens Trygga barn trygga föräldrar och känner genuint att det är en AP-förälder jag vill vara.
    Har nån tid & lust att ge mig ett litet tips på hur jag ska hantera den här specifika situationen och hur jag ska få den lilla ängeln att sluta slå sin mamma med öppen handflata? 
    (Så lovar jag att ta mig i kragen och börja läsa ovanstående författare asap.)

    Tack på förhand för hjälp! 

  • Svar på tråden Min 17månaders slår mig i ansiktet - vad göra?
  • Äldre 10 May 16:21
    #1

    Säg nej, och avled med något annat. Hon är för liten för att kunna förväntas stoppa sig själv på tillsägelse :).

  • Äldre 10 May 16:25
    #2

    VISA att du blir ledsen.
    Hon gråter när hon gör illa sig - visa henne att andra också blir ledsna.
    Det är så dom lär sig empati, på ett sätt.
    Mamma kan också bli ledsen, liksom.

  • Äldre 10 May 16:51
    #3

    Hindra och tala om att det gör ont på dig att du inte vill att hon slår dig. Enkelt, tydligt och rakt bara. Och så får man göra så om och om och om och om igen . Avled .

    Rekommenderar mycket varmt: jesper Juul - konsten att säga nej med gott samvete. Kort, lättläst och mycket konkreta råd.  

  • tinato­on
    Äldre 10 May 17:23
    #4

    Tack för svar! :)

    Ja, det låter ju som att jag är inne på rätt spår för det där med att visa att jag blir ledsen har jag också testat flera gånger, och även visat både med min hand på henne och med hennes hand på mig hur man "klappar fint/snällt".
    Ska nog damma av den där Juul-boken jag har i hyllan, även om det råkade vara "Ditt kompetenta barn"... 

  • Äldre 29 May 11:40
    #5

    Mitt 23 mån gamla barn slåss också, men bara mig och ingen annan. Han är normalt väldigt kärleksfull men kan plötsligt slå till eller nypa. Ibland lyssnar han när jag säger - Nej man får aldrig göra någon illa! Du får vara arg! ect men ibland blir han hel vild och skattar menads han fortsätter slåss :( Jag blir så ledsen...käns som om det är just jag som gör fel, det är ju enbart mig han slår?


    Schatzi - efterlängtad och älskad från första stund
  • Äldre 29 May 16:03
    #6

    Jag brukar fundera på hur jag vill att mitt barn ska reagera om någon annan skulle slå henne i ansiktet. Vill jag att hon ska ignorera personen och börja prata om något annat? Eller vill jag att hon ska ställa till ett himla liv och visa att detta inte är ok? 

  • Äldre 6 Jun 03:26
    #7

    Du ska förhindra att hon slår Dig. Det är ingen mening att förklara för en så liten att det gör ont eller att Du blir ledsen. Hon vet knappast vad "ont" är.
    Det gäller för Dig att ligga steget före. Så fort hon gör en ansats att höja armen för att slå Dig , så fångar Du in hennes hand i ett stadigt grepp. Du håller handen och tittar henne stint i ögonen. Du behöver inte säga något alls. Håll handen tills Du ser att hon viker undan med blicken. DU ska inte vika undan med blickan. När hon har så att säga vikt sig, så släpper Du hennes hand ett ögonblick. tar sen handen igen och för den mot Din kind och säger med glad och vänlig röst: "klappa fint"
    Det här får Du kanske göra många gånger. Men hon kommer att förstå budskapet: det är förbjudet att slå sin mamma!
    Jag har praktiserat detta med mina fyra barn och med mina barnbarn. Det funkar. Det handlar alltså om att förhindra, förhindra och åter förhindra!

  • Äldre 17 Jun 13:49
    #9
    sagofröken skrev 2012-06-06 07:13:52 följande:
    Har inga råd men tror att det är en viktig mänsklig funktion de försöker lära sig. Min dotter, snart 17 mån, har också haft sina stunder av slå/nypa/göra illa - och bara mot mig, inte pappan eller någon annan. Känns helt självklart eftersom det är mig hon är mest och oftast fysiskt nära, tex vid amning, så jag blir en lämplig försöksperson :) som fler sagt här har jag gjort, Förhindra i första hand, förklara hur det känns och visa hur en klappar snällt. Känns som att hon åtminstone har börjat fatta hur det hänger ihop. Hon är jätteintresserad av vad som gör ont, hur en reagerar på smärta, och hur en tröstar. Hör hon t ex ett barn gråta tecknar hon "barn ont, ramlat", om pappan eller jag slår oss så ska hon pussa det onda precis som vi gör på henne osv. Så visst förstår hon men det är så klart ingen garanti för att hon kan behärska sig när impulsen kommer.
    haha så gullig unge
Svar på tråden Min 17månaders slår mig i ansiktet - vad göra?