• fredrikle1

    Donation

    För fem dagar sedan berättade jag för min sambo att jag hade planer på att bli spermadonator och att jag skulle till en klinik dagen eftter för samtal. Jag betonade att inget var klart.

    Nu fem dagar efter det första samtalet är min sambo fortfarande upprörd. Varje kväll har vi suttit uppe och diskuterat det här. Hon kan inte i sin vildaste fantasi förstå att man kan göra något sådan här. Att jag hade planer och att jag lämnat sperma för prov är allt hon tänker på. Hittills har hon enbart diskuterat det här med mig med det är enbart en tidsfråga innan hon kommer diskutera det med sina vänner och kanske är det lika bra att alla vet om mina planer. Jag hade annars tyckt att donation är en privat sak. Anledningen till att jag gör det är att jag vill att alla som kan ska kunna få barn. Vi har en sexårig dotter tillsammans

    Jag vet inte hur jag ska lyckas få min sambo komma över det här. För mig är det helt ofattbart att något sådan här kan påverka vardagen så mycket som mitt beslut om att jag kan tänka mig att donera min sperma.

    Allt känns så overkligt och ofattbart. Jag tror knappt på vad jag skriver. 

  • Svar på tråden Donation
  • Indiansommar

    I min (naiva??) värld är ett sådant här beslut något man diskuterar och beslutar tillsammans. Det kan väl ändå inte vara så viktigt för dig att du väljer att donera om hon är emot det och mår dåligt av det? Det måste väl vara viktigare för dig att hon mår bra i er relation än att någon för dig främmande person får din sperma? 

  • Ingen 1

    Har läst båda trådarna som du har skrivit och kan bara beklaga att din sambo inte kan förstå hur du känner och menar.

    Hoppas att du funderar på hur du vill ha det och gå efter ditt hjärta. Det är ditt beslut och jag kan tycka att du borde få göra som du vill. Hoppas att sambon inte flyttar från dig av bara denna anledningen.
    (Tänk om du väljer att inte donera och sen om det kommer något annat som stör din sambo och hon hotar med att flytta då också?)

    Jag och min man har ett barn som kommit till med hjälp av donatorsperma, vi är evigt tacksamma att vi kunde få den hjälpen och nu har ett underbart barn!!

    Det är brist på donatorsperma och jag beundrar dom som ställer upp o donerar!

  • Längtan03
    Ingen 1 skrev 2012-05-11 19:16:49 följande:
    Har läst båda trådarna som du har skrivit och kan bara beklaga att din sambo inte kan förstå hur du känner och menar. Hoppas att du funderar på hur du vill ha det och gå efter ditt hjärta. Det är ditt beslut och jag kan tycka att du borde få göra som du vill. Hoppas att sambon inte flyttar från dig av bara denna anledningen. (Tänk om du väljer att inte donera och sen om det kommer något annat som stör din sambo och hon hotar med att flytta då också?) Jag och min man har ett barn som kommit till med hjälp av donatorsperma, vi är evigt tacksamma att vi kunde få den hjälpen och nu har ett underbart barn!! Det är brist på donatorsperma och jag beundrar dom som ställer upp o donerar!

    Jag håller med. Har precis fått reda på att vi ska få barn och det genom donation. Är evigt tacksam att det finns människor som är villiga att donera för att andra par ska få möjlighet att bli föräldrar.
  • SunGirl

    Jag kan tycka att det är något man bör diskutera med sin partner innan man tar det beslutet själv. När man är i en relation kan man inte alltid tänka på vad man själv vill och att just ens egna åsikter om etik och moral är det "rätta". Din sambo kanske känner att hon vill vara den enda kvinnan som får föda "dina" barn, att hon vill att endast du och hon (nu när ni har en relation) ska ha barn tillsammans? Eller att hon vill att er dotter ska ha kontakt med övriga biologiska syskon om sådana kommer till? Det behöver inte vara av svartsjuka, utan kan vara av kärlek. Att en förälder känner, att skulle man veta om andra "biologiska" barn så vill man ha närhet till dem.

    Kan tillägga att jag personligen inte skulle ha några problem med det, jag har t.o.m. tagit upp frågan om att vara äggdonator med min sambo och han tyckte jag var galen som ens kunde tänka tanken (vi har ett barn). Jag tänkte som du, att varför inte hjälpa andra om man kan. Min sambo reagerade precis som din. Och är det en så stor sak för min man så är det absolut inte värt att göra det, min familj betyder mer än att jag ska få hjälpa andra.

Svar på tråden Donation