• Anonym
    Äldre 12 May 23:21
    1061 visningar
    2 svar
    2
    1061

    Allergifrågor

    Hej,
    jag undrar om man kan ta en antihistamintablett OCH kombinera dessa med nässpray och/eller ögondroppar som också innehåller antihistamin? Eller blir det för mycket antihistaminer då? Bör man istället lägga till en spray/droppar som innehåller kromoglikat?

    Finns det nån tablett man kan ta för t.ex skaldjursallergi? För att iaf kunna vara i samma rum och, i värsta fall, få det på mig... 
    Jag vet att allergitabletter kan provas för att motverka allergisk reaktion mot t.ex pälsdjur men kan det funka vid skaldjursallergi? Om ja, kan det funka mot andra allergier också?

  • Svar på tråden Allergifrågor
  • Äldre 13 May 19:48
    #1

    Hej! Är man allergisk och får symtom så behöver man hjälp att dämpa den allergiska reaktionen. Vad man sedan har reagerat mot vet man ju inte alltid. Antihistamintablett kan mycket väl kompletteras med både ögondroppar och nässpray om man har symtom från både ögon och näsa.
    Har du skaldjursallergi så beror det på hur kraftigt du reagerar på skaldjur. Skaldjur kan ge mycket kraftiga reaktioner om man är allergisk och man bör inte utsätta sig för det man inte tål. En god hjälp kan förstås vara att ta en allergitablett, alltså antihistamintablett, men att ta tabletten för att sedan utsätta sig för skaldjur om man är kraftigt allergisk är inte tillrådligt. 
    Alltså: det beror på hur kraftigt allergisk du är så svaret blir tyvärr inte mer exakt än så här.
    Vänliga hälsningar Anitha  

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 13 May 21:50
    #2

    Tack för svaret!
    Men det är alltså OK att ta både antihistamintablett OCH antihistaminspray/droppar? Jag har hört att det blir för mycket anthistaminer då. Att man istället bör ta en antihistamintablett men ska man ha droppar/spray så bör de vara kromoglikat, men så är det inte alltså? 

Svar på tråden Allergifrågor