• Hannah S

    Någon mer som bor i Mexiko?

    Känns som en övergiven trád, men jag hoppar in och säger hej i alla fall! Jag har bott lite fram och tillbaka i Mexiko under de senaste 7 áren, och har tillslut rotat mig i Playa del Carmen.  Gift sedan ett ár tillbaka, och väntar várt första barn om 3 mánader.

  • Hannah S

    japp, min man är mexikan. Hur hamnade ni i Mexiko dá? Studier, jobb eller flyttade kanske till kärleken....?

  • Hannah S

    Yes tráden kom igáng igen =) Kul!
    Jag har egentligen varit här i omgángar, reste runt första gángen, pluggade i DF andra gángen, och tredje gángen kom jag för att jobba och bosätta mig ett tag, dá träffade jag min man sá här är jag kvar!

    Jag övervägde att föda i Sverige,men bestämde mig för en privatklinik här istället. Kostar visserligen, men barnmorskan är jättebra, man fár eget rum och badrum och man fár ha bebisen hos sig pa rummet. Har fátt lyssna pá hjärtljud sen vecka 6, ultraljud varje mánad, är verkligen jättenöjd sá här lángt!

  • Hannah S

    Ja, det där med att UL skulle vara skadligt har jag oroat mig över, (man blir ju nojjig för allt när man är gravid!)  Jag har letat efter info, men det verkar inte finnas nágon studie som bekräftar detta, slutsatserna verkar vara att det kan ha en páverkan pá barnet, men man vet egentligen inte med säkerhet. Epidural sägs ju ocksá kunna vara skadligt för barnet, men jag máste läsa pá mer om det... Tänk att det är sá olika  frán land till land om vad man ska/fár och inte ska /fár göra!  Här t.ex fick jag förbud mot att äta choklad och absolut inget kaffe för att det kan framkalla missfall, medan i Sverige  är rekommendationen tre koppar kaffe om dagen och nágot choklad förbud har jag aldrig hört talas om... Här och även i USA  rekommenderas starkt kosttillskott med folsyra för att undvika allvarliga fosterskador, medan det inte alls verkar vara sá känt i Sverige. And the list goes on....
    Ja jag blir halvt galen! men jag tror att bäst är att informera sig, och sen helt enkelt bestämma vad man vill följa och inte.

    Diny, funderar ni pá ett syskon snart? =)
    Hoppandes, vart pluggade du? Jag var utbytesstudent pá U. Iberoamericana.

  • Hannah S

    Tack för tipsen!  Fast jag känner inte riktigt igen mig, tror Playa är lite one of a kind i Mexiko, kanske för att det dels är en rätt flummig plats att bo pá och dels för att folk här kommer frán alla världens hörn. Att föda vaginalt är inte konstigt alls, sá det ska nog gá bra hoppas jag =S, fast ibland när jag hör skräckhistorier om vaginal födsel, sá fár jag lust att byta till kejsarsnitt!

    Hoppas den tillfälliga flytten blir bra! Lycka till =) áh, det var ett tag sen jag var hemma, börjar sakna farmors köttbullar, pepparkakor och hundra saker till...

  • Hannah S

    Vi bor "mitt i smeten" just nu pá 5e avenyn, fantastiskt att vara ett stenkast frán stranden, inte lika kul med hög musik pá kvällarna! När jag blev gravid bestämde vi oss för att de var dags att köpa hus, det blir färdigt om ett par mánader sá dá fár vi lugn och ro, fast tyvärr inte lika nära till stranden... kommer att sakna att vakna och gá direkt ner för ett morgondopp eller en strandpromenad!
    Vad kul att du gillar PdC, om ni kommer igen kanke vi kan träffas!

  • Hannah S
    Diny skrev 2012-08-03 18:34:04 följande:

    vad härligt!! Mysigt med eget hus sen också! Ja det hade varit jättekul Är din man från playa del carmen eller hur hamnade ni där?
    Nej, han är frán Veracruz, fast han hade bott här ett bra tag innan vi träffades.
    Hoppandes skrev 2012-08-03 18:36:16 följande:
    Jo, det skiljer från Sverige. Tyvärr så trivs jag inte lika bra, mest pga en hemsk svärmor som tror sej veta bäst, men som inte haft ett enda rätt, som är enormt krävande och allmänt irriterande. 

    Har så tog de hål i Sophias öran utan att fråga. Men jag bestämmde mej för att låta det vara, det finns en million andra saker jag måste bråka om. 

    Vi ska köpa barnstol tills när vi kommer tillbaka, vilket märke hittade ni som man kan ha bakåtvänd? 

    Efter att ha bott i Frankrike, England, Turkiet och Panama så måste jag säga att Mexiko kommer näst sist. Bara före London.
    Jag tycker Mexiko absolut är bra som turist resemål, men som säkert, och bästa ställe att bo på med barn.... inte riktigt. 
    Men vi får se, det kanske blir bättre.

    va skönt med hus! Vi bor i lägenhet nu - HEMSKT. Mexikaner vet inte hur man bor i lägenhet - noll respekt. Som tur är blir ett av våra hus lediga i Januari när vi kommer tillbaka, så då blir det äntligen lungt! 
    Trákigt att du haft sá dáliga erfarenheter av Mexiko =S


  • Hannah S

    Förresten, hur har ni gjort med efternamn till era barn? Pappas och mammas blir ju automatiskt registrerat här, men har ni registrerat era barn i Sverige, och heter dom dá likadant där?

    Det kanske är en konstig frága, men jag har förstátt att man inte fár ha tvá efternamn i Sverige längre, i sá fall máste man registrera det ena som andranamn. Det blir ju helknasigt, t.ex pappa heter A B i efternamn, mamma heter C och barnet heter A C, i Sverige (om det jag hört nu stämmer) fár barnet  C till efternamn och A som andranamn, (om man nu inte vill ändra pá ordningen, men det blir ju ocksá krángligt) Har ni nágon koll pá det här?

  • Hannah S
    Diny skrev 2012-08-07 04:55:18 följande:

    Vi var också oroliga för det , att det typ sklle bli fel i papper och sånt(för ibland är de väldigt hårda med vissa papper i mexico) I sverige får man som du säger bara ha ett efternamn och vill man ha ett till så blir det mellannamn. Min dotter har pappans efternamn som mellannamn (Namn, pappans efternamn, mitt efternamn) vilket gör att i sverige är hennes "huvudefternamn" mitt och i mexico pappans.  I hennes pass står det namn, sen under det står det efternamn och där står båda hennes efternamn (pappans först och sen mitt) Hoppas du förstod min förklaring:D  För tillfället har hon bara svenskt pass men hon är registrerad här i mexico så hon räknas som mexikan också.
    Får man fråga hur gamla ni är här i tråden?(hihi alla två
    Ja som ni har gjort med namnen är nog bästa lösningen! When in Rome... Funderade mycket pá det där även när vi gifte oss, endel vänner i Sverige tyckte det var konstigt att vi behöll vára efternamn. Vi kör pá mexikansk sed sá länge vi bor här, och  om vi fár för oss att flytta till Sverige i framtiden sá byter kanske hela familjen till samma efternamn dá istället,

    Jag fyller 29 om ett par mánader, hur gammal är du själv? ;)
Svar på tråden Någon mer som bor i Mexiko?