• Modgun

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Ebba Caroline skrev 2012-05-14 20:08:24 följande:
    På sjukhus delar inte ens usk medicin till vårdtagarna.
    Det gjorde jag minsan på kk sahlgrenska. OM jag fick uppgiften deligerad utav en ssk.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:44:57 följande:
    Jo, jag har med gjort de då jag jobbat på sjukhus men pga jag är ssk-stud. Men det är ovanligt att ssk delgerar usk att ge medicin. Vet att det händer ibland på nätterna, iallfall där jag jobbar.
    Detta var på dag/kvällstid, och detta mitt under pågående apu. Så vad har det med att du är ssk student att göra?
  • Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 22:48:07 följande:
    Du fick alltså utbildning och skriftlig delegering av en behörig sjuksköterska?
    Utbildning? Du menar det där fåniga lilla papper med kuggfrågor? Eller du kanske medade medicinsk grundkurs?
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:54:23 följande:
    Medicinsk grundkurs är inte samma sak som läkemedelsutbildning.
    Nej men tillräckligt grundläggande för att man skall ha något slags hum om vad det handlar om. Något dylikt gick jag när jag blev anställd på mitt jobb, vilket inte var långt efter min praktik. 
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:53:42 följande:
    Jag tror att jag fick ge medicinen just för att jag är ssk-stud. Var alltså inte under någon praktik.
    Jaha och? Jag var också under utbildning. 
  • Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 22:59:28 följande:
    Jag menar att om du delat medicin utan skriftlig delegation har brutit mot lagen precis som den sjuksköterska som "delegerat" dig. En delegation av läkemedelshantering är per definition en skriftlig sådan annars är det ingen delegation.

Vad fin att du tar en viktig arbetsuppgift på så stort allvar. Det känns tryggt. (och visar varför delegeringsförfarandet är viktigt)
    Jag vet vad du menar, försökte vara ironisk.
    Så vitt jag vet så är det viktigare att fråga om det är ok för patienten innan något papper ska skrivas på, om vera 47 tycker det är helt ok att jag ger henne en panodil, så får jag faktiskt ge henne den. Jag vet vad en delegation är och hur man får den. En gång i halvåret får vi gå kurser  som masen håller, som just handlar om medicin och hantering utav den. 

• Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 23:01:18 följande:
    Det läskiga med "kuggfrågorna" är att många bommar dem.
    Det gjorde inte jag. Och har aldrig gjort det någon gång. Har tagit provet en gång om året (sedan 2005) i samband med förnyelse av min delegering. 

Var det något mer? 
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:01:42 följande:
    Nja, inte det. Jag har läst både med.grundkurs och läkemedskurser och de skiiljer.

Sista ids jag inte ens kommentera på, så töntigt.  
    Jag vet att det skiljer.

Vad är det som är töntigt? Jag gick en omvårdnadsutbildning. Det som kan klassas töntigt är att du påminner om en blåblodstant som ser ned på arbetare. 
  • Modgun
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 23:08:00 följande:
    Det heter inte delegation utan delegering!
    Men oj förlåt mig så hemskt mycket. Stackars patienter som får panodil och oxascand av en som råkade skriva fel. Hujeda mig, nu går det snart utför.
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 23:06:52 följande:
    Nej, det stämmer inte. Det spelar ingen roll vad patienten säger. Du får inte ge läkemedel utan delegation. Jag kan inte förstå varför man gör det. Varför tänker man inte på sig själv åtminstone om man nu är beredd att sätta patientsäkerheten åt sidan?
    JO det gör det. Ja du har inte hört talas om salutogent arbetssätt märker jag eller patientens självbestämämelse.
    Du tycker det är viktigare att märka ord. Nog om detta nu. Ska jobba imorn, och ge mina stackars vårdtagare deras medicin. *hoppas jag förstår hur jag ska läsa dos-kortet* 
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:10:05 följande:
    Jag skrev att jag nog fick det pga jag är ssk-stud men jobbar som undersköterska. Det är inte ens nåt du behöver kommentera.
    Varför gjorde du det då?
    Men det är klart. Ssk är så mycket finare. Om man nu ska vara så petnoga så skulle du väl inte heller få göra det? såvida du inte fick skriva detta lilla prov som man får göra , när man ska få delegering
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:15:59 följande:
    Nej, det spelar ingen roll vad din patient säger. Har du fått en delegering på att ge Agda hennes mediciner så är det skit samma om Agda säger nej. Det är inte upp till henne att bestämma.
    Ehh jo.
    Vill inte Agda ha, så får inte jag tvinga i henne sina mediciner. Det trodde jag du fick lära dig i skolan.
    Men om Agda VILL ha dom, så får jag ge dom. Så länge jag har delegering, och om det skett ett övertag.
  • Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 23:17:20 följande:
    Vad har ett salutogent arbetssätt med det hela att göra.(förutom att ett fint ord ) Det finns tydlig lagstiftning som styr läkemedelshanteringen inom vården av en anledning. Patienternas säkerhet.

Jag tycker inte att det är viktigt att märka ord. Däremot tycker jag att det är viktigt att sjukvårdspersonal tar sin uppgift på allvar och följer de lagar som finns. Tycker det är sorgligt att man inte tar sitt arbete på större allvar än så.
    Jag tar mitt arbete så väldigt stort allvar. Blir dock väldigt upprörd när många föringar mitt arbete. Jag älskar att arbeta med "mina" äldre, och är stolt över det arbete jag gör. Men det känns motigt när folk behandlar uskor som om vi inte ens vore vatten värda.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:22:47 följande:
    Nej, du får inte tvinga henne i medicinen. Men hon har inte med om du har delegering eller inte. Har du delgering på att ge Agda medicien så får du det även om hon inte vill att just du ska ge.
    Har det inte skett ett övertag, så kan Agda säga * "Anna" kan du vara så snäll och ge mig två panodil ur burken i badrumsskåpet? * Och jag får då ge Agda detta. Agda bestämmer ju själv över hur många panodil hon vill ha.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:23:56 följande:
    Ja, men nu var det inte det som det handlade om. Modgun hävdar att patienten/boenden kan bestämma vem som ska få delegering på medicin till dem, vilket de inte kan.
    VAR har jag skrivit detta? Ingenstans. Däremot så skriver jag att om det inte har skett ett övertag så kan vårdtagare fråga mig om panodil när de vill, och jag får ge dom det.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?