• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:15:08 följande:
    Varför gjorde du det då?
    Men det är klart. Ssk är så mycket finare. Om man nu ska vara så petnoga så skulle du väl inte heller få göra det? såvida du inte fick skriva detta lilla prov som man får göra , när man ska få delegering

Förmodligen för att jag var ssk-stud. Men nej, egentligen skulle jag inte fått gjort det eftersom jag var där i egenska av anställd undersköterska.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym (Ssk)
    Modgun skrev 2012-05-14 23:12:59 följande:
    Men oj förlåt mig så hemskt mycket. Stackars patienter som får panodil och oxascand av en som råkade skriva fel. Hujeda mig, nu går det snart utför.
    JO det gör det. Ja du har inte hört talas om salutogent arbetssätt märker jag eller patientens självbestämämelse.
    Du tycker det är viktigare att märka ord. Nog om detta nu. Ska jobba imorn, och ge mina stackars vårdtagare deras medicin. *hoppas jag förstår hur jag ska läsa dos-kortet* 
    Vad har ett salutogent arbetssätt med det hela att göra.(förutom att ett fint ord ) Det finns tydlig lagstiftning som styr läkemedelshanteringen inom vården av en anledning. Patienternas säkerhet.

Jag tycker inte att det är viktigt att märka ord. Däremot tycker jag att det är viktigt att sjukvårdspersonal tar sin uppgift på allvar och följer de lagar som finns. Tycker det är sorgligt att man inte tar sitt arbete på större allvar än så.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:15:59 följande:
    Nej, det spelar ingen roll vad din patient säger. Har du fått en delegering på att ge Agda hennes mediciner så är det skit samma om Agda säger nej. Det är inte upp till henne att bestämma.
    Ehh jo.
    Vill inte Agda ha, så får inte jag tvinga i henne sina mediciner. Det trodde jag du fick lära dig i skolan.
    Men om Agda VILL ha dom, så får jag ge dom. Så länge jag har delegering, och om det skett ett övertag.
  • Modgun
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-14 23:17:20 följande:
    Vad har ett salutogent arbetssätt med det hela att göra.(förutom att ett fint ord ) Det finns tydlig lagstiftning som styr läkemedelshanteringen inom vården av en anledning. Patienternas säkerhet.

Jag tycker inte att det är viktigt att märka ord. Däremot tycker jag att det är viktigt att sjukvårdspersonal tar sin uppgift på allvar och följer de lagar som finns. Tycker det är sorgligt att man inte tar sitt arbete på större allvar än så.
    Jag tar mitt arbete så väldigt stort allvar. Blir dock väldigt upprörd när många föringar mitt arbete. Jag älskar att arbeta med "mina" äldre, och är stolt över det arbete jag gör. Men det känns motigt när folk behandlar uskor som om vi inte ens vore vatten värda.
  • Anonym

Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:15:59 följande:

Nej, det spelar ingen roll vad din patient säger. Har du fått en delegering på att ge Agda hennes mediciner så är det skit samma om Agda säger nej. Det är inte upp till henne att bestämma.

Vad menar du? Agda har rätt att säga nej varken du eller någon kan tvinga i henne medicin.

• Ebba Caroline
    Modgun skrev 2012-05-14 23:18:54 följande:
    Ehh jo.
    Vill inte Agda ha, så får inte jag tvinga i henne sina mediciner. Det trodde jag du fick lära dig i skolan.
    Men om Agda VILL ha dom, så får jag ge dom. Så länge jag har delegering, och om det skett ett övertag.

Nej, du får inte tvinga henne i medicinen. Men hon har inte med om du har delegering eller inte. Har du delgering på att ge Agda medicien så får du det även om hon inte vill att just du ska ge.
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Ebba Caroline
    Anonym skrev 2012-05-14 23:21:12 följande:

Vad menar du? Agda har rätt att säga nej varken du eller någon kan tvinga i henne medicin.

Ja, men nu var det inte det som det handlade om. Modgun hävdar att patienten/boenden kan bestämma vem som ska få delegering på medicin till dem, vilket de inte kan.
  • Anonym (Ssk)
    stephanie 1987 skrev 2012-05-14 23:13:02 följande:
    Hört talas om egenvårdsintyg?
    Visst har jag de men det har knappast med den här diskussionen att göra. Att ge läkemedel går inte att skriva egenvårdsintyg på utan kräver delegering.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:22:47 följande:
    Nej, du får inte tvinga henne i medicinen. Men hon har inte med om du har delegering eller inte. Har du delgering på att ge Agda medicien så får du det även om hon inte vill att just du ska ge.
    Har det inte skett ett övertag, så kan Agda säga * "Anna" kan du vara så snäll och ge mig två panodil ur burken i badrumsskåpet? * Och jag får då ge Agda detta. Agda bestämmer ju själv över hur många panodil hon vill ha.
  • Modgun
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 23:23:56 följande:
    Ja, men nu var det inte det som det handlade om. Modgun hävdar att patienten/boenden kan bestämma vem som ska få delegering på medicin till dem, vilket de inte kan.
    VAR har jag skrivit detta? Ingenstans. Däremot så skriver jag att om det inte har skett ett övertag så kan vårdtagare fråga mig om panodil när de vill, och jag får ge dom det.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?