• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Anonym (Sofie)

Inom all vård så tror jag att vi behöver de yrken som finns idag. Även om det inte alltod är ekonomiskt försvarsbart alla gånger så behöver vi både usk, ssk, läkare, städare, vaktmästare mfl. Vi skulle inte kunna ge den goda(nästan alltid) vården vi gör idag om vi inte samarbetade alla yrkeskategorier. Patienten skulle inte må bra av det, varken fysiskt eller psykiskt. Sen så finns det tyvärr bittra sura och taskiga usk, ssk och läkare som inte platsar inom vården alls. Det kan likaväl vara bittra usk Gerd som har några år kvar till pensionen som är trött på allt och alla(speciellt på ssk för att de har andra uppgifter) och då går det ut över vårdtagaren som inte kan tala pga stroke eller den stackars dementa vårdtagaren. Det kan också vara ssk Ulrika som anser sig mycket bättre än usk eftersom hon kan känna sig viktig med alla sina dokument och hon slipper "torka skit" och städa. Och det kan vara den sura läkaren Anders som inte förstår patienten när han eller hon kommer med sitt problem och behöver vård. De flesta av oss har nog träffat på antingen Gerd, Ulrika eller Anders liksom vi träffar på andra människor i andra yrken som inte heller platsar på sin arbetsplats.

• Anonym
    JA77 skrev 2012-05-15 08:43:07 följande:
    Jag förstår inte hur insatta i denna tråd aldrig kan använda begreppen rätt! Det heter DELEGERING (inte "deligering"). Du får en delegering på ett visst moment, inte en "delegation" (eller det felstavade "deligation". ) En DELEGATION är någonting helt annat, t.ex en grupp politiker från ett land som är på statsbesök.
    Du kan ha en uppgift delegation. Kolla i Svensk handordbok innan du uttaltar dig så tvärsäkert!
  • Anonym
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-15 06:29:11 följande:
    nej de städas mellan varje patient såklart och kan knappast stå ostädade tomma till något bolag kommer.
    Det städas oftast av undersköterskorna och om barnmorskan hinner hjälper hon till, men det ligger på undersköterskan.
    Biträden trodde jag knappat fanns kvar på svenska sjukhus längre, har inte träffat någon på över 10 år i alla fall.

Inte på Lunds KK. Låg där från torsdag till tisdag utan städning om man bortser att någon av tjejerna svepte över sängen med ett sprittrasa mellan patienterna. Inte golv, inte toaletter, inte dusch. Skitäckligt!
  • Soolrosen

Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Det skulle för det första inte gå ekonomiskt.... och skulle man dra ner på personal och bara ha ett fåtal sjuksköterskor så kanske det funkar ekonomiskt... men då undrar jag, hur ska det funka i hemtjänsten?? lite svårt att vara på olika platser samtidigt.. och dessutom är det dubbelbemaning på vissa ställen.
    Det är helt omöjligt.. då skulle hur många som helst få vänta på mediciner, mat, ja omvårdnad överhuvudtaget.  De flesta ska ha sina mediciner samma klockslag varje dag dessutom... hur ska du göra då? om man bara har några få sjuksköterskor...

nej vården klarar sig inte utan sina undersköterskor.. det bara är så acceptera det

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-14 18:03:22 följande:
    Förklara för mig hur det blir dyrare att ansälla ssk istället för usk, hur det skulle bli att man anställde flera personer? En ssk kan gå för två usk.
    Konstig inställning att tro att en sjuksköterska skulle kunna göra två undersköterskors arbete! Bara för att man har en högskoleutbildning kan man inte jobba dubbelt så fort. Jag tror på en lagom mix av läkare, sjuksköterskor och undersköterskor. På samma sätt som jag tror på en bra blandning av förskollärare och barnskötare i barnomsorgen. Själv jobbar jag inte i vården, men har både sjuksköterskor och läkare som vänner, inte en enda av de utruycker sådana åsikter som du ts. Jo, jag har också Unviersitetsutbildning, massor av år som gett mig massor av kunnande och kompetens, men jag tror inte jag skulle hinna två personers arbete för det.
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 10:17:40 följande:
    Till viss del kan jag hålla med. Att man skulle behöva göra lämplighets bedömningar av personer som ska arbeta med människor. men det gäller knappast bara sjuksköterskor och skulle tyvärr inte vara praktiskt genomförbart.
    Hur definierar de en djupintervju förresten?
    Ja, jag tänker inte gå in på alla djupintervjuer som finns att ta till inom olika organisationer som man i framtiden skall arbeta inom.

Jag har en fil kand och examen i personal och administration. Jag vet vad jag pratar om. Tro mig. Det värsta är om det finns en hierarki inom ett företag. Istället för att respektera alla medarbetare och deras uppgifter. Sådana personer har inte i organisationer att göra och där kommer många ssk in, tyvärr.
  • Jättekul
    Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:
    Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Det skulle för det första inte gå ekonomiskt.... och skulle man dra ner på personal och bara ha ett fåtal sjuksköterskor så kanske det funkar ekonomiskt... men då undrar jag, hur ska det funka i hemtjänsten?? lite svårt att vara på olika platser samtidigt.. och dessutom är det dubbelbemaning på vissa ställen.
    Det är helt omöjligt.. då skulle hur många som helst få vänta på mediciner, mat, ja omvårdnad överhuvudtaget.  De flesta ska ha sina mediciner samma klockslag varje dag dessutom... hur ska du göra då? om man bara har några få sjuksköterskor...

nej vården klarar sig inte utan sina undersköterskor.. det bara är så acceptera det
    Ja visst är hela tråden löjlig. Det har jag sagt från början. TS kallar sig själv för läkare men kan inte svara på frågan att det är en ekonomisk omöjlig situation för hon är ingen ekonom. hahaa
  • Anonym
    Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:

Nej, det kan man vara tacksam för! Mamsen hade hjälp 14 dagar, efter en op, med enklare uppgifter från hemtjänsten. Det kom 17 olika personer. Flera av dem hade nog aldrig skött sig eget hushåll än mindre någon annans. Relevant utbildning var de långt i från. De visste inte hur man torkar disken, vrider av disktrasan, att det är bra att tvätta händerna före man tar i grönsaker som skall ätas råa. Nu är mamsen fullt klar och med mål i mun och kan säga ifrån och förklara, men för alla dem med t.ex. afasi som får hjälp måste det vara förfärlig!
  • JaneDoe10

Klart man kan ersätta undersköterskor med sjuksköterskor. Antagligen vore det bättre för patienterna också (jag är uska och har alltså jobbat med måånga sådana.) men varför skulle man vilja gå på universitet 3 år och ändå hålla på och tvätta/diska/städa/servera mat/duscha/byta blöjor? Man sänker ju statusen på syrror avsevärt om man gjorde så.

Älskade lilla hjärta <3 11.03.16 <3
  • Anonym
    JaneDoe10 skrev 2012-05-15 10:49:51 följande:
    Man sänker ju statusen på syrror avsevärt om man gjorde så.
    Precis som man gjorde för undersköterskorna när sjukvårdsbiträdena som städade, bäddade och skötte maten försvann.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?