• Jättekul

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym skrev 2012-05-14 22:05:40 följande:
    Nej det är inte ekonomiskt försvarbart och inte möjligt heller.
    Precis
  • Jättekul

Komvux i många kommuner köper in många många kurser. De startar flera ggr varje år. Omvårdnadsutbildning till usk. Jättemånga människor i alla ¨åldrar söker den och med olika erfarenheter från arbetslivet. Den är på ett år och du blir usk när du är klar.

• Jättekul
    Ebba Caroline skrev 2012-05-14 22:32:49 följande:
    Fortfarande, man blir BEHÖRIG att anställas som usk.
    Vad är det för skillnad menar du?
  • Jättekul
    Anonym (sjuksköterskan) skrev 2012-05-15 06:35:58 följande:
    Som svar på TS fråga, jovisst kan man ersätta usk med en ssk och så görs också på flera håll inom just Landstinget på flera avdelningar.
    Det skulle absolut göras i mycket större grad om det inte vore pga bristen på sjuksköterskor i landet.
    Men annars är det ju smart såklart av arbetsgivaren att anställa en ssk i stället för en usk, då man får högre kompetens för nästan samma pengar då det skiljer så lite i lön.
    Det blir lättare med bemanning och liknande om man bara har ssk, eller majoriteten i alla fall.

Inom kommun ser det annorlunda ut och jag tror att där är det svårare att motivera detta.
    Ja och inte lär ni få upp lönerna om ni anställs på en tjänst som en usk kan göra. Något för facket kanske.
  • Jättekul
    Anonym (30 år i vården) skrev 2012-05-15 07:20:30 följande:
    Faktiskt så är det inte så himla länge sen uskutbildningen var grundutbildningen för ssk. När man läst de första 2 åren (anatomi, mikrobiologi,, farmakologi, sjukdomslära, psykologi bla) var man uska. Därefter jobbade man 1 år och läste sen ytterligare 3 terminer och var då färdig ssk.
    Många av de uskor jag har jobbat med har gått samma väg, men inte fortsatt till ssk. Och skillnaden mellan mitt och deras jobb är hårfin. Jag delar mediciner, tar artärgas, ger injektioner och infusioner (usk har delegation på vissa  i.c och s.c inj där jag jobbar).... Ska man sammanfatta så sköter vi ssk beredningsrummet samt allt "pappers" (fast på dator) och telefonjobb. Den tristaste biten alltså....Alltför ofta hinner jag knappt se patienten annat än vid medicindelning eller ronder. Kanske skulle det vara annorlunda om jag jobbade inom äldrevården eller kommunen, men för varje år som går får jag allt mindre tid med patienten så det är uskorna som står för den patientnära vården. Jag skulle aldrig kunna göra mitt jobb om jag inte hade kompetenta uskor som skötte markservicen.

Och jag skulle aldrig vara så förmäten att jag dömer ut en hel yrkeskår bar för att de inte är akademiker.
    Nej, men det är skrämmande i vår moderna tid att en del gör det. Speciellt här på FL och då är de inte ens klara ssk än.
  • Jättekul
    mysan83 skrev 2012-05-15 07:35:21 följande:
    De bytte ut alla uskor på natten på hjärtkliniken på mitt sjukhus för ett halvår sen, nu har de kommit på att det inte funkar så de anställer nya uskor igen. Det skulle aldrig funka med bara ssk. Många, framförallt nya, är för "fina" för att ställa sig och torka rumpor och bre någon ostmacka.
    Sen är det en kostnad också. SSK kommer aldrig komma upp i sina lönekrav om det ssk ska ersättas med usk.
  • Jättekul
    Queenie70 skrev 2012-05-15 09:25:25 följande:
    Självklart går det att byta ut, så länge de vill och får möjlighet att utföra samma arbetsuppgifter som en undersköterska idag gör.
    Är det ekonomiskt försvarbart?
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 09:52:16 följande:
    Är djupintervjuer för för ansökan till ssk utbildningen verkligen ekonomiskt försvarbart

Som jag tolkar frågan så är svaret självklart. Ja, det går att ersätta alla undersköterskor med sjuksköterskor eftersom de har kompetensen att göra jobbet.  Självklart måste man då bortse från sjuksköterskebrist och pengabrist. Men jag tycker inte att det skulle vara en bra idé.
    Djupintervjuer är ekonomiskt försvarbart. Det finns alldeles för många ssk som inte är lämpliga för sitt arbete. 
    En del saknar empati en del är snobbiga mot sina medarbetare. Vilket kan resultera i att organisationen brakar samman med en massa sjukskrivna medarbetare. Så, ja det är ekonomiskt försvarbart att ha intervjuer vid ansökan till ssk-utbildningen på dem som har kommit in på utbildningen. 
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 10:00:54 följande:
    Om organisationen rasar samman för att en sjuksköterska är "snobbig" brister det i ledningen och har inget med intagningen till sjuksköterskeutbildningen att göra.

Visst finns det sjuksköterskor som är olämpliga för sina jobb liksom det finns olämpliga personer inom alla yrkeskategorier. Där har sjuksköterskor ingen särställning och det skulle krävas intervjuer på mängder av andra både högskole- och gymnasienivå utbildningar.
    När man ska arbeta med männiksor på det sättet som en ssk ska göra då tycker iaf jag att man ska ha djupintervjuer för lämplighetens skull.
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 10:00:54 följande:
    Om organisationen rasar samman för att en sjuksköterska är "snobbig" brister det i ledningen och har inget med intagningen till sjuksköterskeutbildningen att göra.

Visst finns det sjuksköterskor som är olämpliga för sina jobb liksom det finns olämpliga personer inom alla yrkeskategorier. Där har sjuksköterskor ingen särställning och det skulle krävas intervjuer på mängder av andra både högskole- och gymnasienivå utbildningar.
    BRISTER i ledningen hahaha. Ja, det brukar heta så när man inte vill ta ansvar för sin eget uppträdande.
  • Jättekul
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 10:17:40 följande:
    Till viss del kan jag hålla med. Att man skulle behöva göra lämplighets bedömningar av personer som ska arbeta med människor. men det gäller knappast bara sjuksköterskor och skulle tyvärr inte vara praktiskt genomförbart.
    Hur definierar de en djupintervju förresten?
    Ja, jag tänker inte gå in på alla djupintervjuer som finns att ta till inom olika organisationer som man i framtiden skall arbeta inom.

Jag har en fil kand och examen i personal och administration. Jag vet vad jag pratar om. Tro mig. Det värsta är om det finns en hierarki inom ett företag. Istället för att respektera alla medarbetare och deras uppgifter. Sådana personer har inte i organisationer att göra och där kommer många ssk in, tyvärr.
  • Jättekul
    Soolrosen skrev 2012-05-15 10:41:56 följande:
    Ni som anser att det går att ersätta.... det märks att ni inte har någon erfarenhet av hemtjänsten.

Det skulle för det första inte gå ekonomiskt.... och skulle man dra ner på personal och bara ha ett fåtal sjuksköterskor så kanske det funkar ekonomiskt... men då undrar jag, hur ska det funka i hemtjänsten?? lite svårt att vara på olika platser samtidigt.. och dessutom är det dubbelbemaning på vissa ställen.
    Det är helt omöjligt.. då skulle hur många som helst få vänta på mediciner, mat, ja omvårdnad överhuvudtaget.  De flesta ska ha sina mediciner samma klockslag varje dag dessutom... hur ska du göra då? om man bara har några få sjuksköterskor...

nej vården klarar sig inte utan sina undersköterskor.. det bara är så acceptera det
    Ja visst är hela tråden löjlig. Det har jag sagt från början. TS kallar sig själv för läkare men kan inte svara på frågan att det är en ekonomisk omöjlig situation för hon är ingen ekonom. hahaa
  • Jättekul
    Tom Araya skrev 2012-05-15 12:41:26 följande:
    Visst kan en SSK göra en USKA's jobb men varför ska de?
    Om USK'or tas bort krävs fler SSK.
    Alla har inte lust att läsa till högre nivå, var får vi då tag i personal?
    SSK har högre utbildning och därmed bättre betalt, alltså skulle det bli dyrare att ersätta en USKA med en SSK.
    Var ska dessa extrapengar komma ifrån?
    Varför ska vi ha SSK att göra en USKA's jobb när USKA'ns jobb klaras med lägre utbildning än SSK?

Jag röstade nej eftersom det praktiskt och ekonomiskt är idioti att ens fundera på det.
    Ja, det har vissa av oss försökt tala om MEN TS är läkare och INTE ekonom har vi fått förklarat för oss.
  • Jättekul
    Tom Araya skrev 2012-05-15 15:46:55 följande:
    Okej men nu har du en del att svara på, till exempel hur du har räknat.
    Det försökte vi få fram igår men det gick inte.
  • Jättekul
    Ebba Caroline skrev 2012-05-15 15:49:43 följande:
    Fast även om du saknar empati när du börjar läsa till ssk så lär man sig det uner vägen. Man lär sig i hur man ska bemöta andra människor.
    Ja, men det kan man aldrig lära sig fullt ut. Nu pratar jag inte om dig.
  • Jättekul
    Anonym (Pia) skrev 2012-05-15 15:54:36 följande:
    Nej, nu drar jag mig ur tråden. Men fortsätta att skriva ni andra
    Vi väntar fortfarande på hur du har räknat eknomiskt samt hur en ssk skall kunna ersätta 2 usk.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?