• Anonym

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Ebba Caroline skrev 2012-05-15 16:01:21 följande:
    En mängd bra saker.
    Som?
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-05-15 15:42:22 följande:
    Jag förstår inte de här trådarna. Ligger SSK och uskorna i krig? Arbetar ni inte tillsammans? 
    Jag förstår inte heller dem. 
  • Anonym
    Anonym (Läkarstudent) skrev 2012-05-15 17:23:58 följande:
    . USKAns arbete innefattar en hel del slask och skit bokstavligt talat, det är vårdavdelningens minst komplicerade jobb och har således också lägst utbildningsgrad och lön. 

Men vilket viktigt jobb absolut nödvändigt våd vården av sjuka människor. IVA-patienter brukar vara ganska "slaskiga och skitiga" som du så fint uttrycker det. Det är bara på film döden alltid är vacker...i verkligheten är bajs, spyor, kiss , blod och diverse annat "slask".
  • Anonym
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-15 21:50:28 följande:
    Halllåååååååå!! Skit samma vem som gör vad!! Ssk har en längre utb. är usk:orna.. Vi ssk har även befogenheter att ställa omv. diagnoser, skriva omvårdnadåtgärder.. vi har reell och formell kompetens... Vi är lite finare och lite bättre än undersköterskorna... Skrattande Uska jobbar du med för att du inte kommer in på ssk utb. eller att du inte orkar plugga eller har den möjligheten.. Annars skulle alla vara sjuksköterskor!! Moahahaha!! 
    Hahaha det var det dummaste jag läst. Jag förstår nu att intagningspoängen är alldeles för låg på ssk. De tar ju in vad som helst.
  • Anonym

Vad vill man uppnå med att kalla sig ssk på fl när man inte är det?

• Anonym
    Jättekul skrev 2012-05-14 21:49:34 följande:
    Jag har alltid förespråkat lämplighetsintervjuer innan man börjar universitetet för ssk och läkare.
    Tyvärr hjälper inte det för alla skärper sig när det väl gäller.
    Vad man borde göra, även om det är etiskt fel, är att smygfilma och utvärdera och helt enkelt sätta betyg på folk och ge dem lön efter det.

När man ligger på sin brits med 40 graders feber, tarmar i kläm och dubbelsidig lunginflammation (som det visar sig sen) och är medtagen så bör man bemötas av empati inte de ragator jag fått springa på.
    Sen hör man hur de är såååå trevliga i sköterskerummet med varandra, som om det egentligen spelade roll.
  • Anonym
    tro hopp kärlek skrev 2012-05-16 15:27:58 följande:
    LITE OT:

Livet handlar om så mycket mer än status, det handlar om drömmar och att man ska göra det man vill, det man trivs med. Det finns inget jobb som är mer eller mindre värt inom sjukvården. Alla är lika viktiga , allt ifrån dem som städar lokalerna upp till läkarna. Vi är bara människor, och så länge som du inte ser det så kommer du inte att bli en bra ssk eller arbetskamrat. Att respektera människor oavsett, att aldrig döma ngn innan du gått i dens skor. Ha en bra sjuttonde maj/kristihimmelsfärd dag
  • Anonym
    Vackert skrev 2012-05-16 19:39:59 följande:
    Buscemi & Pretty Poppy, att ni orkar!
    vaddårå? 
  • Anonym

Jag tycker att det är löjligt att man ersätter uskor och iträden med sjuksköterskor. Det behövs inte 3 år på högskolan för att vara pottkusk.

• Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-16 23:02:42 följande:
    Omvårdnaden är rätt mycket mer och avancerad än det...
    Mycket behöver man inte 3 års utbildning för. Om du påstår det så överskattar du din utbildning enormt.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?