• Anonym

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Anonym (men knas) skrev 2012-05-16 23:12:42 följande:
    En sak är då säkert. Sådana som dig har verkligen inget inom vården att göra!
    Hahahahahaha
    Tack för dagens garv. Jag kiknar av skratt av ditt svar.

Därför förtjänar ni den arbetsmiljö och lön  ni har också
    För du säger att ni faktiskt bara gnäller för gnällandets skull och behöver ingen avlastning med posskuskandet.

Hade du haft lite koll på dina tankar hade du insett att du inte vet vilken branch jag jobbar i.
  • Anonym
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-16 23:13:09 följande:
    med din inställning menar jag.
    Spring du och töm dina pottor och känn dig stolt över att det behövs läsas massor av år av OMVÅRDNAD för att tömma bajspottor!

Hädanefter stödjer jag inte alls sjuksyrrornas kamp, det gjorde jag innan.
    Your loss.
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-05-16 23:25:32 följande:
    Men FORTFARANDE!!!! Syrran har MINDRE antal patienter! Och om man är två ssk får man väl dela upp det som det passar avdelningen! Fortfarande kan en SYRRA göra allt...det kan inte en uska! Så är det bara!!!!! Och är man inte nöjd med det får man väl gå till socialstyrelse och kräva ändringar i regelverket.

Självklart komme inte uskorna att försvinna bara för att jag anser att syrrorna kan göra rubbet på en avdelning utan uskor. Men jag svarar ju på frågan i TS!!!! Ja, du kan lätt byta ut en uska mot en syrra! Rätt upp och ned! 
    Jag antar att du arbetar som ssk? Skulle du hellre se att avdelningarna endast bestod av ssk och att uskornas tjänster togs bort från vården helt och hållet?
  • Anonym
    Scream2 skrev 2012-05-16 23:46:53 följande:
    Kanske är det det som på sikt kommer att ske? Eller inte...för då måste platserna på ssk utbildningarna utökas enormt vilket leder till att många fler kommer in som kanske inte har där att göra....

Om du läst mina inlägg så kan du också notera att jag inte tror enbart ssk bemanning är passande för alla typer av avdelningar.

Men varför inte sträva efter så hög kompetens som möjligt inom vården? Är det fel?   
    Jag har faktiskt ingen åsikt om hur vården ser ut i Sverige, senast jag var i kontakt med sjukvården var när jag födde barn för snart åtta år sedanGlad 

Jag undrade mest hur du som ssk ser på det. Självklart ska kompetensen vara så hög som möjligt. Inget snack om den saken.  
  • Anonym
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-16 23:47:55 följande:
    LOL, du verkar väldigt förvirrad.
    För det första gnäller jag inte och är inte missnöjd med mitt jobb det allra minsta.
    Har aldrig hört talas om posskuskandet??Obestämd 
    Jag skiter lite fullständigt i vilken branch DU jobbar i.faktiskt. Om du hade haft
    koll på dina tankar  hade du insett att jag inte intresserar mig i något som rör dig. Jag bara konstaterar att personer med din inställning inte har något att göra i vården PUNKT liksom;)

Min lön skiter jag också ganska mycket i. Bara jag får en lön. Att vårdyrket är underbetalt är inte någon nyhet direkt du, så det var jag väl medveten om när jag valde yrke. Dock valde jag det inte för lönen,utan för att jag vill arbeta inom vården med allt som hör därtill. Att det krävs värsta utbildningen har jag aldrig yttrat vet inte vart du snurrat i dig det ifrån. Jag hör inte till dom som bedömer folk efter utbildning. 
    Dock tycker jag att man ska vara kompetent på det personliga planet och i sin inställning till andra människor
    för att arbeta inom vården överhuvudtaget och den delen har inget med utbildning att göra.

Tömma bajspottor... tjaa du. skulle det behöva göras på mitt jobb hade jag gjort det utan att varken gnälla eller reflektera över det. Bajsar gör liksom alla. Den kommentaren säger mer om dig.

Och ja. givetvis skiter jag även i om du stödjer syrrornas kamp eller eller ej.  Förstår inte varför du ens nämner det som om det hade intresserat mig på något vis. 
    Gör inte bort dej mer det blir bara pinsamt.
    Du påstår nu att du skiter i vilken branch jag jobbar i men ditt första påhopp inleddes med att jag INTE ska jobba inom vården. Så jo, du bryr dej.

Alla med normal hjärnkapacitet inser att det är en felskrivning. Anmärkning på stavning är inte tillåtet så du är anmäld och kommer inte kunna skriva anonymt. Där fick du för din agressiva ton. :-P

Att du bedömmer 3 år som värsta utbildningen säger MASSOR om dej eftersom jag pratade om bla tömmandet av pottor.  Att vara kompetent på det personliga planet är DU inte rätt person att tala om eftersom din diskussionstil bygger på påhopp och det är inte alls moget.
  • Anonym
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-17 00:20:11 följande:
    Om man ser på undersköterskeyrket som att det handlar om att tömma bajspottor, och alltså på patienterna som någon slags "bajsmaskin" tycker jag inte att man har  i vården att göra. Är det ett påhopp menar du? Tycker du att din diskussionsstil skulle bygga på mindre påhopp?
    Fortfarande fattar jag inte var du får det ifrån att jag bedömer 3 år som värsta utbildningen??  
    Pracka inte på mig åsikter som du hittat på, tack!
    Du tolkar allt som patienter som bajsmaskiner och efter den snedvridna tolkningen lyckas du vrida till det att man inte har i vården att göra?
    Jösses. Jag hoppas för ALLT i världen att du INTE jobbar i vården eftersom du inte har förmåga att läsa och tolka text!!!!

Förfärande i så fall.
  • Anonym
    Anonym (men knas) skrev 2012-05-17 00:35:43 följande:
    Din text och inställning är ganska tydlig. Du anser att man är sk "pottkusk" när man är undersköterska. 
    Din förmåga att tolka text lämnar allt att önska.
    Jag hoppas att du inte jobbar inom vården där man måste kunna läsa och förstå.
    Men du ger en förklaring på varför barn dör av feldoseringar.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-17 10:36:28 följande:
    Pottömning ingår i den basala omvårdanden som är en del i ssk-utbildningen...
    Jag funderar på vad det är för människor som måste gå 3 år i skola för att lära sej tömma pottor.
    Läsförmåga ingår inte i alla fall.

Inte konstigt att det går åt helevete med vården.
  • Anonym
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-17 11:07:32 följande:
    Jag tror att du ska ta och börja med att googla undersköterska och sjuksköterska. Det känns lite underligt att du deltar i diskussionen när du bevisligen inte ens vet vad de två yrkena arbetar med.
    Du kan börja med att leta upp mina inlägg och läsa det jag skriver istället för att dra massa konstiga slutsatser som i alla fall inte stämmer.
    Läsförmåga är en svår konst.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-17 11:09:08 följande:
    Vart har jag skrivit att man måste gå tre år i skola för att lära sig pottömning? Den basala omvårdaden ingår i ssk-utbildningen tillsammans med mycket annat. Det innebär inte att det är nåt som måste läras ut då de allra flesta normala människor kan den basala omvårdaden redan. Sådan lär man sig tidigt innan man blir vuxen, annars är det nåt som är fel.
    Det ovan gäller dej också. Ni läser i 3 år om basala grejjer som eg inte ska behöva läras ut. Behöver det läras ut så är något fel på individen.
    Jag hoppas att du inte tänkte innan du skrev.
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?