• Anonym (Pia)

Ersätta undersköterska med sjuksköterska?

Är det möjligt att få vården att fungera om man ersätter undersköterskor med sjuksköterskor?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-15 15:48
    Många pratar om EKONOMI, tråden handlar inte om EKONOMI utan om det går att ersätta en usk med ssk.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?
  • Ebba Caroline
    Anonym (Ssk) skrev 2012-05-22 17:59:41 följande:
    Övertydlig behöver man inte vara. Men om man uttalar sig som om man kan och vet allt men egentligen inte har mer än någon månads erfarenhet som undersköterska från sjukhusvården bör man vara försiktig med att uttala sig allt för kategoriskt. Annars måste man acceptera att man blir ifrågasatt.

Inte visste jag att man bara kunde vara anställd som undersköterska på sjukhus, det var en ny erfarenhet... Ska genast gå till min enhetschef inom kommunen och säga till om att jag har fel anställning
    Blanda INTE ihop min personlighet med min attityd. Min person - det är vem JAG är. Min attityd beror på vem DU är!
  • Anonym

ser inte att en sjuksköterska skulle vilja göra en underskötares arbets uppgifter de gör ju inte samma saker. 
    har inte samma kontakt med vårdtager  

• Anonym (Ssk)
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 18:01:04 följande:
    Inte visste jag att man bara kunde vara anställd som undersköterska på sjukhus, det var en ny erfarenhet... Ska genast gå till min enhetschef inom kommunen och säga till om att jag har fel anställning
    ?

Ja, man kan inte anklaga dig för att vara rationell..............
  • Buscemi
    ... Ska genast gå till min enhetschef inom kommunen och säga till om att jag har fel anställning
    Gör det!
  • Anonym (Också SSK)

Nu hittar jag inte inlägget där du svarar på mitt inlägg där jag antydde att du skriver SOM OM du hade flera års erfarenhet. Inte att du sa att du hade det. Jag tycker att det verkar som du saknar en stor portion ödmjukhet inför din kommande roll, en roll där uskor kommer att hjälpa dig. Det var en uska som lärde mig ett superbra trick att alltid lyckas med blodprover. Oj, jag som redan kunde "allt" som uskorna kan. Nej, jag kunde inte ta prover, jag hade sönder kärlen. Fastän jag blivit godkänd vid en examination!

Jag skulle vilja veta hur DU skulle reagera om du och en van ssk tex skulle lägga om en CVK. Du ser att sköterskan inte gör enligt handboken, tex detta med att alltid ha långa slangar och sänka huvudändan. Vad säger du då?  

• JA77

Haha, lustigt att du märker ord och pekpinnar dig, medan du utan omsvep accepterar att du kallar sjukhuset du jobbar på vid ett annat namn! Som vanligt, du målar in dig i ett hörn.
  • Scream2

Jag anser, överlag, att om man uppfattar att medlemmar på FL inte beter sig rationellt, ljuger, eller på annat sätt beter sig illa i en tråd, så anmäler man medlemmen. På så vis kanske vi tillsammans kan skapa en trevligare stämning och diskutera sjukvårdsfrågor ur sitt rätta perspektiv!

Nån som är med mig? 

• JA77
    Scream2 skrev 2012-05-22 18:55:17 följande:
    Jag anser, överlag, att om man uppfattar att medlemmar på FL inte beter sig rationellt, ljuger, eller på annat sätt beter sig illa i en tråd, så anmäler man medlemmen. På så vis kanske vi tillsammans kan skapa en trevligare stämning och diskutera sjukvårdsfrågor ur sitt rätta perspektiv!

Nån som är med mig? 

Vi i tråden är allra säkert överens. Inte för att vara elaka, utan för att det är sorgligt när medlemmar inte kan diskutera sansat.
  • Anonym
    Ebba Caroline skrev 2012-05-22 17:15:40 följande:
    De flesta patienter vi har, har redan stomi eller går på toaletten som vanligt. Därav används det inga bäcken. Har inte ens sett nåt bäcken på avdelningen, så tror inte de finns på avdelningen öht. Tja, jag vet vad det är och vad de används till. Har dock aldrig använd nåt under min tid inom vården. Har sett hur de ser ut däremot.

Kunskaper kommer från när jag jobbat + utbilnding (ssk), inte konstigt med det. Åsikter kan alla ha om olika yrken.   
    Jag kan säga att som usk i norge är man nästan som en ssk. Svensk utb usk är super populärt pga av den kunskap de besitter. 
    Att de som jobbar inom boende i norge inte har hand om varken mediciner eller mat mm. Allt blir serverat, tvätt , städ , matlagning....

Sen kan man ju undra om du nu jobbat  sen den 17 maj på nus, så borde du ha blivit visad till sköljen. På sköljen så brukar det finnas ett skåp i stål med värme i. Där har du bäcken......de ska finnas på alla avdelningar.
    Det är sant att ett bäcken inte används så ofta inom demens avd. De går på toa, eller toastol med bäcken/potta i. Eller har blöja. Att använda kad på en dement är inte så jättelyckat. Samt uridom trodde jag nästan inte att de existerade längre?

• Anonym
    Men du.... var du inte nyss anställd som t5 syrra på sjukhuset...så vitt jag vet så drivs inte nus av kommunen..
Svar på tråden Ersätta undersköterska med sjuksköterska?