• PumpkinQueen

    Myten om att träning gör dig smal

    Väldigt många överviktiga människor får rådet att börja träna, när de vill gå ner i vikt och bli smala. Under min livstid har jag dock aldrig sett någon människa som blivit smal genom träning! När ska man erkänna att det här med träning som viktminskningsmetod är en stor bluff?! Visst, du blir starkare och får bättre kondition -vilket är bra för hälsan- men om du vill bli smal är det inte träningen som du behöver fokusera på i första hand, utan maten!

    Teorin är alltså att man genom att träna ska förbränna överskottskalorierna som man får i sig. Varför inte istället fokusera på att inte få i sig de där överskottskalorierna från början? Det är bra mycket enklare och mindre tidskrävande att äta nyttigt och hålla sig under en viss mängd kalorier än att lägga timmar av sitt liv på att ägna sig åt något som man tycker är vansinnigt tråkigt, tidsödande, jobbigt och ofta slitsamt för knän och leder.

    Jag blir så ledsen när jag pratar med flera utav de överviktiga tjejerna på mitt jobb. De tränar och står i, och hatar varje sekund av det. Ingen av dem har blivit ett dugg smalare på det år som jag jobbat här, trots att de tränar regelbundet. Vad säger de själva om sina resultat? "Nä, det har ju inte hänt något på vågen. Men muskler väger ju mer än fett". Ja, marginellt. Vet ni vad som också väger mer än fett? Ännu mera fett! Men det är klart att din gyminstruktör inte säger att du ser fetare ut, eller precis likadan som du gjorde förra året. För då skulle du ju sluta betala ditt gymkort...

  • Svar på tråden Myten om att träning gör dig smal
  • Göteborgsbruden

    Fast du måste ju även äta mindre än du gör även om du tränar (om du man nu är tjock och äter för mycket). Jag har gått ner (mycket) av träning men att jag ändrade maten är ju det som gjorde störst skillnad.


    (¯`°?.¸♥ Freja 21/11-2008 ♥ Loke 26/2-2010 ♥¸.?°´¯)
  • Tow2Mater

    Tja, det funkar för mig.  Men jag gillar mat och gott vin mer än jag ogillar att träna. Vågen visar inte alltid så stor skillnad, men måttbandet gör det. Gör man av med mera än man stoppar in funkar träning bra. Men man ska ju gilla det någotsånär, annars kanske det är lättare att äta mindre. En kombination är ju alltid bäst, men det är lättare att träna än att dra in på det som är gott tycker jag :)

  • Sandra 743

    Denna trådstart är relevant och kanske den bästa tråd att läsa för folk som tränar i syfte att gå ner i vikt.


    TRÄNING LEDER EJ TILL FETTFÖRLUST.

    Att folk fortfarande tror det och att myten delvis sprids av "experter" är jävligt illa.
    Läs länken, ta in det som står och acceptera faktum.

    Träning påverkar den totala mängden förbränd energi, ingenting annat. Fettförlusten blir densamma för en individ som sover och har -500 kcal i balans som för den som tränar 2 timmar om dagen och har -500 kcal.
    Så enkelt är det och det är bevisat flera gånger om.
    Träning förbränner inte fett.

    Träning vid viktnedgång ska endast användas i syfte att bibehålla muskler.
    Behåller man mer muskler vid viktnedgång så kommer man behöva tappa mindre fettvikt för att få en bra sammansättning mellan fett och muskler.

    Så vid viktnedgång ska man helt enkelt inte träna så jäkla hårt. Man ska träna rätt.
    Rätt träning är det som ger bäst hormonsvar för att behålla muskler.

    Alltså styrketräning med tunga lyft. Inte 10 repititioner per set, snarare 3-4.
    Och inte så många set.

    Lågt slitage, bra hormonsvar och rätt kost är det mest optimala.

  • PumpkinQueen
    Sandra 743 skrev 2012-05-21 14:16:38 följande:

    Denna trådstart är relevant och kanske den bästa tråd att läsa för folk som tränar i syfte att gå ner i vikt.


    TRÄNING LEDER EJ TILL FETTFÖRLUST.

    Att folk fortfarande tror det och att myten delvis sprids av "experter" är jävligt illa.
    Läs länken, ta in det som står och acceptera faktum.

    Träning påverkar den totala mängden förbränd energi, ingenting annat. Fettförlusten blir densamma för en individ som sover och har -500 kcal i balans som för den som tränar 2 timmar om dagen och har -500 kcal.
    Så enkelt är det och det är bevisat flera gånger om.
    Träning förbränner inte fett.

    Träning vid viktnedgång ska endast användas i syfte att bibehålla muskler.
    Behåller man mer muskler vid viktnedgång så kommer man behöva tappa mindre fettvikt för att få en bra sammansättning mellan fett och muskler.

    Så vid viktnedgång ska man helt enkelt inte träna så jäkla hårt. Man ska träna rätt.
    Rätt träning är det som ger bäst hormonsvar för att behålla muskler.

    Alltså styrketräning med tunga lyft. Inte 10 repititioner per set, snarare 3-4.
    Och inte så många set.

    Lågt slitage, bra hormonsvar och rätt kost är det mest optimala.


    Oj, vad glad och förvånad jag blev av ditt svar! Jag trodde att jag skulle få massor av mothugg. Glad

    Styrketräning med tunga lyft, få rep. och få set verkar ju som rätt soft. Tar ett sådant pass lång tid?
  • Sandra 743
    PumpkinQueen skrev 2012-05-21 14:28:46 följande:
    Oj, vad glad och förvånad jag blev av ditt svar! Jag trodde att jag skulle få massor av mothugg. Glad

    Styrketräning med tunga lyft, få rep. och få set verkar ju som rätt soft. Tar ett sådant pass lång tid?
    Beror ju på hur många muskelgrupper man kör per pass.
    Kör man ett normalt 3-split - exempelvis detta: http://styrketraningsprogram.com/2012/05/styrketraningsprogram-3-dagar/ så tar det inte så lång tid.

    Avsätter du 30-40 minuter per pass och kör tre pass i veckan så kommer det räcka för att få bra hormonsvar och lite bättre chans att behålla muskler.

    Ligger du på 500-750 kcal under din förbrukning varje dag så kommer du tappa strax över 500g rent fläsk i veckan.
    Så på 3-4 veckor borde du se tydlig skillnad om du inte är jättestor från början.

    Det är i princip bästa upplägget om man vill tappa kvalitativt i fettvikt och inte enbart få stort utslag på vågen.

    VLCD och andra extremdieter ger ju stora utslag på vågen men är helt värdelöst om syftet är att behålla kvalitetsvikt. Sånt bör man bara ta till när det är akut och man behöver blåsa bort 20-30 kilo för att få en snabbstart.

    Då kör man ju kroppen i bottenläge i avseende form. Så då är man ungefär lika dåligt tränad som när man var superfet från början, fast tvärtom. Typ smalfet =)
  • PumpkinQueen
    Sandra 743 skrev 2012-05-21 14:33:20 följande:
    Beror ju på hur många muskelgrupper man kör per pass.
    Kör man ett normalt 3-split - exempelvis detta: styrketraningsprogram.com/2012/05/styrketrani.../ så tar det inte så lång tid.

    Avsätter du 30-40 minuter per pass och kör tre pass i veckan så kommer det räcka för att få bra hormonsvar och lite bättre chans att behålla muskler.

    Ligger du på 500-750 kcal under din förbrukning varje dag så kommer du tappa strax över 500g rent fläsk i veckan.
    Så på 3-4 veckor borde du se tydlig skillnad om du inte är jättestor från början.

    Det är i princip bästa upplägget om man vill tappa kvalitativt i fettvikt och inte enbart få stort utslag på vågen.

    VLCD och andra extremdieter ger ju stora utslag på vågen men är helt värdelöst om syftet är att behålla kvalitetsvikt. Sånt bör man bara ta till när det är akut och man behöver blåsa bort 20-30 kilo för att få en snabbstart.

    Då kör man ju kroppen i bottenläge i avseende form. Så då är man ungefär lika dåligt tränad som när man var superfet från början, fast tvärtom. Typ smalfet =)
    Haha, jag förstår vad du menar med smalfet. :)

    Har precis gjort ungefär det som du beskriver ovan, gått ner ca 17 kilo med pulverdiet (800 kalorier om dagen) och känner att det kan vara läge att börja röra på fläsket, nu när kroppen inte är så otymplig längre. Har alltid gillat styrketräning bättre än löpning och sånt.

    Tack för tipset! Det är så svårt att få bra råd när det gäller träning.
  • Sandra 743
    PumpkinQueen skrev 2012-05-21 14:48:14 följande:
    Haha, jag förstår vad du menar med smalfet. :)

    Har precis gjort ungefär det som du beskriver ovan, gått ner ca 17 kilo med pulverdiet (800 kalorier om dagen) och känner att det kan vara läge att börja röra på fläsket, nu när kroppen inte är så otymplig längre. Har alltid gillat styrketräning bättre än löpning och sånt.

    Tack för tipset! Det är så svårt att få bra råd när det gäller träning.
    Tänk på att du inte kommer bygga några muskler när du ligger på negativ energibalans. Om så sker är det bara beroende på att du antingen räknat fel eller har en smula tur och lyckas få igen förlorad massa genom hög proteinbalans/proteinsyntes och relativt litet energiunderskott.

    Om du känner att du är någorlunda tight nu bör du skruva upp energiintaget och gå över till att träna mer för hypertrofi, så ska du se att du kan odla en del kvalitativ massa.
    Du kommer nog gå upp i vikt då, men så länge det är kvalitetsmassa är det bara bra.

    En idé kan vara att cykla perioder av överskott och underskott för att öka i bra massa och minska i fettmängd.
    Det är lite finlir, men det är där man hamnar när man rensat bort merparten av all dålig vikt.
  • asta66

    Men träning ger ju fastare muskler. Det blir en bättre fason på kroppen. Men vikten kan ofta förbli densamma. Vill man ha fettförbränning så ska det vara långvarigt lågintensivt. Så det beror ju på vilken träning man utför.

  • PumpkinQueen
    Sandra 743 skrev 2012-05-21 15:03:15 följande:
    Tänk på att du inte kommer bygga några muskler när du ligger på negativ energibalans. Om så sker är det bara beroende på att du antingen räknat fel eller har en smula tur och lyckas få igen förlorad massa genom hög proteinbalans/proteinsyntes och relativt litet energiunderskott.

    Om du känner att du är någorlunda tight nu bör du skruva upp energiintaget och gå över till att träna mer för hypertrofi, så ska du se att du kan odla en del kvalitativ massa.
    Du kommer nog gå upp i vikt då, men så länge det är kvalitetsmassa är det bara bra.

    En idé kan vara att cykla perioder av överskott och underskott för att öka i bra massa och minska i fettmängd.
    Det är lite finlir, men det är där man hamnar när man rensat bort merparten av all dålig vikt.
    Tack igen för bra tips! Ska sätta mig in i det där lite mer när jag känner mig mentalt redo att faktiskt börja träna. Skrattande 

    Själva vikten i sig är inte direkt viktig för mig, det som är viktigt är formen.
Svar på tråden Myten om att träning gör dig smal