• Anonym (???)
    Äldre 16 May 00:14
    26550 visningar
    28 svar
    28
    26550

    Smitta via sperma?

    Om jag har skyddat sex med en kille, och sen suga av och ta sperman i munnen. Kan man få HIV då?
    Hur smittar det eg?
    Om det smittar så lätt, är jag orolig.  

  • Svar på tråden Smitta via sperma?
  • Lacey
    Äldre 16 May 00:48
    #1

    HIV smittar via kroppsvätskor och sperma är en kroppsvätska. Utför du oralsex på en hivsmittad man är chansen att få hiv 0,01%.
    Risken för en kvinna att få hiv vid oskyddat vaginalt sex med hivposotiv man är 0,1%. Räknat på ett enstaka tillfälle.

    5800 personer beräknas ha Hiv i Sverige idag. En stor del av dessa är homosexuella män eller män som smittats av prostituerade på utlandsresor.

  • Äldre 16 May 01:26
    #2

    Jag har dessutom hört att om man nu råkar göra nåt så dumt som att låta en man få utlösning i ens mun, och man tänker sig att han kanske har HIV, lönar det sig att spotta ut det, alltså det är ännu farligare att svälja smittade kroppsvätskor än att "bara" ha dem i munnen. Och har man nu ändå gjort det, så måste man tänka att det är liten risk att bli smittad men den risken blir förstås dubbelt så stor om man gör det en gång till. Det är alltså alltid lönt att sluta ta nya risker, och får man veta att den man haft oskyddat sex med verkligen är positiv, ska man genast kontakta infektionskliniken, testa sig tidigt för att också kunna få bromsmedicin innan en ev smitta bryter ut.

  • Anonym (hur)
    Äldre 16 May 03:11
    #3

    du frågar hur det smittar - egentligen. Virus från kroppsvätskorna behöver hitta en väg in i din kropp. Om du har sperma med virus i munnen och du har ett litet sår/spricka, kan du få in virus direkt i blodet, detsamma gäller vaginalt och analt. Risken är alltså större vid analt samlag eftersom det är troligare att små sprickor uppstår i analöppningen än i vaginan eller munnen av själva sexakten.

    MEN; i munnen har vi ofta små osynliga områden där tandköttet blöder lite. Så de finns en hel del vägar in!

    Så är du det minsta oroig:testa dig och tänk på att om du vet att du är smittad så är det din skyldighet att berätta för nya partners. 

  • Anonym
    Äldre 16 May 08:30
    #4
    Wimlan skrev 2012-05-16 01:26:30 följande:
    Jag har dessutom hört att om man nu råkar göra nåt så dumt som att låta en man få utlösning i ens mun, och man tänker sig att han kanske har HIV, lönar det sig att spotta ut det, alltså det är ännu farligare att svälja smittade kroppsvätskor än att "bara" ha dem i munnen. Och har man nu ändå gjort det, så måste man tänka att det är liten risk att bli smittad men den risken blir förstås dubbelt så stor om man gör det en gång till. Det är alltså alltid lönt att sluta ta nya risker, och får man veta att den man haft oskyddat sex med verkligen är positiv, ska man genast kontakta infektionskliniken, testa sig tidigt för att också kunna få bromsmedicin innan en ev smitta bryter ut.
    Det där tror jag inte stämmer vad jag läst. Magsyran förstör viruset så svälja är inte värre. Kanske är större risk att spotta ut eftersom sperman då passerar tandköttet där det kan finnas blödningar.
  • Anonym
    Äldre 16 May 08:47
    #5

    Har du fått sperma av en HIV smittad man, så tycker jag du skall kolla upp det.
    Vi här på FL är inte utbildade genom ämnet, fast vi vet att HIV smittar genom vätska osv.

  • Äldre 16 May 09:15
    #6

    Ja, HIV's primära smittovägar är kroppsvätskor och det kan absorberas genom slemhinnor, sperma är en kroppsvätska som vi alla vet, och du har flertalet slemhinnor i mun, svalg med mera. Det finns dokumenterade fall där oralsex med en HIV positiv människa har resulterat i en överföring av viruset.


    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Anonym (???) Trådstartaren
    Äldre 16 May 13:44
    #7

    Tack för era svar. ) Jag har tagit lite av hans sperma 2 ggr och det känns som han är en sån typ som legat runt väldigt lössläppt, sen är han en hel del äldre än mig. 
    Men om det smittar via kroppsvätskor, kan det smitta via kyssar då med? Det låter ju helt sjukt. ;/

    Ska gå och testa mig om 3 månader då, när man kan se om man fått antik. elr ej. Så lång väntan. 

  • Anonym (hur)
    Äldre 16 May 15:47
    #8

    men alltså - Vet du att han är smittad eller är du orolig, jag fattade inte? för om han är det bryter han mot lagen genom att ha sex med dig och andra! 

  • Anonym
    Äldre 16 May 16:15
    #9
    Lacey skrev 2012-05-16 00:48:21 följande:
    HIV smittar via kroppsvätskor och sperma är en kroppsvätska. Utför du oralsex på en hivsmittad man är chansen att få hiv 0,01%.
    Risken för en kvinna att få hiv vid oskyddat vaginalt sex med hivposotiv man är 0,1%. Räknat på ett enstaka tillfälle.

    5800 personer beräknas ha Hiv i Sverige idag. En stor del av dessa är homosexuella män eller män som smittats av prostituerade på utlandsresor.
    Du som har koll på statistik. har du några siffror på smitta då en kvinna slickas/bli slickad? Gissar på att den risken är nästan minimal.
  • Anonym
    Äldre 16 May 16:15
    #10
    Anonym (hur) skrev 2012-05-16 15:47:00 följande:
    men alltså - Vet du att han är smittad eller är du orolig, jag fattade inte? för om han är det bryter han mot lagen genom att ha sex med dig och andra! 
    Antagligen har hon bara blivit nojig över en ev risk skulle jag gissa
Svar på tråden Smitta via sperma?