• Gabbs

    Föräldrapenning, Graviditetspenning....Tvillingar

    Hej!
    Nu har jag varit o läst på hemsidan i flera omgångar för att försöka förstå vad som gäller. Men inte lyckats.....
     
    Jag väntar tvillingar. Vad är det som gäller?

    Får jag fortfarande bara chans till GP 60 dagar före beräknat datum? (Beräknad till slutet av nov men tvillingar föds ju oftast tidigare o inte ovanligt att dom föds en/ två månader för tidigt.) 

    Har jag/vi fler FPdagar att dela på?

    Får pappan vara hemma längre i början?

    Tack på förhand..... 

  • Svar på tråden Föräldrapenning, Graviditetspenning....Tvillingar
  • Försäkringskassan

    Hej,

    Föräldrapenningen ger föräldrar möjlighet att avstå från arbetet för att vårda ett barn i sammanlagt 480 dagar. Vid flerbarnsfödsel får ni ytterligare 180 dagar för varje barn utöver det första. Vid flerbarnsfödsel kan båda föräldrarna vara hemma samtidigt och få föräldrapenning. För er blir det dår total 480 dagar på sjukpenning nivå och 180 dagar på lägsta nivå. 

    Reglerna kring graviditetspenning är det samma när man väntar tvillingar. Om du får graviditetspenning på grund av ett fysiskt påfrestande arbete så kan du få ersättning i högst 50 dagar, tidigast från och med den 60:e dagen före beräknad förlossning. Men om du har blivit förbjuden att fortsätta ditt arbete på grund av risker i arbetsmiljön får du graviditetspenning för varje dag som förbudet gäller.

    Istället för tio dagar vid barns födelse så blir det i det här faller tjugo dagar den andra föräldern kan ta ut.  

    Hälsningar
    Jane, handläggare 

Svar på tråden Föräldrapenning, Graviditetspenning....Tvillingar