• Äldre 16 May 14:45
    29892 visningar
    39 svar
    39
    29892

    flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?

    hejsan!..
    visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd ! 

    jag o sambon har tänkt att flytta till spanien. behöver alla tips man kan få.
    vi har inga barn nu men har tänkt att få de inom en snar framtid. hur blir de när man får barn o bor där ? finns dagis, skola osv ? 

    vi har iallafall bestämt att någon av oss måste ha jobb där innan vi flyttar.

    har ni några tips på bra sidor där vi kan läsa på lite ? 

     

  • Svar på tråden flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?
  • Sanna Ryan
    Äldre 20 May 21:29
    #21
     
    2012 Adam & Oliver 2012
  • Äldre 21 May 12:32
    #22

    Hej!
    Jag bor i Andalusien så det jag skriver gäller här. Det finns ju olika regler och olika bidrag, kostnader osv beroende på var i Spanien ni kommer bo. Jag skriver under på det som Culete skrivit. Det är dyrt, rörigt, krångligt och låga löner. Kan man inte språket så kan det vara körigt att "komma in i systemet".
    Som tidigare sagts så finns det egentligen ingen som helst anledning till att ansöka om spanskt medborgarskap. Du är ju EU medborgare liksom. Däremot så måste du ansöka om ett NIE nummer och residencia när du kommer. För att få sjukvård måste du ju vara med i den spanska försäkringskassan (Seguridad Social) och där är du med om du har jobb, eller om din man har jobb, då får du vara med på hans försäkring. Är ni med i svenska försäkringskassan så kan ni även söka sjukvård med E111 kortet, men flyttar ni från Sverige så blir ni förmodligen utskrivna ur försäkringskassan.
    Att vara gravid här funkar bra, men man är som Culete sagt en i mängden. Du kan inte förvänta dig att "din" barnmorska kommer ihåg vad du heter. Om du ens får träffa samma barnmorska flera ggr i rad.
    Mammaledigheten är 16 veckor (100% lön) och pappan får 10 dagar. Barnbidrag har du bara rätt till om mamman jobbar och bara upp till barnet är 3 år gammal (100 euro per månad).
    Dagis är som tidigare sagt dyrt. I Andalusien var maxtaxan 278 euro inklusive mat för år 2011 om man lyckas få plats på ett subventionerat dagis. Ibland tillkommer extraavgifter, som till exempel uniform, material, försäkring osv. De subventionerade daghemmen har öppet till kl 17 vanligtvis. Något som kan vara svårt att kombinera med de spanska arbetstiderna om båda föräldrarna arbetar. Vissa dagis har öppet till kl 20 men då får man betala extra.
    Jag tycker hyrorna har gått ner lite, men det som är värt att veta är ju att man hyr ju i princip alltid i "andra hand". Det finns ju inga hyresrätter som i Sverige. Standarden på bostäderna är lägre än i sverige.
    Jag skulle gjort som någon skrev tidigare, skaffa barn i Sverige för att kunna utnyttja mammapengen och barnbidraget och passa på att flytta under föräldraledigheten. Då kan ni ju testa ett år och se om det funkar.
    Lycka till!

  • Jessiv­do
    Äldre 3 Jul 14:24
    #23

    Hellooooo!!

    Jag har bott i Spanien i e massa år! Jag har fått mina 2 barn här (2,5-9 år).
    Håller med om många grejjer ni skriver men inte andra.
    Jag tror att beroende på vart man bor så är det HELT annorlunda. Jag bor själv på solkusten och Andalucia som kanske alla vet är den "fattigaste" (mest arbetslöshet) delen av Spanien.

    Alla olika kommuner/län har olika typer av både bidrag/sjukvård (bättre/sämre) och arbetslöshet.

    Det där med att dagis är dyrt, jo ja... det beror helt på. From. den typ 25-26/2-31/3 har man rätt att ansöka om som man kallar det kommunalt dagis (oftast dom bästa). Och avgiften för kommunalt dagis beror helt på inkomsten på deklarationen från föregånde år. Uppdelat på familje medlemmar ect. Så ja o nej....

    Precis så fungerar det med comedor, matsal efter skoltid, priset beror på familjens ekonomi, den senaste deklarationen. Här där jag bor går oftast/alltid flerbarnsfamiljer och "fattigare" familjer först.

    Mitt jobb dom senaste åren har varit att hjälpa svenskar/utlänningar att komma på fötter i Spanien.
    Och jag vet en hemsida/bloggportal du kan kolla in. Där finns nu 8 olika bloggare/utlänningar/invandrare som skriver om sina erfarenheter i Spainen. Bra och kul sätt att få information utan att behöva fråga kanske. Och att komma närmre ett liv i Spainen. http://lifeinspain.es

    Gör som du känner för, alla är vi olika och alla tycker och tänker och framför allt KÄNNER på olika sätt.

    Jag tex skulle ALDRIG tänka mig att flytta tillbaka till Sverige. Så jag rekommenderar verkligen att folk ta chansen att flytta ifrån Sverige ett tag eller för alltidFlört

    Lycka till!!!

  • Äldre 3 Jul 14:26
    #24
    Snartfrueriksson skrev 2012-05-16 14:45:24 följande:
    hejsan!..
    visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd ! 

    jag o sambon har tänkt att flytta till spanien. behöver alla tips man kan få.
    vi har inga barn nu men har tänkt att få de inom en snar framtid. hur blir de när man får barn o bor där ? finns dagis, skola osv ? 

    vi har iallafall bestämt att någon av oss måste ha jobb där innan vi flyttar.

    har ni några tips på bra sidor där vi kan läsa på lite ? 

     
    om du vill du kan kontakta mig, jag är från Spanien och kan svara på dina frågor.
  • Äldre 3 Jul 15:12
    #25

    Tack för en bra tråd! Lägger till bland favoriter. Vi bor sedan 10 år utanför Sveriges gränser och funderar nu på Spanien. 

    Culete - är nyfiken på var ni bor med de exempel på hyror du ger.  Jag kunde inte gå in på din profil. Med tanke på den spanska fastighetskrisen borde mycket stå tomt och det borde pressa ner hyrorna. Vi har kollat på priser runt Torrevieja. Vi tyckte det var billigt att köpa för ett år sedan men priserna har gått ner betydligt sedan dess. Men jag antar att utbud och efterfrågan varierar över landet.

    Vi funderar på Torrevieja eller Fuengirola eftersom det finns svenska skolor där. Vill gärna höra vad som är bra och dåligt med både orterna och skolorna. Jag förstår att det är rätt turistiskt, och antagligen kryllar av svenskar, men vi vill gärna ha tillgång till svensk skola.

    Vi sneglar på Teneriffa också eftersom det finns svenska skolor där men det är ganska dyrt att flyga därifrån under lågsäsongen.  Efter 10 år på en plats där det är svindyrt att flyga till Sverige känns det som ett viktigt kriterium att kunna flyga Ryanair, Norwegian etc.

  • Äldre 7 Jul 09:54
    #26

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.

  • Fridel­ida
    Äldre 29 Oct 21:57
    #27

    Jag bor pa Teneriffa, och jo, det ar dyrt att flyga hem pa sommaren och finns da inga direkt flyg. Gar att flyga Ryanair men med mellanlandning i England eller sa, oftast ganska kassa tider.
    Arbetslosheten pa Kanrieoarna ar väldigt hög just nu och skolorna ar dyra. Kommunalt dagis ar näst intill omöjligt att fa. Vi betalde drygt 300€/manaden per barn inkl mat pa dagiset. Ocg pga av arbetstider maste vi antingen ha barnen pa privatskola eller boka barnvakt. Vi kör med privat skola som kostar 250€/manaden/barn. Vi har 3 sa det ar lite svart att fa det att ga ihop.

    Jag saknar nog mest VAB, känns hemskt att skicka  barnen till skolan med feber och alvedon... Som tur är har jag mannens familj pa plats som kan hjälkpa till nar barnen ar sjuka. Men utan familj kan det vara svart.

    Utan spanska ar det svart att fa jobb har, turismen med skandinaver ar stor pa vintern med obefintlig pa sommaren.

    Sjukvard; den allmana sjukvarden ar lika for att som ar skrivna inom forsakringskassa. Vi har aldrig haft privat forsakring och klarat oss val. Dock valde jag att ga hos privat gynekolog under garviditeterna da jag annars inte kunde passa in prover etc med jobbet.
    Mammaledighet bara 16 v men man har ratt att be om 5 ars tjänstledigt (tan lön...) och foretaget far nte neka, och man kan aven valja att jobba 75% eller 50% (med mindre lon...)
    Inom hotell far man aven sjalv bestamma arbetstiderna om man valjer att jobba 75% eller mindre.

    Jag kan inte tanka mig att flytta tillbaka till Sverige da jag framfor allt gillar klimatet, men maste nog ocksa saga att det just nu inte ar lage att flytta till spanien.

    foda i sverige och komma med mammapenning verkar vara en bra idé.

    lycka till"!!                

  • Äldre 2 Jun 14:13
    #28

    hej jag funderar på att försöka bo i spanien , men e sjukpensionär, Går det då. Tänkte börja med 3-4 mån vårat vinter tid. sen om det funkar o jag triva stanna. har med mig en 18 årig tjej, vad gör dom finns det möjligheter till Jobb för henne? och Vi vill till Alicante. Tacksam för lite info.

  • Äldre 23 Apr 13:56
    #29

    Hej, jag är förtid pensjon har bara 6700 kr i månader om jag flyttar till spanian?.. tycker ni att det går med så lite pengar att få bo där ,hyra lägenhet och llt för ett normalt live ,,jag röker inte heller.

  • Äldre 7 Jul 12:44
    #30
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej!
  • Äldre 7 Jul 12:44
    #31
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej!
  • Äldre 7 Jul 12:44
    #32
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej!
  • Äldre 7 Jul 12:53
    #33
    Stella79 skrev 2015-07-07 12:44:01 följande:
    Hej!
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej...oj det blev lite knasigt med min dator där...
    Jag och min familj bor i Fuengirola sedan oktober förra året.. När hade ni tänkt flytta ner? 
  • Äldre 7 Jul 12:53
    #34
    Stella79 skrev 2015-07-07 12:44:01 följande:
    Hej!
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej...oj det blev lite knasigt med min dator där...
    Jag och min familj bor i Fuengirola sedan oktober förra året.. När hade ni tänkt flytta ner? 
  • Äldre 7 Jul 12:53
    #35
    Stella79 skrev 2015-07-07 12:44:01 följande:
    Hej!
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej...oj det blev lite knasigt med min dator där...
    Jag och min familj bor i Fuengirola sedan oktober förra året.. När hade ni tänkt flytta ner? 
  • Äldre 7 Jul 12:53
    #36
    Stella79 skrev 2015-07-07 12:44:01 följande:
    Hej!
    matprat skrev 2012-07-07 09:54:37 följande:

    Här är en familj som ska flytta till Spanien, Fuengirola.
    Någon som bor där? Hade varit trevligt att prata med någon och kanske träffa när man kommer dit.


    Hej...oj det blev lite knasigt med min dator där...
    Jag och min familj bor i Fuengirola sedan oktober förra året.. När hade ni tänkt flytta ner? 
  • Äldre 30 Jul 12:44
    #37

    Det finns en sida som heter svenskar i spanien. Det finns förskolor och svenska skolorskolor ,svenska kyrkan. Det bästa är att åka ner ett par veckor och kolla upp saker som jobb och boende.

  • Mon 11 Mar 01:31
    #38

    Mäklaren jag använde då vi köpte hus i Marbella har en köpguide samt även annan nyttig information om skolar mm

    https://teddysestates.com/buyers-guide/ 

  • Mon 11 Mar 02:02
    #39
    Leksak skrev 2024-03-11 01:31:21 följande:

    Mäklaren jag använde då vi köpte hus i Marbella har en köpguide samt även annan nyttig information om skolar mm

    https://teddysestates.com/buyers-guide/ 


    Tyvärr är detta en 12 år gammal tråd.  
Svar på tråden flytta till spanien. behöver tips, någon som bor där ?