• Mizzen
    Äldre 16 May 16:01
    11941 visningar
    20 svar
    20
    11941

    Usel tillverkare och återförsäljare av Basson Duo!!

    Känner att jag måste skapa den här tråden för att varna framtida köpare och användare av syskon-/tvillingvagnen Basson Duo Twin.

    I vintras köpte jag den då jag väntade barn nummer 2. Mitt första barn var såpass litet att jag kände att jag behövde en syskonvagn för att kunna ta promenader osv. Basson Duo Twin tyckte jag var ett jättebra alternativ då den var mycket billigare än den liknande vagnen Bugaboo Duo. Men nu förstår jag prisskillnaden. Visst var fördelarna med vagnen många men vi fick även känna av en hel del nackdelar såsom att sitt-/liggdel sitter skrangligt, dåliga hjul som snabbt blir förstörda och en massa annat.

    Det är dock bagateller i jämförelse med att vagnen visade sig vara en fara både för föraren och eventuella barn som kan ha fingrar emellan vid medveten eller ofrivillig utfällning av vagnen.

    För lite mer än en månad sedan hade jag packat in vagnen i bilen helt enligt deras bruksanvisning med de två små spännena på sidorna som skall hålla vagnen i hopfällt läge. När jag ska lyfta ur vagnen ur bilen lossnar bägge spännena vilket leder till att vagnen ofrivilligt vecklas ut. Jag får då tre fingrar i kläm i vagnen "knäled" och där sitter jag fast utan möjlighet att ta mig loss eftersom det krävs en tvåhandsfattning för att låsa upp den. Smärtan var fruktansvärd och för varje rörelse så knep vagnen åt hårdare runt mina fingrar. Barnen skrek i bilen och inte en människa i sikte för att hjälpa mig loss. Till slut kom en engelsktalande cyklist som efter mycket om och men kunde hjälpa mig loss. Fingrarna var vita och jag trodde inte att fingrar ens kunde bli så platta som de var. Fick skjuts in till ortopedakuten där de efter röntgen kunde konstatera att jag haft en otrolig tur som "bara" ådragit mig en kraftig klämskada. Ofta kan  sådana kraftiga klämskador till att man får frakturer eller i värsta fall amputerar sina fingrar. Just då var jag bara så glad att jag fått behålla mina fingrar för i huvudet hade jag redan ställt in mig på att de aldrig kommer bli i närheten av normala igen.

    Väl hemma kontaktar jag genast både återförsäljare som tillverkare där jag beskriver vad som hänt. Jag skriver till dem att jag vill häva köpet med tanke på att den är farlig (finns stöd till det i konsumentköplagen) och jag ber dem att fixa iordning låsfunktionen så att fler användare inte kan bli klämda, eller i värsta fall att ett barn som råkar klämma sig för då åker definitivt fingrarna av. Jag får snabbt ett svar från tillverkaren som hävdar att jag spänt fast vagnen fel. Jag påpekar då att jag spänt fast den enligt deras bruksanvisning (vilken var mycket, mycket futtig).Tillverkaren svarar då att vagnen skall spännas fast på ett helt annat sätt (vilket inte på något sätt framkommer i bruksanvisningen). Jag svarar då att deras bruksanvisningen är fel men att jag ändå vill häva köpet. Det får jag inget mer svar på. Återförsäljaren, Babytider i Jönköping, svarar överhuvudtaget inte på mitt mail.

    Kopplar in en jurist i ärendet för att få hjälp, Jag är inte intresserad av att sälja vidare vagnen för mycket mindre än vad jag köpte den och dessutom vill jag att de ändrar på bruksanvisningen för att skydda andra användare. De får tio dagar på sig att svara, i annat fall blir dem stämda. Vi får tillbaka ett svar där de vägrar köpa vagnen åter. Nu kommer jag stämma dem så får rätten avgöra ärendet.

    Jag blir arg och besviken! Jag hade höga tankar om den här vagnen och blev otroligt irriterad över hur man kan ha en sånt fruktansvärt dåligt kundbemötande att man som återförsäljare inte ens bemödar sig att svara. Hur kan man som tillverkare svara med ett kort mail där de deklarerar att det är mitt eget fel att jag klämt mig men att de i samma andetag säger att den skall spännas fast på annat sätt än de anger i sin egen bruksanvisning? Tänk om min dotter hade fått handen emellan där. Jag vågar inte ens tänka tanken utan jag är glad att det var min hand som kom emellan. Tack och lov kan jag nu röra fingrarna normalt men min känsel kommer aldrig bli som vanligt igen.

    Ursäkta för långt inlägg men jag vill verkligen inte att detta ska hända någon annan som har köpt/tänker köpa denna vagn.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-05-22 12:02
    Nu har media hört av sig och varit här och filmat. Imorgon bitti kommer det troligen sändas på TV4 Göteborg & antgagligen Väst.

    Jag hoppas verkligen detta kan nå ut till alla som äger denna vagn!

  • Svar på tråden Usel tillverkare och återförsäljare av Basson Duo!!
  • Mizzen
    Äldre 17 May 10:31
    #2
    Coyote: Vet inte om du såg att jag skrev i andra Bassontråden om hur den skall fästas för att inte vecklas ut på det här sättet?

    Basson hävdar att den inte skall fästas enligt bruksanvisningen. Spännremmarna skall istället träs på insidan av chassit, under och sedan ut på utsidan där man fäster spännena i krokarna. Spännena skall alltså inte träs på utsidan och hakas i, då sitter de på tok för dåligt och det är då lätt hänt att de råkar åka av och vagnen vecklas ut. Observera att styret måste böjas framåt för att spännena skall räcka att dra runt chassit.

    Ja, jag hoppas också att jag får rätt men framförallt hoppas jag att de gör om spännena på vagnarna och gör en mycket mer tydligt instruktionsbroschyr än vad de har.
  • Mizzen
    Äldre 22 May 12:03
    #4

    Nu har media hört av sig och varit här och filmat. Imorgon bitti kommer det troligen sändas på TV4 Göteborg & antgagligen Väst.

    Jag hoppas verkligen detta kan nå ut till alla som äger denna vagn!

  • Mizzen
    Äldre 11 Jun 08:53
    #5

    En liten uppdatering. I höst kommer Plus i SVT sända ett inslag om denna vagn och även Konsumentverket har fått upp ögonen för vagnen och kommer utreda huruvida den är farlig eller ej. Vid en första check verkar den dock ha en del likheter i knäledsmekanismen med vagnen Maclaren som återkallades för några år sedan då den amputerat 12 barns fingrar.

  • Mizzen
    Äldre 11 Jun 10:08
    #7
    Mörksuggan skrev 2012-06-11 09:29:07 följande:

    Va bra att detta kommer att utredas ordentligt och att de ansvariga förhoppningsvis får ta sitt ansvar! 
    Ska hålla ögonen öppna. Vad bra att du orkar strida om detta! Hur går det med den juridiska biten? Händer det något där? Brukar väl ta sin lilla tid...


    Men fy så hemskt!!


    Ja, jag tycker också det är bra att det ska utredas mera. Är det så att knäleden är riskabel så behöver den ju fixas till på något vis.

    Det är verkligen jobbigt att ta den här striden men samtidigt så känner jag att jag inte bara kan låta tillverkaren slinka undan med en vagn som eventuellt kan vara riktigt farlig. Både Konsumentverket och Plus skulle höra av sig till återförsäljaren och tillverkaren och efter det får vi se om de är mer medgörliga till att låta mig häva köpet samt betala för mitt läkarbesök och de två dagar min man fick vara hemma från arbetet. Tyvärr är återförsäljaren i princip omöjlig att få kontakt med, svarar inte fast man har lämnat röstmeddelande osv så jag tror ju tyvärr inte att de kommer vara medgörliga i detta fallet. Om jag inte hört något om en vecka så kommer jag skicka in en stämningsansökan. Precis som du skriver så tar ju alla såna här vändor extremt lång tid. Min vagn har fått flyga iväg nu till den marknadskontroll som Konsumentverket skall ha tillsammans med en bunt andra europeiska länder så de kan kika på den.
  • Mizzen
    Äldre 11 Jun 17:27
    #8

    Det här börjar nästan bli komiskt. Jag försökte ju omedelbart efter händelsen kontakta återförsäljaren men de reagerade med total tystnad. Det var först när de fick ett brev från min advokat som de svarade att de inte tänkte låta mig häva köpet. Både jag och advokaten har även försökt ringa återförsäljaren Babytider mååååånga gånger, advokaten har även lämnat ett antal röstmeddelanden där hon bett dem ringa upp henne. Vi har aldrig fått något svar.

    Nu har jag fått reda på att Babytider är fly förbannade, vägrar ställa upp på en intervju och dessutom har hon mage att påstå att hon direkt erbjöd mig att häva köpet. Trams! Nej fy, jag hörde en del tråkigheter om denna återföräljare innan jag köpte vagnen och fy vad jag ångrar att jag någonsin haft något med dem att göra. Det företaget kan uppenbarligen inte handskas med kunder överhuvudtaget.

  • Mizzen
    Äldre 19 Jun 12:24
    #11
    Calliin: Precis som du så har jag också märkt att det finns två i princip identiska vagnar. Dock är detta en äkta Basson Duo som jag köpt. Har varit i kontakt med Basson Babys VD i Danmark angående det här ärendet. även bruksanvisningen är märkt med Basson Duo Twin. Har dock aldrig mätt vagnens bredd så jag kan inte svara på om den är 79 eller 74 cm bred.

    Det kan nog vara så att det egentligen är någon annan än Basson som tillverkar denna vagnen och att samma vagn säljs under olika varumärkesnamn runt om i världen. Idag går Konsumentverket igenom vagnen på en större marknadskontroll av barnvagnar, där Danmark är representerat, och den kommer även att testas mer grundligt senare i sommar.

    Plus kommer sända ett program om detta i september, vet dock inte vilket datum ännu.

    Babytider ringde upp mig i torsdags kväll och det var ingen direkt rolig upplevelse. Hon var rätt arg och påstod saker som inte var sanna. Kändes inte trevligt alls och fick mig att bli rätt illa till mods över hela den här historien.
  • Mizzen
    Äldre 19 Jun 12:25
    #12

    Calliin: Om du pm:ar mig din mailadress så kan jag skicka ett par bilder ifrån bruksanvisningen jag fått från Basson :)

  • Mizzen
    Äldre 19 Jun 16:33
    #14
    Mörksuggan skrev 2012-06-19 14:50:09 följande:
    Fy va lågt! Hon vill väl få dig att känna dig osäker. Om du drar igång en rättslig process så skriv ner allt som hon säger och tidpunkter å så. Om hon skulle ringa igen. Skriv ner vad hon sa denna gång också för säkerhets skull. Det kan vara bra att ha senare.
    Ja, så är det nog. Jag skulle tro att det till viss del handlar om okunnighet angående vad för skyldigheter man har som näringsidkare. Det är nog lätt att man får en idé om att starta ett företag men att man glömmer bort att noga läsa in sig på vad som gäller vid exempelvis reklamationer och framförallt att man noga tänker igenom hur man bör agera i olika kundsituationer. Jag begär verkligen inte att säljare skall godta reklamationer hur som helst. För det första måste man ju se om det finns någon äkta substans i reklamationen eller om det är jag som gjort fel och för det andra måste man ju väga scenariona mot varandra, vad det betyder för affärerna om man godtar reklamationen respektive nekar den.

    Det känns faktiskt riktigt respektlöst att inte ens få ett svar på mailet jag skickade till återförsäljaren. Jag tycker ju att hon borde vara intresserad av att få reda på vad som hänt. Hade jag drivit en butik och sålt en vara som eventuellt skulle kunna vara farlig hade jag varit noga med att försöka reda ut situationen.

    Japp, jag har redogjort för min advokat och antecknat all konversation som har funnits mellan mig och återförsäljaren och tillverkaren. Jag hoppas att denna soppa får ett slut snart. Tyvärr är den juridiska djungeln i detta fall ganska snurrig eftersom det inte är enbart konsumentköplagen man går efter utan även produktsäkerhetslagen.
  • Mizzen
    Äldre 5 Sep 16:09
    #16

    Väcker lite liv i den här gamla tråden. 27 september kommer Plus (SVT) ta upp denna vagn. Konsumentverket har riktat skarp kritik mot vagnen.

Svar på tråden Usel tillverkare och återförsäljare av Basson Duo!!